Träna bithämning med valp, hur och när?

Svanteborg

Trådstartare
Hej på er! Jag behöver lite tips på hur jag ska få min västgötaspetsvalp (12 veckor) att sluta bita i händerna, eller åtminstone inte bita så hårt som hon gör nu.

Har läst på Arken Zoos valpskola, Fredrik Steens blogg och även på First Vets sida om övningen, men jag får det verkligen inte till att fungera. Att byta med leksak är svårt, hon slänger bort leksaken och går tillbaka till händerna, benen eller varthelst på kroppen hon kommer åt.

Har provat att tjuta till men det gör absolut ingen skillnad alls, hon reagerar inte på ljudet när hon är triggad på bitandet. Oftast funkar det att avleda med godbit, men det känns inte som rätt metod för kommer hon inte koppla ihop bitandet med belöning då?

Det som får henne att sluta bitas nu är bara att göra sig oåtkomlig, dvs gå undan till nånstans där hon inte kan följa efter, men hade hellre velat träna bitandet till löst nafsande eller snuttande.

Själva fixeringen hon får när hon börjar bita kan ske när som helst på dagen, på morgonen, efter tupplur, före mat, efter mat, efter promenad osv. Sällan under promenad och inte under träning heller. Aktiverar jag henne för lite och det är där roten till problemet är? Upplever snarare att det är vanligare att det händer när hon är övertrött.
 
Hej på er! Jag behöver lite tips på hur jag ska få min västgötaspetsvalp (12 veckor) att sluta bita i händerna, eller åtminstone inte bita så hårt som hon gör nu.

Har läst på Arken Zoos valpskola, Fredrik Steens blogg och även på First Vets sida om övningen, men jag får det verkligen inte till att fungera. Att byta med leksak är svårt, hon slänger bort leksaken och går tillbaka till händerna, benen eller varthelst på kroppen hon kommer åt.

Har provat att tjuta till men det gör absolut ingen skillnad alls, hon reagerar inte på ljudet när hon är triggad på bitandet. Oftast funkar det att avleda med godbit, men det känns inte som rätt metod för kommer hon inte koppla ihop bitandet med belöning då?

Det som får henne att sluta bitas nu är bara att göra sig oåtkomlig, dvs gå undan till nånstans där hon inte kan följa efter, men hade hellre velat träna bitandet till löst nafsande eller snuttande.

Själva fixeringen hon får när hon börjar bita kan ske när som helst på dagen, på morgonen, efter tupplur, före mat, efter mat, efter promenad osv. Sällan under promenad och inte under träning heller. Aktiverar jag henne för lite och det är där roten till problemet är? Upplever snarare att det är vanligare att det händer när hon är övertrött.

Bryt innan bitandet kommer. En 12 veckor gammal valp behöver inte "aktiveras" på så sätt. Blir hon övertrött och okontaktbar, stoppa undan valpen i en inhägnad där den får vara tills den lugnat ner sig.
 
Jag lyckades inte heller med min valp, inga av de vanliga sätten som att sätta en leksak i munnen på henne att bita på istället hjälpte. Men så plötsligt en dag slutade hon självmant, hon växte ifrån det. Så håll ut ett tag så löser det sig kanske av sig själv.
 
Jag tror inte du behöver fundera så mycket på om något är "fel", eller om du gör för mycket/för lite. Nu kanske jag märker ord men jag ser inget konstigt i att en valp biter, det är liksom det verktyg de har för att utforska världen. Det är jobbigt under den fasen, och det är klart man ska försöka hitta sätt att hantera det på som funkar, men det är inget problembeteende som du måste vara orolig över.

Jag tycker det är en bra idé som redan nämnts att bryta innan beteendet uppstår, en valphage kan vara en enkel lösning. Det måste inte vara svårt! Då kan du också börja belöna andra beteenden som du hellre vill se eller vill se mer av, och stötta valpis i att varva ner och koppla av. Förebygga och avleda kan vara jättebra strategier, särskilt det första. Att i övrigt tillhandahålla en massa saker som hunden får lov att bita i, olika texturer och material och ha dem lätt tillgängliga i alla rum, är också ett sätt att säkra att hunden får utlopp för ett beteende som är naturligt på ett sätt som funkar för er. Sen förstår jag att i vissa lägen är det bara händerna som är intressanta.

Jag tycker dessutom det verkar som att du redan hittat ett effektivt sätt att lära hunden att det beteendet inte lönar sig, genom att "bli tråkig" och gå iväg. Att försöka lära en såpass liten valp att bita på just rätt sätt när den är övertrött och gnällig tror jag blir för stora krav att ställa på er båda. När min ena hund var som jobbigast brukade jag resa mig med ryggen mot och titta upp i taket. Hur tråkigt som helst och inte alls belönande.
 
Tack för svaren. Det får bli att sätta henne i en hage när hon börjar bitas, om jag blir passiv och bara står rakt upp och ner kommer hon slita sönder både byxor och ben för hon lägger inte av för att man stannar upp, däremot brukar det inte ta lång stund innan hon varvar ner i hagen.

En fråga till då: kan detta förfarandet leda till att hon faktiskt lär sig att om hon bits så hamnar hon i hagen eller är det mer som en förvaring tills hon blir äldre och beteendet går över naturligt?
 
Tack för svaren. Det får bli att sätta henne i en hage när hon börjar bitas, om jag blir passiv och bara står rakt upp och ner kommer hon slita sönder både byxor och ben för hon lägger inte av för att man stannar upp, däremot brukar det inte ta lång stund innan hon varvar ner i hagen.

En fråga till då: kan detta förfarandet leda till att hon faktiskt lär sig att om hon bits så hamnar hon i hagen eller är det mer som en förvaring tills hon blir äldre och beteendet går över naturligt?
Varsego :)
Ja det kommer hon nog lära sig. Enda risken är att det skapas en kedja du inte avsett om det fungerar som en förstärkare att hamna i hagen, men det tror jag inte är så sannolikt att hon upplever det som en stark belöning.
Tipsar om boken Din Vän Valpen av Natasja Ravenklint. Jag var tvungen att köpa ett nytt exemplar av den till biblioteket efter att min valp tuggat på boken jag lånat. Bibliotekarien tyckte det var rätt roligt och frågade om valpen och jag blivit vänner 😂
 
En fråga till då: kan detta förfarandet leda till att hon faktiskt lär sig att om hon bits så hamnar hon i hagen eller är det mer som en förvaring tills hon blir äldre och beteendet går över naturligt?

Gör vad du kan för att hagen ska vara en lugn och positiv plats som inte uppfattas som en bestraffning!
Snarare ett trevligt ställe att varva ner på.
 
Jag ser det som en fas en helt enkelt överlever. Lägger inte in någon jätteaktiv tankevurpa i det utan kör på det som funkar som avledning eller avstänging och vet att det går över.
Shiban var en GRÄSLIG valp. 😅 Och då har jag ändå haft fem små terriers, samtidigt. Min far sa till och med rakt ut att "Det där kommer aldrig att bli en trevlig hund. ", men det blev hon så småningom. Jag minns bara inte riktigt hur jag gjorde. Om Valphage funkar känns det ju rätt för er. :)
 
Det mesta med valpar går lixom över av sig själv. Tur det ju! 😉 Jag har inget minne av att mina nu vuxna hundar bets när dom var små men det gjorde dom garanterat. 😂

Nuvarande valp bits helt sjukt mycket men jag försöker mest stå ut, avleda, gå och göra nått annat osv. This too shall pass! 😁
 
Skriver som andra. Ja, valpar bitts och vissa mer än andra. Rekommenderar att inte ha kläder du inte vill ha hål i under valptiden själv har det hänt att jag fått frågan om jag skär mig själv pga valpmärken på underarmar.

Har en "valpkjol" med diverse hål i som varit med om några stycken boxervalpar vid det här laget. :D

Jag tycker det som har fungerat bäst när de riskerar att hamna i "bita-bita-bita" läge är time-out och även att ha halsband på inne så man kan ta ett lugnt och stadigt tag istället för att blir brottningsmatch om man vill tala om för valpen att den faktiskt inte kommer nånstans.
 
Jag sa till min valp att den inte fick bita mig. Det är inte fel att säga till sin valp.

När min valp bet min äldre hunds tass så sa den äldre hunden ifrån på skarpen.

Hur ska valpen annars veta vad som är rätt och fel?
 
Jag sa till min valp att den inte fick bita mig. Det är inte fel att säga till sin valp.

När min valp bet min äldre hunds tass så sa den äldre hunden ifrån på skarpen.

Hur ska valpen annars veta vad som är rätt och fel?
Rätt och fel är moraliska människokoncept utan mening för hundar. Hundar utför beteenden utifrån vad som lönar sig för dem, antingen för att slippa något negativt eller uppleva något positivt.

Hundar vet dessutom att vi inte är hundar, plus att vi har en helt annan roll för dem i deras liv, så att försöka härma hur andra hundar interagerar är meningslöst. Dessutom är det få människor som är tillräckligt duktiga på att tolka hundars kroppsspråk rätt och jag skulle vilja påstå ingen som har möjlighet att efterskapa det… eftersom vi inte är hundar. Ytterligare en problematisk aspekt är att vi ofta missförstår att hundar helt enkelt reagerar på en situation som att de ”uppfostrar”, vilket är två vitt skilda saker. Personligen är jag skeptisk till om det överhuvud taget ens är ett vettigt koncept att tolka deras relationer utifrån. Din äldre hund blev säkert arg och visade det. Men överlag är äldre hundar otroligt tålmodiga med valpar och vad de har för sig, och brukar om de har möjlighet välja att dra sig undan när de tycker att valpen blir för jobbig i de allra flesta situationer.

Att ”säga till” hunden vad den inte får göra saknar innebörd för en hund. Däremot kan obehaget av t.ex. en arg röst, arg mimik eller ett mer aggressivt kroppsspråk skapa ett tillräckligt stort obehag för att i stunden få valpen att sluta bita.

Jag tycker dock det finns flera exempel i tråden på bättre strategier.
 
Rätt och fel är moraliska människokoncept utan mening för hundar. Hundar utför beteenden utifrån vad som lönar sig för dem, antingen för att slippa något negativt eller uppleva något positivt.

Hundar vet dessutom att vi inte är hundar, plus att vi har en helt annan roll för dem i deras liv, så att försöka härma hur andra hundar interagerar är meningslöst. Dessutom är det få människor som är tillräckligt duktiga på att tolka hundars kroppsspråk rätt och jag skulle vilja påstå ingen som har möjlighet att efterskapa det… eftersom vi inte är hundar. Ytterligare en problematisk aspekt är att vi ofta missförstår att hundar helt enkelt reagerar på en situation som att de ”uppfostrar”, vilket är två vitt skilda saker. Personligen är jag skeptisk till om det överhuvud taget ens är ett vettigt koncept att tolka deras relationer utifrån. Din äldre hund blev säkert arg och visade det. Men överlag är äldre hundar otroligt tålmodiga med valpar och vad de har för sig, och brukar om de har möjlighet välja att dra sig undan när de tycker att valpen blir för jobbig i de allra flesta situationer.

Att ”säga till” hunden vad den inte får göra saknar innebörd för en hund. Däremot kan obehaget av t.ex. en arg röst, arg mimik eller ett mer aggressivt kroppsspråk skapa ett tillräckligt stort obehag för att i stunden få valpen att sluta bita.

Jag tycker dock det finns flera exempel i tråden på bättre strategier.
Alltså. Oavsett om det är ett mänskligt koncept eller inte så måste vi ju lära hundarna vad som är acceptabelt beteende eller inte om vi ska kunna ha dem levande med oss.

Ibland är avledning eller belöning lösningen - men hundar tål att man säger till dem. Skulle säga att de flesta mår bra av att leva svart/vitt just eftersom de bara gör vad de går fördel av.
Jag både korrigerar och erbjuder något annat att göra - det ena utesluter inte det andra.
 
Alltså. Oavsett om det är ett mänskligt koncept eller inte så måste vi ju lära hundarna vad som är acceptabelt beteende eller inte om vi ska kunna ha dem levande med oss.

Ibland är avledning eller belöning lösningen - men hundar tål att man säger till dem. Skulle säga att de flesta mår bra av att leva svart/vitt just eftersom de bara gör vad de går fördel av.
Jag både korrigerar och erbjuder något annat att göra - det ena utesluter inte det andra.
Hmmja, jag förstår hur du menar i ditt första stycke och jag håller delvis med dig, men jag har en lite annan ingångspunkt.

Jag menar att det skapar onödiga problem för oss i relationen till våra hundar om vi förväntar oss att de ska förhålla sig till begrepp och principer som de inte förstår.

Livet med hund måste funka, absolut. Därför kan vi se till att vi lär dem att vissa beteenden lönar sig, och att dessa beteenden är såna som gör att vi kan leva lyckligt ihop.

Personligen ser jag inget behov av att använda aversiva metoder och jag anser inte heller att det är försvarbart, men jag är såklart medveten om att många har en helt annan syn på saken. Jag är mindre intresserad av vad hunden "tål" och mer av vad hunden och vår relation mår bra av, och hur vi kan leva ihop på ett sätt som funkar för båda parter. Om det är okej för dig kanske vi kan låta den större diskussionen vila? Jag tycker den diskussionen är krävande på flera plan och jag har inte riktigt orken.
 
Jag sa till min valp att den inte fick bita mig. Det är inte fel att säga till sin valp.

När min valp bet min äldre hunds tass så sa den äldre hunden ifrån på skarpen.

Hur ska valpen annars veta vad som är rätt och fel?
Jag är ingen hund.
Nä men allvarligt så har det inte behövt lära någon valp att inte bitas mer än jag lär någon valp att inte göra sina behov inne. Båda sakerna har vuxit bort, har i och för sig inte haft raser som har kända problem med att få rumsrena eller tuggar på folk när dom blivit vuxna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 455
Senast: iNHALE
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 320
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 258
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Jag behöver lite råd angående min 13-veckorsvalp, en Norfolkterrierkille. 1. När han gör något han inte får - tuggar och drar i kläder...
Svar
5
· Visningar
2 558
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp