Träna i ridhus/paddock

M

My Beauty

Hur ofta rider ni i ridhus/paddock och tränar med eller utan tränare.

Själv sitter jag nog 3-4 dagar i veckan och tycker att det är helt okej.

Skulle nu vilja veta hur ofta ni sitter och trimmar era hästar?:bump:

Sv: Träna i ridhus/paddock

My Beauty skrev:

Ett par gånger i månade rider jag för tränare i ridhus på vintern. Har inte åkt in mer utan jobbar annars hästen på mina egna täkter och utmed en nedlagd banvall + lite skog. Nu i vår kommer jag att ta hästen till klubbens ridbana 1-2 ggr/vecka...ligger ca 4 mil härifrån.

Tränar för tränar periodvis ca två gånger i måanden. Rider på bana max 3 gånger i veckan, oftast bara 1-2 gånger. Mina hästar skulle dö av tristess om vi skulle hålla till i ridhus flera dagr i veckan. Nej, skog o klövervallar är ypperligt, ridbanan är bra att ta till när det är finslipning på program t ex.

Hej!
Nu på vintern blir det 3ggr i veckan att vi kör till ridhus och hoppträning 1 gång i veckan så man spar på dem till tävlingarna. Men tycker det är jätteviktigt att man rider i skogen så mycket som möjligt´så hästarna tycker det är roligt att komma in i ridhuset och träna senare.

Monny skrev:
Hej!
Nu på vintern blir det 3ggr i veckan att vi kör till ridhus och hoppträning 1 gång i veckan så man spar på dem till tävlingarna. Men tycker det är jätteviktigt att man rider i skogen så mycket som möjligt´så hästarna tycker det är roligt att komma in i ridhuset och träna senare.

Håller med till 100% man ska ut i skogen oxå men jag själv tycker att det är inte är jätte kul att rida ut när det är mörk nu i vintras men nu så rider jag mer än gärna út

Min går i ridhus 1-2 ggr i veckan ibland mindre, men aldrig mer.

Jag har tre km till ridhus och det känns lite långt ibland.. :)

Trimma kan jag göra på större ytor utomhus också..

jag rider nästan jämt i ridhuset tyvärr, men det är eftersom min häst inte riktigt funkar att rida ute. Men jag försöker så gott det går skritta fram ute (han funkar bra korta stunder ute och på vissa ställen vilket begränsar möjligheterna att rida ut). Försöker tänja på gränsen på hur länge man får vara ute så jag kan rida ut ordentligt. Men försöker promenera hästen någon dag ute.

Jag har inte tillgång till vare sig ridhus eller paddock, men när markerna är hyfsat torra, sitter jag på "lovliga trädor" ungefär 4-5 dagar i veckan. Tima går FRIVILLIGT dit och försöker gå dit även nu, när det är 70 cm snö och blir grymt besviken när det inte går att ta sig in på trädorna.

Och så brukar det vara AR-kurs 2-3 helger om året och dressyrträning med min häst i ridskolegrupp 10 ggr varje vintertermin.

Ska jag ut i skogen med min häst, måste jag antingen dra henne på en liten vagn, eller också ha med stallkompisarna. Så det brukar bli gemensam tur någon vardagkväll och på söndagförmiddagar. I övrigt är det promenad vid hand, eller skrittur på asfaltsvägen utanför stallet ca 750 meter åt vardera hållet. =) I alla fall nu vinterhalvåret. Det går LITE bättre barmarksperioden. Då kan det nog bli en 2.5 km-tur i skogen i alla fall...

Jag tränar 1gg i veckan för tränare med min ponny och sen kan det vara 1-2gg utan tränare i ridhus/paddock... resten så är det ut i skogen + 1 dag ledigt :rofl:

Jag vet att det finns dom som rider i ridhus/paddock minst 6 dagar i veckan !! Tycker det är alldeles för mycket..!!

zoowie skrev:
Jag vet att det finns dom som rider i ridhus/paddock minst 6 dagar i veckan !! Tycker det är alldeles för mycket..!!

Tycker jag också.. Mina hästar hade blivit tokiga om jag hade harvat runt i ridhus varje dag.. Usch nej, max ett par dagar i veckan!

4 ggr i veckan! Men då är vi två ryttare som rider henne (altså inte samtidigt om ngn trodde det). Så jag rider 2ggr/veckan men hästen går 4ggr.

Vi har ridhus vid stallet, så det blir ju att man rider där på veckodagarna och rider ut på helgerna. Rider för instruktör en gång per vecka!

Aldrig sen vi flyttade, har inget ridhus. Men det går att träna ändå. Innan vi flyttade red jag på volten ca 3 ggr i månaden. Men man kan träna i skog och på vägar också. Var faktiskt i väg i helgen dock, tränade att skilja ut boskap på en clinic, då var vi i ridhuset hela dagen. Men jag föredrar att vara ute, mycket roligare än att stirra i fyra väggar. Tycker hästen också :D

Jag rider aldrig i paddock/ridhus, det skulle isåfall vara när man tävlar :smirk: Tränar på åkrar och så hemma vid stallet mest, även när jag rider för instruktör rider vi utanför paddock, tycker det är bättre faktiskt, så kan man öka volten m.m. så långt man bara vill utan att rida in i något staket och hästen brukar tycka att det är roligare också. Tränar hårt gör jag väl 3-4 ggr i veckan, tar det lugnt 1-2 ggr i veckan och så vilar hon 2 ggr i veckan.

My Beauty skrev:

Tränar för tränare 2 ggr/v under vintern och varje vecka resten av året.
Rider i padock 4 dar i veckan.
Trimmar så gått som varje dag.

Rider bara en ggn i veckan i ridhus för tränare, resten blir i skogen. Har ingen tillgång till ridbana i närheten heller tyvärr.

Jag rider aldrig i ridhus eller för tränare.. promenadrider i skog o mark och övar bl.a. tempoväxlingar. skogen är toppen på många vis, serpentiner och vaksamhet på var fötterna sätts ner bla

två ggr lr max tre ggr i veckan varav ern hoppning för tränare o en dressyr lektion. Skulle inte vilja tråka hästen mer, finns ju så mkt annat kul att göra än harva ridhusdam :smirk:

månFare skrev:
Jag rider aldrig i ridhus eller för tränare.. promenadrider i skog o mark och övar bl.a. tempoväxlingar. skogen är toppen på många vis, serpentiner och vaksamhet på var fötterna sätts ner bla

Håller fullständigt med dig

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama