Träna islandshäst för dressyrtränare

S

silvertrollet

hallo ! :)
I morgon ska jag vara med och träna för en dressyrtränare som kommer hit och håller lektioner för ett antal ryttare&hästar här i närheten. Hon har ingen aning om att jag ska vara med på min islandshäst, så jag hoppas hon tycker att det är okej.
Jag tänkte prova, har inte lyckats få hit min islandshästtränare på hela våren, och jag måste verkligen få ordning på formen och våra otroligt fula flyttningar. ;)
Har någon ridit för dressyrtränare?(utan erfarenhet av islandshästar) fungerar det ?
Jag är jättenervös, tänkte försöka hålla mig till skritt, trav och galopp, då jag tror hon kommer säkert få en hjärtattack om jag skulle råka få fram tölten.. :p

Sv: Träna islandshäst för dressyrtränare

Jag har tränat AR med min islandshäst. Visserligen hade den tränare koll på gångarterna och erbjöd till och med att vi skulle träna tölten (ja Kjarni var på sin bästa sida och vissade bara grisepass:angel: ). Jag ville dock inte det utan vi fick jobba med öppna och sluta istället.

Tror att det kommer fungera alldeles utmärkt bara du och tränare kan ha en kommunikation om det skulle råka bli pass eller tölt istället för den tänkta gångarten.

Jag har ridit för min ridlärare på skolan med min islandshäst, han kan inte någonting om islandshästar men han håller på att lära sig:D

Jag fick jätte bra tips på hur jag skulle förbättra formen i tölten även om han inte visst om det var ren takt, så ibland är det nyttigt att rida för dressyrtränare som inte kan gångarterna för de vet ju hur en häst skall jobba i övrigt och jobbar hästen korrekt kommer takten oftast som ett brev på posten:)

Lycka till!

Jag har vart nervös hela dagen för att hon ska komma imorgon.
Första gången jag tränade för min islandstränare tyckte han att hästen kunde ungefär lika mycket som hans unghäst, riden i tre veckor. (vår är 9år) Ja, vad säger man då, Tack och bock.. :D
Så det kan väll inte gå sämre än så iallafall!

Nej det kan det nog inte i såna fall, vad taskigt sagt.
Tror att du kommer få aha upplevelser för det fick jag. Tycker att det är bra att lägga upp grunden med en dressyr ryttare och sedan gå över till en islandstränare.
Kommer en finsk dressyr ryttare hit och det skulle vara roligt att vara med någon gång om hon inte skulle vara fullbokad hela tiden:mad:

haha, nämen det var ju ganska bra igentligen. Det var ju så enkelt att se resultat när han inte kunde ett dyft från början :p
Nästa gång vi åkte dit gjorde vi succé! :D

Jag har funderat jättemycket på att rida för dressyrtränare istället för islandshästtränare där jag är nu, det känns som att han kan allting halvdant, och jag vill att allt verkligen ska sitta innan jag fortsätter med hans gångarter.

Jag red för instruktör på min islänning, vanlig dressyr i de vanliga gångarterna, för en vanlig tränare;)
Sen red jag BARA dressyr på min kille, jag var (är) överhuvudtaget inte intresserad av gångartsridning och det var inte min häst heller, så vi stack inte ut så mkt iom att det inte var så stor skillnad på oss och andra elever:)
Min häst hade även taktfast trav och helt ok galopp, ja, nästan som en vanlig ponny helt enkelt.

Så jag kanske inte räknas;)

Jag har ridit för dressyrtränare utan koll på tölt/pass...
Gått JÄTTEBRA:banana: :banana: :banana:

Jag har ridit varje vecka i tre år för en "vanlig" dressyrtränare, hur bra som helst. Hur har det gått för er idag?

jag har en isis och en hopppåni, Så då jag inte kunde rida ponnyn på dressyrträningen, typ skadad lr nått, Tog jag min vita lilla isistuss!

det var bästa träningen för honnom och nu tar dom nästan vartannat pass!. Min tränare tyckte bara det var kul, och tykte mykt om hästen. Så det är riktigt bra tycker jag, Många islandshästar på txl tävling går ju inte i korekt form å ryttarnas hjälper och sits är VIIIIIIDRIIIIIIIG. det tränar nog inte så många isistränare på , fast det är en bedömnings grejj :D

Jo det fungerade faktiskt ganska bra!:D Hon var inte det minsta bekymrad över hans extra gångart.
Sen så kutade han iof runt halva lektionen och kollade vad publiken hade för sig, totalt ofokuserad..
(han är världens charmtroll och tyckte väll att det var bäst att visa sig från sin snabbaste sida när man har så stort och fint besök vid paddocken) suck.
Men han släppte efter ganska fint på slutet, och formen blev rätt bra bitvis :) Så jag är ganska nöjd iallafall, med tanke på att det är som vår grejj att alltid prestera sämst när det gäller.. ;)
Ska iallafall fortsätta rida för henne varje eller varannan vecka nu tänkte jag:)

Vad roligt:) ! Om det fungerar så är det så himla bra med kontinuitet.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka