Träna bort aggressivitet?

Q

QueenMarion

Vi behöver hjälp!

Tillsammans med (bara) mig hade vi levt ett lyckligt liv tillsammans, jag och min hund. Tyvärr finns det många störningar som saboterar harmonin. Andra hundar till exempel. Min hund är med mig på kontoret mitt i stan. Här rastas såklart många andra hundar, framförallt på lunchen. Nästan alla hundar vi möter, passerar eller som finns i vår närhet gör han utfall mot. Gående, sittande eller liggande hund, han ratar ingen utan tar i för kung och fosterland närhelst tillfälle bjuds. Han slänger sig fram så långt kopplet når (och lite till om inte matte är på hugget) morrar och vrålskäller, gärna studsande på bakbenen ifall nu någon mot förmodan inte skulle märka honom. Jag har alltid min hundradar på, rundar alla hörn, passerar portar och liknande med honom bakom mig, men är det mycket folk i rörelse är det lätt att missa nån.

När vi går är det mycket kontaktövningar, hoppa upp på saker (jätteroligt tycker han) och busar på andra sätt för att det ska hända skojiga saker med mig och han inte ska behöva ombesörja den detaljen själv. Det funkar bra tills vi ser en annan hund.

Vad beror dessa utfall på och vad kan jag göra åt det! Han är väl en rätt osäker hund, hjälper det att stärka hans självkänsla? Hur gör man det? Strax innan hundmötet hjälper inget alls, inte kontaktövningar och inte lek med pinne som jag håller fast när han har den i munnen och som annars är jättekul. Numer går jag i stora snygga bågar där det är möjligt utan att det ska kännas som en panikåtgärd för någon av oss. Är det lite trängre är det "utställningsförning" som gäller, kedjan tätt under hakan och får vara beredd att "hänga" upp honom kortast möjligt. Trots det vill han mopsa och morra. På torsdag ska jag få en klicker av min instruktör, jag hoppas såklart att den kan hjälpa oss. Vi har lärt in ett slags smackljud med munnen och den funkar superfint utan hundstörningar. En riktig klicker kanske är kraftfullare? Han är lättlärd och tycker om att lära sig nya saker.

Det är jättejobbigt att ha det så här. Det är långt mer tårar än glädje. Går det att lösa? Hur har andra gjort? Det blev värre efter hans sjukdom men kan såklart ha med åldern att göra också. Han är 2½ år nu. Kan jag få ordning på honom?

Sv: Träna bort aggressivitet?

Jag ser det inte som helt omöjligt! Så än är inte hoppet borta! :D

Det du kan göra är att lära känna igen tecknena på när han är på väg att göra utfall och precis innan korrigera honom. (rycka tag i kopplet och ge det kommandot du har när han gör fel och han vet om vad det betyder. Dutta till honom med handen bak på låret eller en klapp så han kommer av sej) ABSOLUT ingen misshandel på något sätt!

Du kan också göra som jag gör emellanåt. (jag satt också i din sits)
Göra ögglan, i kopplet, till ett stryphalsband. Trär in kopplet i ögglan så det blir ett halsband. Lägg det bakom öronen och på det sättet blir du starkare än hunden. Då jag antar att hunden väger mer än en liten Jack Russel, tex..

Idag kan jag gå förbi hundar utan att behöva använda det sistnämnda, om jag är själv på promenaden eller extra vaksam. Annars är det bara att fixa till det och gå.

Glöm inte bort att det är du som är ute och går med hunden - inte hunden som är ute med dej ;) Och det är DU som bestämmer vad som är okej och inte :)

Sådär som du gör ögla av kopplet och lägger bakom öronen är så jag får göra fast med kedjan, trots det så ska han blåsa upp sig.

Ibland kan det verka gå bra tills vi har passerat varandra, då snor han liksom runt mig och ska sätta in en stöt bakifrån. Vi är inte alltid bästa vänner i det läget... Nu händer det ytterligt sällan, nånstans så lär man sig ju av sina misstag och erfarenheter. Närå, det är jag som går med honom men jag förstår att det inte riktigt låter så efter det jag beskriver. (Eller så är det inte så?:()

Hunden väger nu efter att ha hämtat tillbaka flera kg efter sjukdom ca 46 kg och är lång i kropp och hals, så han tar ju stor plats och når långt även på små rörelser. Därför är kedjan bakom öronen helt nödvändigt även om jag vet att det inte är det bästa för hunden.

Många vi möter sätter sina hundar (jag antar att de gör det för att DEN hunden har svårt med möten) och då försöker jag få honom att titta på mig istället för den andra hunden. Den sittande brukar ju följa oss intensivt med blicken, jag antar att det kan uppfattas som provocerande för min hund.

Vad gör han om han kommer lös? Flyger han på den andra hunden eller handlar det om "skenanfall"? Dvs inga riktiga slagsmål utan mest ett hot-utfall?
Är det en Ridgebackhanne du har?

Det bästa är att ta hjälp av en instruktör som kan se vad som händer. Men på det du skriver så tycker jag det låter som din hund är osäker, väldigt osäker. Har på sitt språk talat om för de andra att håll er härifrån, annars.....

När det hänt en gång för mycket blir det ett inlärt beteende, alltså han tror att det ska vara så här!

Du blir ju också mer och mer osäker och din hund känner det. När ni kliver ut på promenad så sätter du på pejlen, han känner det och gör likadant!

Ond cirkel som går runt och ni hittar ingen väg ut :(

Men det går att göra något åt det och det som du gör att du tar en lång väg runt är bra för din hund, han är osäker och tycker att det avståndet är bra för då behöver han inte ta ställning.

Det man gör när man börjar ta tag i problemet är att tala om att detta är inte okej. Man gör inte utfall.
Sätt hunden, den andra hunden ska vara på avstånd och man kortar detta avstånd senare, ställ dig så du har ryggen emot den andra hunden och gå kopplets längd ut, förmodligen kommer inte din hund att springa förbi för att "anfalla" då den är osäker och inte så modig.

Redan före innan du gör övningen ovan så ska du lära din hund att sitta, ligga kvar när du sagt det.

När din hund blåser upp sig när den ser den andra hunden och fortfarande sitter så berömmer du mycket, hunden kommer att bli förvirrad när den får beröm så där, det brukar ju vara att ni står tillsammans och "vrålar" på den andre.

Man kan också mata med godis just i det skedet, finns inte många hundar som kan äta och få beröm och vråla samtidigt, en sak i taget...

Detta är en av många övningar man kan göra och det bästa är att göra det tillsammans med en instruktör då den kan säga hur du ska göra beroende på vad hunden gör.

Sen blir det ju så att ju bättre hunden sköter sig så slappnar du av mer och mer så den onda cirkeln bryts.

Ett lätt sätt att lära hunden att den ska sitta ligga kvar när du sagt det är att sätt hunden, gå ut kopplet längd, gå tillbaka och beröm när han sitter kvar. Skulle hunden resa sig, tala om att det är fel och sätt tillbaka hunden. Sen kan du kasta godis eller leksaker runt hunden och den ska i alla fall sitta kvar, man ökar svårigheterna ju längre man kommer i övningarna. Om du sen sätter din hund när det kommer en annan hund så vet han vad som gäller, godis när han sitter kvar när du står mitt emot din hund osv. Man minskar avståndet till andra hundar allt efter hunden fixar det.

Senast ändrad:

kl

Tror oxå att det bottnar i osäkerhet, inte aggressivitet, dock "Anfall är bästa försvar"
Sk "kräksnara" à la CM är effektiv på det sättet att det klämmer åt vitala o mycket smärtkänsliga nerver i nacken, använd hellre halti eller gentle leader på era lunchpromenader.
Sök hjälp av en erfaren instruktör så kommer du nog att få en bättre kontakt med din hund.
Googla på skvallerträning, kan var något, kanske.

mvh

Jag håller med Vallhund. Kontakta en tränare som kan titta på hunden och hjälpa dig. Ha inte stryplänken på det viset är du snäll, det skadar mer än det främjar. Om nu hunden är osäker (vilket det låter som) så spär du på obehaget kring hundmöten om den utsätts för just obehag varje gång den ser en annan hund.

Min hund gjorde också fruktansvärda utfall förut. Anledningen? Han fick en liten "kick" av det (adrenalinrus i kroppen vid det extrema utfallet) + att ingen sa till honom vad han skulle göra istället.

Hoppas ni finner en lösning för både din och hundens skull!

min hund var mycket äldre än din när jag skulle träna bort hennes utfall och det gick alldeles utmärkt. så JA det finns hopp.

du skriver att du har en instruktör? hur länge har du tränat för denne? ser du några större framsteg? ibland tar det ett tag innan man hittar rätt. visst är det träning som tar lite tid, men jag vill gärna se ganska stora framsteg ganska snabbt, annars är risken stor att intruktören inte kan hjälpa så mycket.

klicker är jättebra, om den används på rätt sätt! är inte hunden helt insnöad på att klick = godis så händer ingenting när man klickar. den måste förstås också vara intresserad av godiset, särskilt i början bör man väl se till att ha riktigt gott godis och en inte allt för mätt hund.

när det gäller korrigeringar så är det ganska sällan det hjälper. särskilt inte mitt i utfallet. en hund som gör utfall är i det närmaste okänslig för smärta, det kan i värsta fall verka eggande på hunden som fortsätter sitt utfall med ännu större intensitet. ska man få det att funka mitt i ett utfall så är det "nära döden upplevelser" vi pratar om. hunden ska tro att hela himlen rasar ner och att dess sista stund är kommen. detta leder i bästa fall till att hunden helt enkelt inte vågar göra utfall mer. men detta ska aldrig aldrig utföras av någon som inte vet vad de sysslar med.

vanliga koppelkorrigeringar kan fungera om de ges innan hunden har hunnit bli tillräckligt blockerad, och om de kombineras med massor av belöningar. men det gäller att ha lite fingertoppskänsla, och risken är att det går jättebra fram till ett visst avstånd, sedan kommer man inte vidare.

mitt tips är alltså att du funderar en vända till på om din instruktör verkligen kan hjälpa dig, annars får du börja leta efter en ny. har du kontakt med brukshundklubben i halmstad? de har en del duktiga människor där, men jag vet förstås inte hur bra de är på "problemhundar". kanske kjernholms i varberg kan hjälpa dig? de är MYCKET duktiga på det här med klicker, men även där är jag osäker på problemhundsaspekten. men det skadar ju inte att maila/ringa och fråga.

Jag håller med ovanstående talare! :) Jag har dessutom erfarenhet av ditt problem, även om min hund var/är inte direkt aggressiv utan mer, som man brukar säga, "reaktiv" dvs reagerar med utfall mot hundar då han uppfattar dem som ett hot.
Jag har jobbat massor med klicker med min hund för att försöka få honom att ändra inställning - mötande hundar likamed WOW nu får jag godis!!! Det har hjälpt till en viss grad, när vi går förbi vissa trädgårdar med vrålande hundar i, kommer han direkt till mig och ser förväntansfull ut! Men det hjälper inte alltid, och inte när pressen på honom blir för hög. Han har, med munnen proppfull av köttbullar, slitit kopplet ur handen på mig för att rusa på den mötande Schäfern på andra sidan gatan...
Klickerträning är också en mycket långdragen procedur som jag ibland känner kan ta hela hundens levnad innan den ger det resultat man vill ha. Jag tror absolut på klicker, på positiv förstärkning och att vara schysst mot sin hund, MEN, som Indil skrev, du måste också tala om för hunden att det där beteendet är INTE acceptabelt!!!!!!! Och det kan behövas rejälare tag för att det meddelandet ska gå fram. Sök hjälp av en bra instruktör som visar dig hur DU ska göra.
Lycka till!

Han har kommit lös en gång och då smet han förbi yngsta dottern i dörren hemma. En granne busade med sina hundar på en äng bakom vårt hus och min hund tittade på i vardagrumsfönstret, han talade högljutt om vad han tyckte om det tilltaget. Jag skulle iväg med dottern till stallet, vi var lite sena, bilen skulle skottas fram efter nattens snöfall och där, precis när jag gått ut öppnar dottern dörren och hunden drar iväg som skjuten ur en kanon. Jag fattade inte vad som hände eftersom han sprang förbi både mig och bilen där min syster och henns hund (som han gillar) stod och väntade. Först då inser jag jag vad som håller på att hända! Vilt vrålande springer jag efter honom men han har redan hunnit fram till ekipaget bakom huset. Där har grannen ställt sig framför sina hundar och måttar en spark mot min hund som biter honom i benet.

Jag kan såklart inte säga om detta skulle bli utgången om han kom lös igen, men det är inget jag någonsin vill uppleva igen!

Han är väldigt glad i mat men eftersom han går på strikt vet.fodersdiet är det det enda han får äta. Det är inte tillräckligt gott för att inte välja att skrämma andra hundar. Det är som du säger, när pressen blir för hög hjälper det inte. Men jag ska som sagt klicka in honom med början från torsdag.

Du har redan fått flera bra svar men jag tänkte komma med ett litet "tanke tillägg".

Din hund beter sej på ett oacceptabelt vis, spelar det eg. någon roll VARFÖR han gör det?
Du skriver bla om hans osäkerhet som en orsak/"ursäkt" för betenden.

Som jag ser det så spelar det ingen som helst roll vad orsaken till ett "ful-betende" är!
Hunden får känna vad den vill! Den får bara inte agera ut alla dessa känslor!

Hur bra kontroll har du på hunden vid andra störningar än hundar?
Kan du börja i "den andra änden" med träningen?
Dvs backa till rena "uppfostrings övningar" där hunden måste lyssna för att du BEGÄR det?
Och INTE för att du erbjuder ett roligare/godare alternativ till den aktivitet hunden vill ägna sej år = skälla på andra hundar.
Ju mer/"värre"/större störningar du kan lägga in i träningen på sikt desto bättre för både dej och hunden!

Och träna med ett högt prestationstänk! Dvs hunden måste VERKLIGEN prestera något för att du skall belöna. Inte ett ständigt lockande/mutande/tjatande!
Klara enkla besked till hunden, väldigt "svart eller vitt".

När du sedan kan hantera hunden i ALLA de tänkbara störningssituationer du kan komma på! DÅ lägger du bara till en hundstörning och jobbar vidare på samma vis.
När du dessutom vet att hunden KAN göra det du önskar ex."går fint" runt en arab med turban på huvudet och en get under armen samtidigt som en annan person gör "snö-änglar" i gräset och sjunger nationalsången, då brukar det vara enklare att faktiskt ställa upp kraven även i situationer där hunden brukar bete sej illa!

Min upplevelse av osäkra otrygga hundar är att dessa speciellt behöver en förare som "tar befälet" och minimerar "trams". Ju fler initiativ DU tar, desto mindre ansvar lägger du på hunden!

/Swat

Min instruktör är under utbildning och har haft oss som ett av sina många projekt under sin utbildning. Då har det bara varit vi just eftersom hunden inte klarat av andra hundar. Vi har inte tränat på just den här biten ännu eftersom vi precis är klara med hennes egentliga utbildningsdel.

Att han mått väldigt dåligt av sin sjukdom OCH av kortisonet tror jag har förvärrat hans beteende. Vi pratar jättemycket om det men har ännu inte kommit igång med träningen kring utfallen. Det är möjligt att hon inte är tillräckligt kunnig ännu om det.

Jag har min valpkurstränare som jag vet är utbildad och väldigt intresserad av hundar med "problem". Henne har jag tänkt mig att ta kontakt med igen. Tror att hon kör eget numer. Valpkursen gick i brukshundsklubbens regi.

Hur gör du när "hela himlen ramlar ner"? Jag läser uttrycket här emellanåt men vad betyder det rent praktiskt?

Vad är din hund sjuk i?
Jag tycker att kortisonet på min hund gör honom dissträ. Lite slö och kan sitta och blänga rätt ut i luften. Nu reagerar alla olika men på min blir det åt slöare hållet.

Ta hjälp av din instruktör så kanske ni kommer fram till en lösning, det ska vara kul att ha hund.

Swat, du är så duktig på att förklara i skrift. Man förstår det du menar :)
Till och med så att man ser araben med geten och snöängel-personen framför sig :rofl:

Sant, det spelar såklart ingen roll varför. Jag tänkte kanske att det kunde ge en hint om upplägget till förbättring.

Hur lätt det är att bryta hans uppmärksamhet vid andra störningar varierar jättemycket. Ibland kan ett fladdrande löv vara det absolut roligaste som finns, ibland är han otroligt uppmärksam på mig. Jag kan nog uppleva att han fortfarande kan uppföra sig som en busig valp. Han var jättelåg, gammal i sinnet och slö i vintras när han vad sjuk (bortsett då från att hålla andra hundar på avstånd) men nu är "glädjen" tillbaka.

Ett försök till citat: "Min upplevelse av osäkra otrygga hundar är att dessa speciellt behöver en förare som "tar befälet" och minimerar "trams". Ju fler initiativ DU tar, desto mindre ansvar lägger du på hunden!"

Det här är jag absolut med på och tänker allt mer på. Jag tycker att det är jag som initierar det vi ska göra men uppenbarligen tycker kanske inte han det då. Utfallen, är det för att han inte litar på att jag fixar situationen?

Swat, du är så duktig på att förklara i skrift. Man förstår det du menar :)
Till och med så att man ser araben med geten och snöängel-personen framför sig :rofl:

Hahaha, precis! Det där skrattade jag också gott åt! :laugh:

Utfallen, är det för att han inte litar på att jag fixar situationen?

Idag är det för att det är ett inlärt beteende, vad det var från början kan ju vara svårt att sia om men en stor anledning kan ju vara att du inte har kunnat styra upp situationen i hans ögon.

Vad är din hund sjuk i?
Jag tycker att kortisonet på min hund gör honom dissträ. Lite slö och kan sitta och blänga rätt ut i luften. Nu reagerar alla olika men på min blir det åt slöare hållet.

Ta hjälp av din instruktör så kanske ni kommer fram till en lösning, det ska vara kul att ha hund.

Han har kronisk mag & och tarminflammation. När kortisonet var högt blev han som en gammal herre i allt, kissade på sig, var slö, trött och ledsen. Men med ett kraftigt utökat behov av att vara i fred. Alldeles i början av medicineringen skällde han ut en liten flicka hemma hos oss för att hon var för nära. Då trodde jag slutet var nära för oss alla tre men fick det förklarat av både uppfödare, veterinärer och erfaret hundfolk att han bara ville tala om att hon var för nära.

Nu äter han 1½ tablett varannan dag och det verkar inte påverka honom längre. Han har gått upp i vikt och har sitt vanliga glada och busiga humör igen.

kl

Tror oxå att det bottnar i osäkerhet, inte aggressivitet, dock "Anfall är bästa försvar"
Sk "kräksnara" à la CM är effektiv på det sättet att det klämmer åt vitala o mycket smärtkänsliga nerver i nacken, använd hellre halti eller gentle leader på era lunchpromenader.
Sök hjälp av en erfaren instruktör så kommer du nog att få en bättre kontakt med din hund.
Googla på skvallerträning, kan var något, kanske.

mvh

Att halsbanden används så är för att han ska vara exakt där han är. Han har inget utrymme att röra sig från min hand och eftersom hunden är avsevärt mycket starkare än jag har det blivit tvunget. Jag har diskuterat halti men där är jag livrädd för att om det blir en situation där han ser en hund innan jag gör det att det blir ett ryck där nacken går av. Då känns det bättre att hålla honom stilla med halsbandet. Gentle leader, såg ut som halti, vad är skillnaden?

Jag håller med Vallhund. Kontakta en tränare som kan titta på hunden och hjälpa dig. Ha inte stryplänken på det viset är du snäll, det skadar mer än det främjar. Om nu hunden är osäker (vilket det låter som) så spär du på obehaget kring hundmöten om den utsätts för just obehag varje gång den ser en annan hund.

Min hund gjorde också fruktansvärda utfall förut. Anledningen? Han fick en liten "kick" av det (adrenalinrus i kroppen vid det extrema utfallet) + att ingen sa till honom vad han skulle göra istället.

Hoppas ni finner en lösning för både din och hundens skull!

Just nu är jag tvungen att använda kedjan så, annars är risken att Halmstad sannolikt kommer förlora ett par hundar. Det vill jag inte medverka till. Om det finns bättre metoder kan jag lova dig att jag kommer titta på det men än så länge får det bli som vi gör.

Han får alternativ att göra utfall, gå fint vid min sida och titta på mig men jag har inte lyckats hitta något som bryter hans fokus. Det är inte ok alls, det är hemskt vidrigt att ha det så här.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 056
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
3 077
Övr. Hund Nu känner jag att tålamodet håller på att gå ur mig när det gäller lillan och hundmöten. Jag har en sheltie tik som är 7 månader...
2
Svar
29
· Visningar
3 591
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar