Träna bort människorädsla?

cassiopeja

Trådstartare
Är det någon här som har haft en människoskygg hund men som har lyckats träna bort det? Hur gjorde ni då? Hur lång tid tog det? Finns det kurser eller speciella träningsställen för oss med folkskygga hundar?

Nu är valpen bara valp än så länge, men å andra sidan så tycker jag det är lika bra att börja träna på det direkt. Jag har börjat med miljöträning med mycket liv och rörelse (vilket inte är några problem, han visar inga större tecken på rädsla i övrigt), och försöker även tänka på självförtroendehöjande övningar och balansövningar. Han är ju hur gosig som helst med oss (matte och husse) men han vägrar hälsa på eller gå fram till andra människor. Visst kan jag acceptera att han förmodligen aldrig kommer rusa fram och hälsa på kreti och pleti (även om jag hade tyckt det var kul med en människoglad vovve), men han måste ju kunna bli hanterad av okända (tex veterinärer) utan att känna ett sånt stort obehag som han gör inför folk idag.

Jag har stannat och pratat med förbipasserande, och även om dom har struntat totalt i valpen så har han tyckt det varit jätteobehagligt och kastat sig i kopplet och velat springa därifrån, men då har jag stått och pratat så pass länge att han funnit sig i situationen tillslut och satt sig ner (i änden på kopplet från oss :D ). Men ve och fasa om någon försöker tilltala valpen eller titta på honom, då är dom skitläskiga, minst! ;)

Jag har funderat på om jag ska försöka få folk att erbjuda honom godis, för att få honom att koppla främmande människor till något positivt? Å andra sidan så misstänker jag att inte ens godis skulle få honom att vilja närma sig någon okänd person, men jag skulle ju kunna testa.

När jag har läst om miljöträning så står det att man ska vara lugn och bestämd och bara gå rakt fram utan att bry sig för mycket om att hunden slingrar sig och försöker vägra gå, utan man ska visa hunden att det är den naturligaste saken i världen att gå här. Tillåter man hunden att vägra gå framåt kan det förvärra rädslan. Men om människoskygghet står det att man aldrig ska tvinga fram en hund till folk om han är rädd. Vidare står det att man ska vänta tills hunden frivilligt närmar sig folk, men då tror jag att jag kan få vänta till döddagar, för han är inte ett dugg intresserad eller nyfiken. Då undrar jag - varför ska man tvinga hunden att gå i "läskiga" miljöer, men inte tvinga hunden fram till "läskiga" människor? Om hunden aldrig kommer behöva vänja sig vid "läskiga" människor kommer den ju alltid fortsätta vara skygg - eller?....

Någon med tankar eller erfarenheter? :)

Sv: Träna bort människorädsla?

Inte när hon var valp, men när hon fyllde 1 år och sen ett år framåt så blev hon jätte reserverad.
I och med att jag vill tävla lydnad samt ställa ut lite så blev detta ett stort hinder för mig. Samt att hunden såklart inte heller mådde bra av det.

Jag lärde in ett kommando (i vårt fall "show") för att hon skulle kunna acceptera att folk kollar tänder/känner och klämmer på henne. Det tog tid, men det har fungerat.
Numera har hon mognat och hälsar glatt på domaren på lydnadstävlingar.

Jag tvingade henne inte till att hälsa på någon när hon var som räddast, däremot kom hon inte iväg från det heller.
När vår relation sakta byggdes upp igen så kunde jag börja ställa mer krav.

Det finns en del kurser, vet i alla fall att Hundens Hus i uppsala har det och jag tvivlar på att de är de enda.

Annars kanske man kan leka upp situationen så mycket man bara kan (försöker jämföra med hur jag gjort när mina vart rädda för stenar som kastar skuggor o liknande) Då har jag gjort så att jag gått fram till om det nu är stenen i fråga och klappat på den och vart peppande mot hunden, så fort den går framåt hejar man på den som tusan

Jag har också gjort så. Hälsat på det läskiga. Detta har visat min hund att det inte är läskigt och så har hon vågat gå fram. Först på detta viset, sen själv.

Jag tvingade henne inte till att hälsa på någon när hon var som räddast, däremot kom hon inte iväg från det heller.
När vår relation sakta byggdes upp igen så kunde jag börja ställa mer krav

det var precis detta jag ville kommit fram till i mitt svamliga inlägg

Mina tankar baserade på erfarenheter:

Lämna tillbaka valpen. Det där är medfödd rädsla och reservation. Det kan inte tränas bort, bara hållas under kontroll. Det är alldeles för mycket jobb med en sådan hund för att det ska vara värt det.

Jag minns hur det gick med förra hunden och jag beklagar att du skulle gå på ännu en nitlott, men såhär ska inte en normal valp bete sig. Du bör ta dig en allvarlig funderare på om den här hunden verkligen är något att ha. Jag har tips och råd att ge dig, men först ska du vara medveten om att hunden troligen aldrig kommer att fungera normalt. Man får anpassa sig ganska mycket till fega hundar. Hur de brukar reagera på barn ska vi inte tala om.

Jag vill inte göra dig ledsen, men jag lever med en liknande hund och jag säger bara, aldrig mer.

Håller tyvärr med Jadzia, tycker du ska lämna tillbaka valpen. Har haft en hund som det började med att hon inte ville gå fram till någon och backade undan. Uppfödaren erbjöds sig att ta tillbaka hunden när den var ca 4 månader men vi hade ju redan fäst oss vid henne och förstod inte hur det skulle utvecklas.
Hur som helst som kom den hunden aldrig att fungera normalt. Var tvungen att bli instängd när det kom folk hon inte kände. Hon gav ett flertal personer tjuvnyp i vaden. Rädsla tillsammans med skärpa som den här hunden hade var inte bra. Samtidigt var hon världens underbaraste mot oss hon kände. Nu var vi nog lite dumma och väntade enda tills hon var 7 år med att ta bort henne. Men man tycker ju liksom om dom iaf, vr säkert därför vi väntade.

Tilläggas kan att av kullen på 9 valpar var 4 st avlivade innan 2 års ålder pga mentaliteten. Har du någon koll på hur dom andra valparna är? Vad säger din uppfödare?

Har du någon koll på hur dom andra valparna är? Vad säger din uppfödare?

Det här är min sista chans att öht ha hund, och glädjen han ger är otroligt mycket större än problemen som finns, så tillbaks går han inte. Ja, om han inte blir mycket, mycket värre förstås. Det finns ingen aggressivitet hos den här killen - vi kan till och med ge honom grisöron och tuggben! :D (det kunde vi inte med den förra valpen jag hade för då anföll han oss, utfallen mot människor började redan vid 12 v ålder på den hunden, men den här valpen är väldigt gosig och trevlig och tillgiven och har aldrig någonsin visat tecken på aggression). Av alla hundar jag känner i min bekantskapskrets så finns det ingen utan något slags oönskat beteende, därför känns det så självklart för mig att det alltid finns någon del hos hunden som man måste jobba mer med (eller tillslut acceptera och anpassa sig efter). Jag har dessutom på relativt kort tid lyckats minska ner hans oprovocerade skällande, och eftersom han visat sig så pass mottaglig för "sinneskonstitutions-träning" (eller vad jag ska kalla det) så känns det långt ifrån hopplöst än.

Han är uppvuxen på landet och kom till mig vid först 4 månaders ålder, jag tror inte att han har sett så mycket alls, så det är lite som att börja från början med honom med alla ljud, människor, bilar, rörelser. Han har också visat bra tecken på anpassning genom att miljöträningen har gett goda resultat på ganska kort tid, han avreagerar snabbt och går alltid fram till "läskiga" saker och på okända platser, och höga plötsliga ljud bekommer honom inte särskilt mycket. Jag gillar dessutom vallhundens psyke, så att han är väldigt uppmärksam och reagerar snabbt på alla intryck ser jag egentligen inte som några problem alls. Jag är själv kvick i tanken och kommunicerar gärna med små signaler, har haft vallhundar förut och trivts med dom.

Hur övriga syskon är vet jag inte för dom var redan sålda, och uppfödaren lät mig aldrig träffa tiken. Av de hundar jag fick träffa hos uppfödaren var några lite reserverade men kom fram och hälsade efter en stund. Jag är medveten om att jag har köpt hunden mot alla regler för hur man "ska" köpa hund, men det beror på mitt misslyckande vid mitt förra hundköp. Då la jag ner hur mycket tid, noggrannhet och planering som helst, och ändå gick det fullständigt åt helvete. Jag begriper fortfarande inte vad jag gjorde för fel eller varför det gick så illa, därför var min enda idé att köpa hund på ett helt annat sätt, dvs låta min sambo välja en ras (som jag inte har någon erfarenhet alls av), impulsköpa en hund på annons på blocket och skita i meriter, föräldradjur och sånt (men han är i alla fall reggad och renrasig). Att göra på ett "seriöst" sätt och ringa runt till uppfödare vågade jag dessutom inte, eftersom jag blev så sågad av de flesta uppfödare sist jag gjorde så, då de ansåg mig helt olämplig att ha hund (vilket jag heller aldrig riktigt begrep varför).

Jag kommer gå på kurs och förmodligen även leta upp en tränare åt oss som kan hjälpa oss arbeta med hans folkskygghet, men tänkte bara höra om era erfarenheter kring detta. Och jag är jättetacksam för alla era svar!

Senast ändrad:

Varför är det sista chansen att ha hund??

Hur länge har valpen varit hos er nu?

Varför är det sista chansen att ha hund??

Dels är det sambons åsikt, men jag skulle heller själv aldrig ge mig på att försöka vara hundägare igen om jag misslyckas två gånger i rad. Man måste ju vara mottaglig för att inse om man helt enkelt inte klarar av eller är lämplig för en sak, då ska man (ffa för hundarnas skull!) hålla sig ifrån det! Det är ju ingen rättighet att ha djur, och alla kanske inte klarar av det helt enkelt. :)

Valp har bara varit hos oss i snart 2½ veckor, så det är ju ingen fara på taket än direkt. :D Första veckan tog vi det mest bara lugnt och gosade tillsammas, andra veckan började vi ge oss ut på små utflykter. Men folk gillar han inte, varken att möta ute eller dom som kommer hem till oss. Mina tankar har varit - Ska jag bara låta honom vara och växa upp i lugn och ro och inte bry mig om detta, så kanske han blir bättre när han blir mer vuxen i psyket? Eller ska jag redan nu så smått börja med träning inriktad på att stävja detta och försöka göra okända människor till något extra positivt? Jag har beslutat mig för att jag tror mer på linje 2, dvs jag kommer försöka miljö- och människoträna honom redan nu från början. Än så länge känns det ju som om vi har väldigt mycket tid framför oss - han har ju knappt bott in sig här än! :D

Jag önskar er lycka till, och hoppas verkligen det löser sig för er!

/Jolanta med en 50 kilos människorädd hund

Nämen har du skaffat valp igen? :D Det har jag missat! Vad blev det!

Jag har en folkskygg hund och lite både och har jag lyckats träna upp det. Hon kan nu hanteras av andra.

Men att locka och pocka och ge godis och prata bebisröst och dutta har gjort tvärtom, dvs hon blev bara ännu räddare.

Vår lösning var att köra rakt på vid behov. Dvs. jag har hållt i henne och så har de som behövt titta/känna på henne fått göra det. Sen inget mer med det och vi har låtsas som att det har regnat. Det har gjort henne hanterbar och hon har lärt sig att hon kommer inte undad. Så veterinärbesök etc. går hur bra som helst. Hon är även utställd och domare på lydnadsprov har tittat hennes tänder.

Men direkt folk ska fram och hälsa på henne och jag ser att hon tycker att det är obehagligt så bryter jag. Det slutar bara med att hon försöker att skrämma bort dem, de hoppar till och hon har vunnit ytterligare en seger.

Det som gav snabbt resultat var när jag skaffade en till hund och det var en människoälskande varelse :) DÅ lärde hon sig att folk inte var så farliga trots allt! Men framförallt min inställning att inte ömka och så.

Nu läste jag igenom alla inlägg. Det är ungefär samma historia som min hund. Jag fick henne icke miljötränad vid 6 månaders ålder och med disposition för nervositet som jag inte kunde hantera då. (och säkerligen förstärkte)

Du kommer att ha både av och till med reservationen. Det är slitsamt om hunden senare utvecklar försvar också. Det vet man inte ännu. Jag får önska er lycka till!

Senast ändrad:

Nu får det bli ett lite kortare svar än tänk pga att valpen håller på att riva lägenheten i väntan på att matte ska få tummen ur och åka till skogen ;)

Först ska jag bara svara på detta:
Dels är det sambons åsikt, men jag skulle heller själv aldrig ge mig på att försöka vara hundägare igen om jag misslyckas två gånger i rad. Man måste ju vara mottaglig för att inse om man helt enkelt inte klarar av eller är lämplig för en sak, då ska man (ffa för hundarnas skull!) hålla sig ifrån det! Det är ju ingen rättighet att ha djur, och alla kanske inte klarar av det helt enkelt.

Det är inte DITT misslyckande att din valp redan visar tendens till onaturliga rädslor, om det är någons misslyckande så är det uppfödaren ... ( beroende på hur syskonen är )

Nu ska vi gå tillbaka till ursprungsinlägget :

Jag har själv haft en valp/unghund som var extremt osäker bland människor och detta visade han väldigt tidigt med att han inte hade någon som helst lust att hälsa på folk, han brydde sig överhuvudtaget inte ..

Jätte skönt tyckte vi ( i början ) vi kunde ju ha honom lös hela tiden och han vek inte från våran sida någon gång...

Hela historien slutade med att han gjorde regelrätta utfall mot dom han inte kände och faktiskt bet en person i armen ( dock inte hårt ) och han avlivades i december 06

Jag har plockat isär och klurat på alla möjliga tänkbara orsaker som gjorde att han blev såhär, vad gjorde vi för fel ??

Men har kommit fram genom andra kunniga hundmänniskor att vi gjorde inte så grova misstag som kan ha utlöst hans beteende, han var ett svar på dålig avel :mad::(

Vi gjorde dock misstag som gör att hans beteende kanske blev värre och ett av dom misstagen var att försöka omvandla honom.
Vi ville att han skulle förstå att okända människor inte var "elaka" och gjorde så som du också funderat på att göra, nämligen att be den "okända" att ge godis för att avdramatisera själva hälsningsfrasen.

Det hjälper inte, kan många gånger göra allt värre...

Det finns inget du kan göra som får denna hund att trivas och älska människor, det enda du kan göra för din hund är att "fria" honom från det jobbiga, dvs att hälsa på okända människor..

Okända människor kommer alltid vara obehagligt och kan oftast inte bli positivt...

Jag skulle faktiskt ha övervägt att lämna tillbaka valpen :(, just för att det är SJUKT jobbigt att aldrig kunna lita på sin hund och alltid behöva stänga sin hund ute eller ha 100% uppsikt då man ska ha främmande..

Stor styrke kram från mig

Senast ändrad:

Fördelen med TS hund är att han är liten... Min är ju också 30+ (din var så klart ÄNNU större)

Det finns skygga hundar som aldrig utvecklar detta "försvar". Men hur ska man veta det? Ibland kommer det först när hunden börjar närma sig 3 år, ibland innan, men ofta ser man det inte hos valpar.

Jo fast hur liten hunden än är så är det ju samma besvärliga situation:

just för att det är SJUKT jobbigt att aldrig kunna lita på sin hund och alltid behöva stänga sin hund ute eller ha 100% uppsikt då man ska ha främmande..

Att min hund utvecklade ett sådant försvar kan kanske ha att göra med att vi försökte få honom omvandlad genom det jag skrev :(

Men om hon ska behålla valpen så bör hon inte försöka omvandla valpen så som hon i urspungsinlägget skrev ...

Dels är det sambons åsikt, men jag skulle heller själv aldrig ge mig på att försöka vara hundägare igen om jag misslyckas två gånger i rad. Man måste ju vara mottaglig för att inse om man helt enkelt inte klarar av eller är lämplig för en sak, då ska man (ffa för hundarnas skull!) hålla sig ifrån det! Det är ju ingen rättighet att ha djur, och alla kanske inte klarar av det helt enkelt. :)

Fast att du haft oturen att få tag på mentalt kassa inte så bra valpar/hundar är ju inte ditt fel..

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka