Träna högergaloppen?

Smulan7510

Trådstartare
Jag har en fundering när det gäller galoppen på min häst vars pappa är varmblod o mamma halvblod.
Jag har haft honom i ett år nu, han var oskolad när jag fick hem honom, vet inte riktigt hur de ridit honom tidigare. Mest strosande i skogen tror jag. Nu går han fint i skritt och trav, söker sig neråt och börjar trampa under sig jättebra. han har även musklat sig jättebra. Nu till galoppen, vänster kan han och tar den bra. Däremot när jag fattar högergalopp blir det mest ett studsande på stället. Har löshoppat och hoppat honom i höger varv, då avslutar han med högergalopp fint men med en jäkla fart :-) Är det helt enkelt så att han inte har styrkan än? Tycker jag har gjort det mesta, mycket bommar, studs och klättring. Har ni nått mer bra tips?? En till fråga, kan jag på nått sett hämma högergaloppen om jag tränar vänster för mycket? Låter konstigt kanske men jag tänker på hans styrka i bakbenen. Eller är det kanske tvärtom? Tacksam för tips!!

Har ett liknande problem med min häst, och hade med ponnyn också då han var nyköpt. Ponnyn fattade jag bara galopp över bom med, och fattade bara svåra galoppen i början av passet. Fattade jag lätta galoppen innan den svåra blev det ännu svårare att få den svåra galoppen.

Nuvarande hästen fattar bara höger galopp på ridbana, men finns ett ställe i skogen han självmant fattar vänster galopp. Har dagar då jag rider ut och enbart rider vänster galopp. Tänker att den borde komma automatiskt även på ridbana om han fattar den tillräckligt många gånger i skogen. Lyckades även få svåra galoppen på ridbana någon gång, efter arbete på volter samt att jag höll i yttertygeln mer än normalt i fattningen.

Var noga med att du inte håller i honom för mycket när du ber om höger galopp, det kan vara en anledning till att han studsar på stället (gjorde det misstaget med min när jag började med byten).
Sen skulle jag träna mycket öppna och sluta så han verkligen går undan för skänkeln och blir smidig i kroppen.

Att det går fort kan bero på att han hänger på bogen, då brukar dom öka tempot.

Jag har en fundering när det gäller galoppen på min häst vars pappa är varmblod o mamma halvblod.
Jag har haft honom i ett år nu, han var oskolad när jag fick hem honom, vet inte riktigt hur de ridit honom tidigare. Mest strosande i skogen tror jag. Nu går han fint i skritt och trav, söker sig neråt och börjar trampa under sig jättebra. han har även musklat sig jättebra. Nu till galoppen, vänster kan han och tar den bra. Däremot när jag fattar högergalopp blir det mest ett studsande på stället. Har löshoppat och hoppat honom i höger varv, då avslutar han med högergalopp fint men med en jäkla fart :-) Är det helt enkelt så att han inte har styrkan än? Tycker jag har gjort det mesta, mycket bommar, studs och klättring. Har ni nått mer bra tips?? En till fråga, kan jag på nått sett hämma högergaloppen om jag tränar vänster för mycket? Låter konstigt kanske men jag tänker på hans styrka i bakbenen. Eller är det kanske tvärtom? Tacksam för tips!!

min unghäst har det jobbigare i vänster galopp, än i höger.
Jag gör så att jag rider på som vanligt i vänster galopp, men gör inte några korta svängar, utan större volter och ser till att hästen kommer till ytter tygel och ytter skänkel.
Låt hästen gå med huvudet som den vill, formen kommer när styrkan finns där :)
Bara kämpa på :)

Tack för alla tips!!
Kan nog vara så att jag automatiskt sitter lite på bromsen när jag fattar galoppen, vill vara lite beredd när han ev drar iväg. Men jag ska skärpa mig!! Tack alla!!

Fattningar stärker galoppen mest. Så fatta kanske 2 vänster galopper under ett pass och fatta 10 höger galopper men galoppera bara några steg och bryt av :) Tänk även på att ge hästen utrymme för att orka fatta höger galopp och inte hålla in hästen för mycket :)

Tips, ha hästen rakställd eller gärna lite utåtställd. Ganska vanligt som tidigare nämnts att dom hänger på innerbogen, då låter man den gå friare.
Iofs beror det ju ofta på styrkan bakifrån, men i början kräver man ju inte någon kvalitet i galoppen, bra nog att dom tar den öht även om det råkar bli tralopp eller så. Att inte råka bromsa lät också som en bra idé, samtidigt vill man såklart inte att dom bränner iväg i traven innan dom tar galoppen. Stor volt i "fri" men balanserad trav, du ska inte behöva inverka så mycket, inte gå och stödja hästen eller konstant bromsa, eller alltför ofta parera styrningen i det "fria" läget. Inte hela världen om det blir lite otaktmässigt, den ska ju ändå ändra takten sen till galopp. Och som sagt hellre lite utåtställd än att den blir låst i innerbogen. Bästa timingen är när innerfram är i marken och precis ska lyfta.
Skulle du tappa något av kriterierna- att du måste hjälpa till för mycket eller att hästen bränner på i obalans, så ta tillbaka till ett bättre läge och gör om. Att den ökar några steg i själva fattningen är helt ok men man känner ju om hästen tänker ta galopp eller bara tänker framåt.
I början skulle jag bara upprepa 2-3 gånger under ridpasset (och varva med ungefär lika många fattningar i vänster) så man befäster det litegrann men hästen också får känna sig duktig. Inte kräva att hästen ska fortsätta i galoppen utan nöja sig med det man får.
Sen kan man såklart utöka men 2-3 gånger och nöja sig med de språng man får kan vara en idé att köra på ganska länge tills man märker att hästen kan ge mer, klarar att rulla fler språng utan att kvalitén försämras, och klarar att fatta bättre och bättre galopp.
Då kan man öka på antalet fattningar i första hand och i ett senare skede gå över mer till att passa på att hinna rida i galoppen och börja inverka.
Som ett kompliment kan det såklart vara bra att parallellt rida i lite såna situationer där hästen tar högergaloppen av sig själv. I en högersväng ute t ex.

Gör man för mycket av det hästen tycker är svårt är risken att hästen försöker ta sig ur situationen eller i allmänhet blir negativ. (Till exempel att den försvarar sig genom att studsa på stället. ;) ) Å andra sidan är repetition bra. Så just 3 som max (särskilt när man gör något svårt eller nytt) är för mig ett gyllene tal.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 298
Senast: pannis
·
Träning Hej! Har ett litet dilemma just nu som jag skulle vilja dela med er här för att förhoppningsvis få bra råd. Det är så att jag har...
2
Svar
25
· Visningar
4 626
Senast: Feffeleff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar