Träna bort transport rädsla?

Micaela

Trådstartare
Hej
Min c-ponny, Tina, är väldigt rädd för att gå in i transporten. Men när hon väl är inne är det inga problem att köra och så, det är bara det att gå in i den. Hos hennes förra ägare var hon lätt att lasta, men en gång när hennes förra ägare skulle lasta henne så regnade det så det lixom rann in vatten i Tinas öron. Hennes förra ägare säger att det var därför hon blev rädd, jag har ingen aning. Jag vet bara att hon är nästan omöjlig att lasta på under tjugo minuter, man måste använda linor och vara ungefär fem pers. Det är väldigt jobbigt och jag undrar om ni har några tips hur man kan träna bort det :smirk: . Vi brukar locka in henne med havre och så, och så får hon godis när hon kommer in. Hästar som är rädda för att åka brukar ju vara jätte oroliga när man börjar köra, men det är tvärt om med Tina. Hon blir helt lugn bara hon kommer in i den. jag tror inte det har med att det är för mörkt eller så att göra, för transporterna vi har haft har vart väldigt ljusa och trevliga. Vet nån hur man kan träna bort det? :crazy:

Prova med ...

Hej jag kan ge dig ett tips: Prova med att sätta en jacka eller nåt på huvudet så att din häst inte ser något, sen går du några varv så att hästen litar på dig, sen går du försiktigt fram mot transporten. (Hästen kan ramla på rampen först men det är ingen fara!) Sen till slut så går hästen in i transporten. Jag har också en häst som är lika dum när det gäller transporter, det kan vara så att den tycker det ser läskigt ut i transporten lr något sånt. Men sen jag börja med det här så har han inte gjort nåt alls, han bara går rakt in! :) :smirk: undefined

Sv: Träna bort transport rädsla?

hihi, min är precis tvärtom. in går han direkt, men han kommer ut igen lika snabbt =)
nej, men allvarligt, det är inte kul. mitt sto är likadant som du beskriver, helt kolugn i släpet men vill absolut inte gå in. brukar ta 10 min till 3-4 timmar... tror det beror på att hon åker så sällan, bl.a. tålamod är allt som fungerar, har egentligen inga bra tips...

lycka till!

/Ullis

Det är bara att träna, träna, träna!

Är hästen coollugn så fort hon kommer in i transporten?
Alltså; när ni fått in henne, så visar hon inga tendenser på att kasta sig?
Om ni litar så pass på henne, och hon på er, så är det bara att sätta igång med att träna.

Gå lugnt mot transporten (gärna bara du och hästen vid första tillfället, så att det är lugnt runt omkring).
Det är viktigt att DU har blicken riktad IN i transporten. Kolla INTE på hästen/vänd inte kroppen mot den (detta upplevs som hot från hästen. Då säger du ju: "Kom, men du får inte komma!" Hänger du med?)
Om hon stannar innan lemmen/på lemmen med framhovarna, visst, låt henne göra det, men gör det "obekvämt" för henne, genom att lägga ett tryck i grimskaftet (dvs. dra i det så pass att det sträcks ordentligt, utan att det ska bli "våldsamt", men det ska KÄNNAS för hästen att du verkligen HÅLLER i grimskaftet. Handskar är att rekommendera.)
Om hon börjar backa (vilket brukar hända i början vid den här övningen), håll emot tills hon backat klart.
Gör sedan en liten volt eller något, så att ni kommer bort från transporten.
Gå sedan mot den igen, med hängande grimskaft. Blicken in i transporten. Tänk INTE att: "Näe, hon kommer inte gå på. Näe, hon kommer göra SI istället för SÅ..."
Sånt här kan ta tid, men LÅT DET ta tid isf!

När ni går mot transporten igen, och om hon återigen stannar, lägg tryck i grimskaftet.
Börjar hon backa, håll kvar ett tag i grimskaftet, och lägg en volt igen.
Meningen med att sträcka grimskaftet på det är sättet, är att när hästen istället går FRAMÅT, minsta lilla att hon lättar framåt, så ger du EFTERGIFT. Ungefär som när man gör halt under ridning. :)
Med min häst (som blivit misshandlad och verkligen var RÄDD för transporten, tog det dett tag innan hon fattade att BELÖNINGEN kom när hon gick FRAMÅT för TRYCKET i grimskaftet).
Då ska du genast vara positiv och berömma!
BACKA ner från lemmen, genom att ex. sätta pekfingret i bringan (återigen TRYCK, men den här gången för att få henne att BACKA).
Gå en runda, och gå mot transporten igen. Upprepa trycket i grimskaftet om hon stannar, håll kvar mo hon backar & tills hon backat klart, men släpp när hon går framåt.

Avsluta när hon gör framsteg; oavsett hur litet det är.

När hon lärt sig att belöningen (ett slappt grimskaft) kommer när hon går FRAMÅT, går det ganska fort att få dom ända upp i transporten. :)
Ta gärna ur mellanväggen, eller flytta den lite åt sidan. Här transporten frontlucka, kan man öppna den översta delen av luckan, så att det blir ljust.
När hon står lugnt och fint inne i transporten, och verkligen LYSSNAR på DIG (backar när DU vill backa ut, går framåt när DU vill) så kan ni stänga för bommen bakom rumpan (om hon nu inte är det minsta nervös. Om hon blir nervös, börja med att låta folk gå omkring bakom transporten, gärna att dom pratar lite.)
Funkar detta bra; stäng luckan bak också (bara den stora, inte den lilla).
Ge massor av beröm! Be någon öppna bak igen efter ett tag, och försök få henne att backa ur lugnt.

Jag tror inte alls att det är några problem att få din häst säker vid lastningen igen. Inte för att jag sett er eller så, men det låter inte så svårt att få det bra. :)

- Låt det ta tid
- Små framsteg, mycket beröm
- En lugn ledare ger en lugn häst

Lycka till, och ställ gärna frågor/skriv om mina tips gett framsteg :)
Vore så kul o höra!

//Farouk, som lasttränade sin häst i 1½ år ;)

Hej! Jo det är som du säger, så fort hon kommer in i transporten är hon coollugn. Och det går även bra att backa ut med henne. Det är bara in det är problem. men jag ska testa dina tips så fort som möjligt, och börja träna bort det :) . Jag skriver mer sen och berättar hur det går! Tack så mycket :D :love:

Hej!
vet hur det är att ha problem med lastning.... :angel:
Det som funkade bäst på vår nordis som var VÄÄÄÄLDIGT extremt dryg att lasta...var att helt enkelt ta bort mellan väggen så det blir extra rymligt för hästen! Vi lade oxå in massa spån så att det mer såg ut som en box....Hönät är oxå ett +....när vi gjorde detta gick hästen in nästan med en gång!

På våran gamla ponny satte vi oxå en tröja på huvudet, man kan tycka vad man vill om metoden men hon gick iaf in och inne var det inga problem. Men sen litade hon hon på min syster till 100% oxå... Kanske inte funkar på alla hästar, men på henne gick det väldigt bra...

Min häst var omöjlig att lasta i somras...
men jag har tränat hela sommaren och nu springer han in i den :D ..
glöm inte belöningen inne i transporten... och ge inte upp

Just det, en grej till, ang. belöningen :)
I början kan man vara ganska duktig med att ge någon godisbit eller något (pellets, en morotsbit etc) men dra ner på det allteftersom hästen börjar bli säker.
Ge inte heller godis VARJE gång, utan kanske varannan eller så, så att hästen inte lär sig:
"Ahaaa! Jag går in fort, tar godisen, och sticker ut sen!"

Då blir det lite "spännande" att gå in, istället för att sticka in och VETA att man får godis varje gång.

De går att träna bort min C-ponny var också så. Låt henne vänja sig vid att först bara gå över lemmen och be henne sedan stå stilla och beröm hela tiden när henne gör rätt. Om hon börja baka så bara be henne gå fram och så fort hon tar ett steg fram så låt henne stå där och be henne sedan gå ett steg till låt henne vänja sig vid transporten vissa att de inte är farligt. När ni har gjort detta några gånger så prova att be henne gå in om hon stannar halv vägs låt henne stå där och bestämma sig om hon vill gå in. Om hon bestämmer sig för att baka så e det bara och prova igen. Hon måste förstå att detta inte är farligt.
Med min häst tog de 2 timmar första gången, nästa gång tog de en halv timme, sne gick hon nästa rakt in.
Med min kompis häst tog de flera gånger inna den gick in men nu efter en hel del träning så går den rakt in.
Detta kräver mycket tid men de ger ett gott resultat. ;)
Lycka till!

jag har fått rycka ut som "räddaren i nöden" många gånger under mina år som tränare, dvs hjälpt människor att träna sina hästar till att bli lättlastade.

För det första: Alla hästar är individer, och anledningen till deras tveksamhet är därför olika. En del vill inte bli inlåsta i litet utrymme. En del tycker rampen är läskig. En del är egentligen lättlastade, men tidigare/nuvarande ägare har stressat den till att börja krångla.

Vad orsaken än är hos hästen, så har faktiskt _samtliga_ hästägare jag träffat gjort samma fel. De har bara haft en tanke i huvudet: "Hästen måste in, nu!"
De har stressat, oavsett om de varit ensamma eller flera. Det har använts linor, longerpisk, träns, olika barriärer, lockbete... Men ständigt dessa desperata människor och en väldigt uppjagad häst.

Så, nr 1. Släpp alla krav och måsten. Riv alla förutfattade meningar om vad som händer när man lastar.

Så här arbetar jag:

Led fram hästen till rampen, och gör sedan inget mer. Jag rör inte fötterna en milimeter. Hästen har givetvis fördomar sedan tidigare lastning, och kan börja backa, gå vid sidan av, stegra, etc. Jag plockar lugnt och konsekvent tillbaka den till ursprungsläget. Slutligen står hästen still framför rampen. Den får slak lina så att den kan nosa, och så länge den nosar på rampen/transporten måste den få göra så. När den visar tecken på ointresse, genom att titta på andra saker, får den en lätt påminnelse vad vi håller på med. Ett lätt tryck i grimskaftet, kanske en uppmuntrande smackning. En hov på rampen! Det är bra nog! Beröm, led bort hästen från transporten en stund. Gå fram igen. Kanske två hovar på rampen? Kanske stå kvar där och slappna av? Bra! Avbryt och bort igen.
På så vis föder man motivation hos hästen, att vilja utmana sin rädsla mer och mer. För de märkar att man inte alls kräver allting på en gång. De vet, att de får all tid de behöver. Då och då tar hästen flera steg, och självklart får den avancera hur mycket den vill. Men se alltid till att aldrig kräva för mycket. Be om lite, så kan du få mycket.
Och behåll lugnet, och tålamodet!

När hästen väl gått hela vägen upp, backa lugnt ut den och ta bort den från transporten. Gå in igen, kanske lägga för bakbommen. Ta bort bakbommen och ut med hästen, bort från transporten. In igen ut igen. In igen...bakbom...lucka? Ner med lucka, bort med bom, ut igen.
Upprepa tills hästens fördomar om att bli instängd är borta. Men låt det inte bli tjatigt! Hästen ska fortfarande tycka att det är kul att bli lastad.

Hästarna brukar lösa det mesta själva, bara man ger dem förståelse, guidar dem, och låter dem ta tid på sig.

Farouk skrev:
Just det, en grej till, ang. belöningen :)
I början kan man vara ganska duktig med att ge någon godisbit eller något (pellets, en morotsbit etc) men dra ner på det allteftersom hästen börjar bli säker.
Ge inte heller godis VARJE gång, utan kanske varannan eller så, så att hästen inte lär sig:
"Ahaaa! Jag går in fort, tar godisen, och sticker ut sen!"

Då blir det lite "spännande" att gå in, istället för att sticka in och VETA att man får godis varje gång.

Vi hade besök av en som jobbade med "belöningsmetoden" istället för "bestraffsningsmetoden". Alltså, hon jobbade på att hästane skulle lita på en, utan att man skulle behöva spö, linor och liknande. Hon gjorde precis på det sätt som du beskrev, MEN hon sa: Inget godis. Hästen ska vilja lyda den som leder in den i transporten. Lita på den..
Inga mutor..
Kan väl inte själv säga att detta efterlevs exemplariskt..men..men.. :rofl:

Måste bara säga: härligt att läsa att man inte var så "illa ute" med sina metoder man testade :)
(Gjorde samma sak med min, om det inte riktigt framgick av mitt första inlägg)

Farouk skrev:
Måste bara säga: härligt att läsa att man inte var så "illa ute" med sina metoder man testade :)
(Gjorde samma sak med min, om det inte riktigt framgick av mitt första inlägg)

Men jag reagerade på dina volter. Varför gör du dem?
Om du ber hästen gå framåt genom att ta i grimskaftet, och hästen backar, så skriver du att du håller kvar tills hästen backat klart, och dit håller jag med dig. Men det var ju framåt ni skulle, eller hur?
Jag håller kvar tills hästen börjar ta ett steg framåt, då kommer eftergiften. Först vill jag att hästen gör ett framsteg, sedan kan jag välja att ta bort den från släpet en stund.

En del hästar trivs bäst med att människan går först in och agerar efter denna grimtryck=framåt-metod. Andra fungerar bäst att lasta med människan utanför, så att man sänder in.

Jo, det har du förstås rätt i :) *antecknar*
Fast på min häst fungerade det; hon verkade bli mer intresserad av att gå FRAMÅT, mer in i transporten, om man backade bort henne då hon själv hade valt att backa innan.
Rörigt, men fattar du? :)

Hej.
Vi har lasttränat araberna en hel del.En av dem går inte in varken med linor, jacka över huvudet eller med manande långpisk. Det enda som fungerar är att "fjanta" med havrehink och mysiga ord.

Oftast är det bara rädda hästar som behöver lasttränas.
Många hästar går in i trasnporten från första början.

En häst som inte är rädd behöver man inte träna vid just transporten. Den behöver veta att det du säger är det som gäller. Då kanske det finns problem vid andra tillfällen än lastning också?
Hur man ska lastträna beror på varför hästen inte vill gå in.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
611
Senast: Harrysen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama