Träna hästen att stå still, göra??

L

Liqo

Har en valack som har lite problem med att stå still.
När vi är ute och rider och ska stanna och stå still så börjar han dansa omkring och snurra o.s.v. Han ser sig inte för så han kan börja dansa ut på vägen, backa på en annan häst eller människa.... :crazy:

Hur ska jag kunna träna bort det här? Är det ngn som har varit med om liknande och vad har du gjort åt det?

Det fungerar sådär när vi går bort från stallet och stannar, då kan han stå still ett liiiitet tag, men på hemvägen är det hopplöst. Direkt jag har stannat han så börjar han dansa och studsa för att få komma iväg igen.

Jag vet inte alls hur jag ska göra. :confused: Jag har tränat på att göra många halter och direkt han har stannat mana på han igen så han inte hinner börja göra så. Men det verkar inte fungera.

Han är en häst som gärna har lite tempo på vägen hem... vill ogärna gå sakta och lugnt hem (försöker träna på det också, så om ni har tips på det också får ni gärna skriva!)

Tack på förhand! :bow:

Sv: Träna hästen att stå still, göra??

Har exakt samma problem själv, och börjar bli helt desperat nu... Så jag hänger på din tråd lite, om det är OK?

Jag har tragglat med tålamod i 2,5 år nu, och nu har jag börjat bli "elak", dvs börjar hon trampa och tramsa ryter jag i ordentligt med rösten. Det hjälper inte heller så värst bra, för hon har inte blivit ett dugg bättre... Visst kan hon efter en stunds rytande ge med sig med en sur snärt med svansen och stå still en liten stund, men hon är inte pålitlig för 5 öre.

Hon har ingen som helst självbevarelsedrift i det läget, utan trampar gärna in i staket, ut på vägar, ner i djupa diken, upp i vassa stenrösen osv, bara för at slippa stå still! Det verkar vara det värsta som kan hända henne?

Jag vet inte, träna för hand kankse? ;)
Min ponny kan stå still, jag kan släppa honom ute och gå och hämta ngt i diket eller så och veta att han väntar på mej, vet även att om jag trillar av stannar han, men detta är inget vi direkt tränat, han bara gör så :love:

Jag funderar på om man inte skulle kuna lära hästen ett komando för att stå still på hemmaplan i lungn och ro, som du sedan kan använda när du rider ut, du kan börja på att öva på att stå stil på "ut" vägen och så fort han har ståt still bara pyttelite ber du honom gå och berömmer, sedan kräver du mer och mer, tex att han ska stå still även fast du berömmer, när han fixar det på "ut" vägen kan ni börja träna på hem vägen, men sänk kraven betydligt, be honom bara stanna och så fort han satnnar så går du igen så han inte får tid att dansa runt, och öka tiden han ska stå still sucesivt.

Kanske måste du aktivera hästen mycket mer när ni är ute? Han kanske helt enkelt måste bli distraherad och få jobba tills han blir avslappnad för att bli lugn när du vill stå still. Steppandet och dansandet är ju ett tydligt tecken på att han vill något med situationen, antingen för att testa eller för att han vill få mer tillfredsställelse. Jag utgår bara ifrån de hästar jag ridit som varit sådana och när jag aktiverat dem ordentligt med skolor och vikningar även ute så har de lugnat ner sig mycket! Pröva, det kanske inte är vad du helst gör i skogen men det kan fungera. Sedan tror jag oxå på att lära in kommando för hand hemma vid stallet och sedan tillämpa det i skogen.. :D

Om du skall stanna på hemvägen prova vänd huvudet från stallet, stå med ändan ditåt.. funkar för en del hästar.

Du kan också göra som så att om du ger kommandot stanna o hästen inte vill. Driv honom framåt (i skritt), men bara på en pytteliten volt ungefär så stor att du skulle kunna stå i mitten själv o hålla i utan att röra dig själv. De flesta upplever detta som jobbigt o stannar själva efter att tag.

Många hästar blir stressade när de ska stå stilla (speciellt på hemväg) och vad gör en stressad häst? Jo, den vill röra på benen. Det är hästens sätt att varva ner. Om man fortsätter bråka blir den bara mer stressad.

Så låt den stressa ner på sitt naturliga sätt så stannar den nog så småningom.. brukar funka på de flesta hästar.

Övning ger färdighet o det brukar bli lättare o ta kortare tid för varje gång..

Senast ändrad:

börja från marken.... dvs ut och gå med hästen och öva stanna..... minsta lilla stå still....ge belöning, helst klapp eller nån liten godis... "öka" på efterhand... när det fungera göra det från hästryggen....allt ska gå "lugnt" och icke vara stressande, ha tålamod...... fungerat på en av mina hästar...

jag är väldigt inspirerad av Monty Robert och Kelly Marks metoder...och det fungerar!!!

Senast ändrad av en moderator:

Liqo - och även Pinky:
Hur gör era hästar när ni sitter upp - står de stilla då? Hur gör de när ni rider markarbete på bana - gör de normala halter då?
Om de inte gör det så måste ni börja från grunden, då skulle jag börja där, dvs på stallbacken och inne på ridbana, innan jag fokuserar på att försöka korrigera när hästen är ivrig ute i skog och mark och dessutom på hemväg.

generellt sett: gör halt, när hästen står stilla beröm och fram igen. Upprepa. Om hästen jazzar runt när ni ska sitta upp - ge er inte: avbryt, vänta tills den står still. börjar den jazza igen, avbryt, gör om. Det här beteendet är en ovana och såna är svåra att bryta särskilt om de hållt på ett tag och de är ordentligt befästa vid det här laget. Att ryta och fya gör ingen nytta som redan konstaterat, men använd rösten med konsekvent kommando, ex prroo.

Kan även vara värt att träna genom longering. Skritta i lina, gör halt med röst kommando. Beröm och eloge. Gör om igen. Tills det sitter.
Förstår att ni är desperata men runt problemet finns tyvärr inga snabb lösningar, det kommer ta tid, men om ni bestämmer er för en konsekvent tränings metod och har tålamod så går det att lösa.

Känner igen era problem. Min häst ville inte stå still när jag satt upp och det gick inte att få honom att stanna ute i skogen.

jag gjorde så att jag tränade från marken först.
1. JAg går före när jag leder, hästen får aldrig gå förbi mig. görhan det gör jag en volt så jag hamnar först igen eller så backar jag honom några steg. Det är total dominans. JAg stannar och då ska han stanna tills jag börjar gå igen. Nu kan jag flytta runt min häst med blicken i princip från marken.Viktigt att man inte skriker, eller bankar på hästen eller fysiskit försöker stanna hästen det kommer inte bli bra i längden.

2. Nu börjar jag sitta upp. Eftersom jag kan flytta honom som jag vill från marken så var det inte så svårt. Började han gå hoppade jag blixtsnabbt framför honom och slängde ut armarna i luften för att göra mig lite större och tydligt markera att det där går jag inte med på. Backa några steg, stanna igen och sen gör vi ett nytt försök med uppsittning.

Min häst var van att det alltid skulle hända något när man satt på ryggen så därför vande jag honom sakta vid att det inte behöver vara så. När jag kom tillbaka från ridturen kunde han stå hur lugnt som helst medan jag satt av och så. jag utnyttjade det och satt kvar en stund. Kliade honom lite på halsen och sakta lärde honom att det är ok att bara stå och "glo" fast jag satt kvar.

3. Korta korta halter. För mig hjälpte det att göra något av halten. Jag rider western, men det behöver man inte göra, men då ska hästen stanna när jag säger WOAH, plus att jag sitter till lite extra i sadeln och sitter emot lite med skänkeln (lite svårt att förklara) Jag lärde honom att han skulle stanna när jag gjorde det här genom att hjälpa till lite med tygeln som han var van och han lärde sig jätte fort vad det var frågan om. I början tyckte jag att det hjälpte med att vara på en ridvolt men sen är det bara att fortsätta ute.

4. stressa inte hästen genom att tvinga den att stå kvar. En kort halt och sen direkt fram. samla gärna hästen lite extra före halten så att den blir förberedd på att nu ska det hända något, gör ridningen intressant, variera dig. om du hittar på saker när du rider så måste hästen koncentrare sig på dig och inte på att stressa på framåt.

Lycka till

Pinky står stilla när man sitter upp, när man står ute och borstar henne (binder henne inte), när man gör halt vid tömkörning/longering osv.

Alltså i princip ALLTID, så länge man inte sitter på henne... :smirk:

Och jag gör oftast korta halter, just för att jag så gärna vill förekomma henne med mitt "gå fram-kommando".
Men det håller inte i längden, för ibland måste man faktiskt korsa väga där det kommer bilar, och då GÅR det inte att rätta sig efter henne. Det vore så skönt om hon kunde stå still och vänta, istället för att man ska gå fram och tillbaka till bilarna passerat... :(

pinky skrev:
Pinky står stilla när man sitter upp, när man står ute och borstar henne (binder henne inte), när man gör halt vid tömkörning/longering osv.

Alltså i princip ALLTID, så länge man inte sitter på henne... :smirk:

Och jag gör oftast korta halter, just för att jag så gärna vill förekomma henne med mitt "gå fram-kommando".
Men det håller inte i längden, för ibland måste man faktiskt korsa väga där det kommer bilar, och då GÅR det inte att rätta sig efter henne. Det vore så skönt om hon kunde stå still och vänta, istället för att man ska gå fram och tillbaka till bilarna passerat... :(

Ja gud det förstår jag.... usch vad jobbigt. Men Lillamyggan hade några jättebra råd till dig tycker jag, kanske prova dem, men å andra sidan har du ju inte några problem från backen så en del av dem funkar kanske inte ändå på din...Jag skulle börja hemma på ridbanan, där är det ju lättare att vara princip fast osv. Börjar hon backa i skogen finns det ju inte mycket som tar emot, dessutom om man har trafik etc runt sig så måste man ju lösa situationen med mer akut handlingar som kanske inte är så metodiska som du har möjlighet att vara inomhus eller på inhängnad ridbana.

Senast ändrad:

Tyvärr har jag inga som helst problem från marken (inte med att stå still iaf... ;) ) men...

Min häst var van att det alltid skulle hända något när man satt på ryggen så därför vande jag honom sakta vid att det inte behöver vara så. När jag kom tillbaka från ridturen kunde han stå hur lugnt som helst medan jag satt av och så. jag utnyttjade det och satt kvar en stund. Kliade honom lite på halsen och sakta lärde honom att det är ok att bara stå och "glo" fast jag satt kvar.

DET låter som något jag inte prövat! :)

Helt Ok! Känns skönt att veta att man inte är ensam om problemet....

Jag har också testat med både snällare metoder och lite "grymmare", delvis ryta till ordentligt....tyvärr har inget funkat.

Han är inga problem för hand.....

Det är det jag tränar på men det har inte direkt gett ngn utdelning.
Ibland går det bättre och ibland sämre.....

Han arbetas även ute i skogen så tror inte det är det som är problemet.... Han rids regelbundet och det spelar ingen roll om han är blöt i svett när vi är på väg hem. Direkt jag gör en halt så börjar dansandet och steppandet... :confused:

Han är väluppfostrad (i alla fall hemma) och står stilla.

Har provat att vända huvudet men han snurrar bara runt då.
Och har provat med små volter i skritt när han inte vill stanna men har inte fungerat hittils..... :confused:

Mickis2003 - Han fungerar ju jättebra vid hand o.s.v. Det är halterna vid ridning som inte fungerar vid uteridning.

mackan skrev:
Liqo - och även Pinky:
Hur gör era hästar när ni sitter upp - står de stilla då? Hur gör de när ni rider markarbete på bana - gör de normala halter då?
Om de inte gör det så måste ni börja från grunden, då skulle jag börja där, dvs på stallbacken och inne på ridbana, innan jag fokuserar på att försöka korrigera när hästen är ivrig ute i skog och mark och dessutom på hemväg.

generellt sett: gör halt, när hästen står stilla beröm och fram igen. Upprepa. Om hästen jazzar runt när ni ska sitta upp - ge er inte: avbryt, vänta tills den står still. börjar den jazza igen, avbryt, gör om. Det här beteendet är en ovana och såna är svåra att bryta särskilt om de hållt på ett tag och de är ordentligt befästa vid det här laget. Att ryta och fya gör ingen nytta som redan konstaterat, men använd rösten med konsekvent kommando, ex prroo.

Kan även vara värt att träna genom longering. Skritta i lina, gör halt med röst kommando. Beröm och eloge. Gör om igen. Tills det sitter.
Förstår att ni är desperata men runt problemet finns tyvärr inga snabb lösningar, det kommer ta tid, men om ni bestämmer er för en konsekvent tränings metod och har tålamod så går det att lösa.

Han står blickstilla vid uppsittning och går inte iväg förrän kommando ges. Gör bra halter och står still på ridbanan. Vid longerling och tömkörning fungerar det superbra. Jag vet att det kommer att ta tid, har ingen brådska och har stort tålamod. Det enda som känns så osäkert är att han kan dansa på någon/något eftersom han inte ser sig för.... :smirk:

Han står still vid allt annat. Inga problem att stanna han när vi är ute och promenerar, han står still. Det är just halterna när vi är UTE och rider.

Han är välhanterad just förutom det här problemet.

Longering, tömkörning, löshoppning m.m. fungerar bra.

Har stort tålamod så får väl fortsätta träna, träna & träna..........

Tack för alla tips, ska prova mig fram men har redan provat dom flesta. Och sen när han är välhanterad från marken...... :smirk:

Om det finns fler tips mottages det tacksamt!!! :bow:

Låter ju lite som att din häst är osäker när ni är ute och han inte har dig på marken att förlita sig på. Brukar ni ha andra hästar med eller rider du ensam?
En sak som jag har gjort med min häst (som fortfarande inte går att rida ut på...) innan hon gick att stanna och stå stilla på banan var att vi snurrade. Dvs. när hon gick framåt tog jag i en tygel och tvungade henne gå runt runt runt tills hon stannade och fick direkt och total eftergift. I början stod hon bara stilla en millisekund innan hon gick igen och vissa dagar tog vi inte många steg rakt fram men nu är det aldrig några som helst problem. Då hon inte rids med bett heller så fanns det inget "straff" i form av ont i munnen utan konsekvensen av att inte stå stilla var att snurra och belöningen totaleftergift + klick och godis (klickertränad alltså) Inser ju att detta kan vara extremt svårt att praktisera på trånga vägar med eventuell trafik, diken, staket etc. Men kanske nått att göra på ett fält eller om det finns plats bara en liten bit från stallet? Viktigt är ju att vara konsekvent och aldrig låta iväggåendet förbigå utan konsekvens. Hålla sig lugn är också extremt viktigt. Visst kan man dra runt hästen i ren vrede och frustration över att den inte står stilla men det lär bara stressa upp den ännu mer och gå i försvar.

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?