Träna galopp

Iser

Trådstartare
Min häst har nu varit i gång lite drygt ett år efter en lång konvalescens.
Vi har mestadels ridit ut på rakt spår, men försöker lägga in lite tempoväxlingar, övergånger och annat roligt när vi är ute i terrängen och rider.

Han har haft vädigt svårt för galopp och att hålla den även på rakt spår. Nu börjar han dock komma i gång och kunna hålla den, även utan att det bara blir rusningsgalopp, lite längre sträckor.

Men nu vill jag komma vidare med galoppen, kunna galopera på volt, kort galopp och sköna övergånger.

Har ni några bra tips på hur jag kan träna galoppen? Gärna övningar, som vi kan köra på uteritter, men snart flyttar vi till nytt stall med paddock, så då går det ju även att träna där om ni har bra övningar funkar bäst i paddock.

Sv: Träna galopp

fortsätt att galoppera rakt fram och lägg in tempo växlingar, växla sedan mellan kort galopp och mellan galopp.

och när du har plats så kan du ju lägga in en volt i den korta galoppen.

ta lite i taget och träna styrkan. klättring är super ^_^

Fattningar, fattningar och åter fattningar är det som uteslutande stärker galoppen och baken bäst! Även kort galopp i stabila tempon, och stabila episoder med fattning, galopp några steg, nedtagning är bra.

+REIN

Det låter ju ganska mycket som så jag håller på nu. Men hur gör jag då för att få bra avsaktningar från galopp till trav?

Som det är nu blir det ganska snabba avsaktningar som går över i slängtrav, ska jag bara fortsätta så?

Det känns som att det inte är så uppbyggande? Finns det något bra jag kan tänka på för att få mer "kvalitativa" avsaktningar?

Träna förhållningarna så du får en snabbare reaktion och hästen faktiskt sätter sig på rumpan i avsaktningen istället för att flänga iväg i trav, och sedan direkt ned till skritt, halt och så galopp igen.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka