Träna form i galopp??

S

Salka9

Har en 12-årig islandsvalack, femgångare med pass men mig veterligen otränad pass (har haft han sen 5 år, importerad Island). Skulle behöva lite tips och råd att få till formen i galoppen. Han har rätt OK galopp, blir ju såklart flack och lång om man inte driver honom, men den är mer i uppförsbacke nu än innan. Ska tävla den 29-30/9 (lätt klass fyrgång + tölt, tävlingsdebut:o) och tränar ju såklart hårt inför detta. Han klarar att hålla galoppen på volt, bäst i vänster varv men OK i höger också. Men blir ibland passig, hur ska jag göra för att träna detta?
I trav håller han OK form, men tölten skulle nog kunna ha bättre form också. Tips på hur man tränar form i galopp och tölt efterlyses alltså! :bow:

Sv: Träna form i galopp??

behöver också tips på hur man får sin häst på tygeln:o

Rid hästen bakifrån och fram, så brukar formen komma automatiskt :)

Se till att hästen verkligen har med sig rumpan och arbetar med den, så att den bär sig med sina bakben och inte är framtung.

Sen kan du även träna lång och låg, så hästen tränar hela sin överlinje och slappnar av

Sitt inte och "såga" fram och tillbaka i tyglarna för att få hästen att kröka på nacken, det är bara en falsk form som man inte vill ha. Hästen ska arbeta med hela kroppen, rumpan, ryggen, magen. Gör mycket halvhalter och driv hästen frammåt med sätet, så att den samlar sig.

Jag ser det som att din häst har svårt att komma "upp" och trycka på. risken med att rida en sån häst lång och låg (vilket för övr är en bra övn) kan vara att han hamnar mer på bogarna om man nu inte har 100 koll. (nu säger jag inte att du aldrig ska göra det utan kanske inte just för det som gäller din fråga)

Måste jobba mer bak, alltså det sitter inte i mun eller i framdelen utan hans styrka att trycka på. Tips! Rid i sand, vatten. Prova skritt och sen trav (första gångerna och inte för länge/gång) först innan galopp för att liksom backa bandet. Öva på halter/förhållningar mellan gångarterna. Efter några gånger och du känner att du har någorlunda koll, kör några galopprace (1-2 st) för att göra det rolig! Helst från stillastående, jag lovar han kommer att trycka på! Sen tillbaka till lite lägre tempo. Många glömmer poängen med att hästarna måste ha kul, alltså man sitter o maler o maler. Öva gärna stora volter eller stora serpentiner i sand och även att gå på sned i sandkullar, då tränar du sidorna var för sig.. Det hänger ju givetvis på din hästs kondision men jag förutsätter att den är god eftersom du skriver att du ska tävla.
Tänk även mycket på din egen hållning, din andning så du slappnar av på banan när du rider. Vet att det låter lulligt men har sett flera inklusive mig själv :idea: på 5 gångare som inte går "rent" eller gör bra volter/serpentiner, där andan hålls inne och spänd i en axel mm..

Alltså poängen är att träna hans styrka först och förmåga att trycka på bakifrån. Fungerar oftast bra för tölten med.

Glöm inte efter övn i sand/vatten, trava på lång tygel så att hästen får sträcka ut i lågt tempo, skritta av länge och gärna stretcha efter.

Lycka till på tävlingen!

Mitt svar var till Kolur, men blev fel då jag tryckte på svara knappen :D

Tack så mycket för era tips! Ska ut och testa det nästa gång jag rider! :D

Se till att hästen verkligen har med sig rumpan och arbetar med den, så att den bär sig med sina bakben och inte är framtung.

tips på hur jag kan göra för att han ska göra så??:angel:

Lånar tråden lite :angel:
Jag har samma problem med min, också femgångare med mycket pass. Vårt största problemet är dock att han tappar bakdelen TOTALT när man svänger det minsta lilla i galoppen. Detta dock bara i höger varv. Tycker det är lite märkligt med tanke på att han är starkast i höger sida i övrigt, men det kansek finns någon förklaring :confused: Ibland har det blivit korsgalopp också. Men i vänster varv är det prima. Någon som har någon aning eller någon idé???

Det är nog inte så märkligt eftersom det är ytter bak som är den drivande i galoppen, dvs vänster bak på din häst!

Till ts
Många fattningar stärker galoppen, håll ihop hästen in i fattningen, den får alltså inte fatta galopp genom att öka farten. Fatta gärna från skritt.
Fatta galopp på en volt och låt sedan hästen gå ut på rakt spår om den inte kan/orkar ligga kvar på volten.

Rider iofs en arab, men i det senaste har jag också arbetat mycket med formen i galoppen.
Tidigare har hon haft svårt att slappna av i galoppen, både i tempo och form.
Nu har hon blivit så mycket bättre! Idag när jag red kändes hon riktigt fin och kunde till och med korta steget i bibehållen form utan alltför stora protester! :D
Min erfarenhet är att det inte går att kräva form förrän hästen har tillräckligt med muskler och kondis. Nu har jag tränat galoppen i flera månader och styrkan börjar äntligen komma.
Jag har drivit framåt väldigt mycket och försökt få med baken på det viset. Sen har jag sänkt och breddat händerna något och hållt kvar dem stadigt (men mjukt!). Sen galopperar man på och ser om hästen vågar/orkar söka stödet i handen. Även om det bara är i nån sekund.
Galoppera på stor volt är också bra för då kan man arbeta med böjningen och forma hästen runt inneskänkel.

Bästa sättet att "få med rumpan" som nån skrev är att inte glömma drivningen! Man kan inte bara sitta och hålla i handen för då får man en spänd häst. Man måste rida fram och tänka på att få energi utan att hästen springer iväg!

Lycka till!

Det är nog inte så märkligt eftersom det är ytter bak som är den drivande i galoppen, dvs vänster bak på din häst!.

Aha, naturligtvis :smirk:. Tack. :bow::bow:Så fortsätta jobba på att stärka vänster varv är det som gäller då eller? Några andra tips, någon???

tips på hur jag kan göra för att han ska göra så??:angel:

Rid mycket övergångar. Skritt-tölt/trav-skritt osv. Blanda emellan skritt-halt-skritt osv med olika gångarter. Det brukar få fart på rumpan :) Även flytta baken såklart, sidvärtsrörelser, öppna och sluta. Hästen ska även lyssna vad du vill på en gång, dvs ska du frammåt ska hästen gå frammåt på en gång och ska du göra halt, ska det vara en halt på en gång. Och glöm inte drivningen :) ofast är det den man glömmer och sitter bara och håller hästen i munnen.

Rid mycket övergångar. Skritt-tölt/trav-skritt osv. Blanda emellan skritt-halt-skritt osv med olika gångarter. Det brukar få fart på rumpan :) Även flytta baken såklart, sidvärtsrörelser, öppna och sluta. Hästen ska även lyssna vad du vill på en gång, dvs ska du frammåt ska hästen gå frammåt på en gång och ska du göra halt, ska det vara en halt på en gång. Och glöm inte drivningen :) ofast är det den man glömmer och sitter bara och håller hästen i munnen.

okej. tackar:bow:
men driver gör jag som bara sjotton. för ananr skulle han inte göra nått:p

Att fatta galopp i galoppen brukar också funka bra, hjälper ju även hästen med takten!

Aha, naturligtvis :smirk:. Tack. :bow::bow:Så fortsätta jobba på att stärka vänster varv är det som gäller då eller? Några andra tips, någon???

har samma problem med min gullis...minsta böjning och han tappar allt i galoppen...jag har parallellt med att vi jobbar på styrkan i baken och kakbenen arbetat en hel del med böjda spår på sistone och låter honom nu börja fatta galopp på STORA volter så smått. jag märker en klar förbättring, men det är svårt fortf för honom. longerar och tömkör på stora volter så att han får träna på att bära sig själv på böjt spår och hitta sin egen balans utan att jag stör (men gör inte det så mkt för han visar hur tråkigt han tycker det är:crazy:

har samma problem med min gullis...minsta böjning och han tappar allt i galoppen...jag har parallellt med att vi jobbar på styrkan i baken och kakbenen arbetat en hel del med böjda spår på sistone och låter honom nu börja fatta galopp på STORA volter så smått. jag märker en klar förbättring, men det är svårt fortf för honom. longerar och tömkör på stora volter så att han får träna på att bära sig själv på böjt spår och hitta sin egen balans utan att jag stör (men gör inte det så mkt för han visar hur tråkigt han tycker det är:crazy:

Provade att galoppera på stor volt ute på en halmåker idag (Äntligen är skörden igång!) och det gick mycket bättre! I paddocken är det nog för skarpa svaängar som kommer lite för plötsligt. Han var jätteduktig i två varv ungefär men sen tappade han den, men jag tror det var för att han blev trött och inte orkade bära upp så länge.

Lycka till med din träning!;)

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 933
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 619
Senast: hastis1234
·
Islandshäst Hej Min valack, 7 år, är femgångare med ganska stort steg. När jag jobbar med honom lös har han lite svårare att hålla jämn och mjuk...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: Sjofn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg