Träna inför ett ponnygalopplöp??

Gilette

Trådstartare
Hur ska jag lägga upp träningen för ponnyn inför ett ponnygalopplöp?
Hur ofta ska jag köra intervaller och hur länge ska jag skritta/galoppera i intervallerna och med hur många upprepningar?
Ska jag ha vissa dagar då jag försöker hålla igång galoppen längre stunder utan skrittpauser???
Ponnyn har redan normal bra kondition.

Sv: Träna inför ett ponnygalopplöp??

Det är väldigt svårt att säga, men när jag ska köra intervaller så gör jag 2st ca 200 till 300m för varje med ca 5 till 10 min skritt i mellan (så att hästen hinner återhämta sig). Sen tycker jag det är viktigt att inte träna för mycket, kanske 2 vilodagar i veckan under hårdträningen. Men som sagt det är väldigt svårt säga, det beror ju på individen o.s.v. lycka till;)

Hitta en lång sträcka där du kan galoppera fort, det räcker inte med att galoppera en liten sträcka i skogen utan man måste ha någonstans där man kan dra på ordentligt..

Hur lång sträcka? Hur länge ska man kunna hålla igång?

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka