trampdyne problem

Penny_Lane

Trådstartare
min ena katt, en vanlig långhårig bonnkatt har fått problem med sina trampdynor. Först trodde jag att hon hade hoppat upp på spisen och bränt sig eller något liknande. Men nu är jag mer rädd för att det kanske kan vara nån form av tumörer eller något liknande.

Trampdynorna är kraftigt förstorade och en ser ut som den har vänt på sig, den är smalare bak än fram. Svårt att förklara.

Sv: trampdyne problem

När min huskatthane hoppade upp på vedspisen och brände trampdynorna fick han blodblåsor på dem alla. Han fick käka antibiotika och tassarna skulle rengöras och smörjas varje dag.

Oavsett vad som fattas din katts trampdynor bör du höra dig för med en veterinär. Tumörer i tassarna har jag aldrig hört talas om, men man ska aldrig säga aldrig.

Trampdynorna är kraftigt förstorade och en ser ut som den har vänt på sig, den är smalare bak än fram. Svårt att förklara.

ÄR de förstorade (=svullna?) så är det säkert helt enkelt så att ena ändan har svullnat mera än den andra.

Verkar han ha ont i tassarna? tex undviker att springa, och tassar bara försiktigt och ligger mest ner??

Hur som helst, Säkert bäst med ett veterinärbesök.

Vi har också en katt med trampdyneproblem, de är stora och svullna och lite torra och nariga. Katten har inga problem med att gå/springa och busa, men gillar inte att hoppa ner från höjder som bord och liknande. En veterinär undersökte honom strax före jul (och hittade en massa annat, lång historia :p ) och kunde väl inte direkt hitta nån orsak. H*n sa att vissa katter kan få förstorade trampdynor och man är inte säker på varför. I de flesta fall så är det något autoimmunt, att immunförsvaret attackerar den egna kroppen. Man kunde göra en biopsi om man ville men den skulle förmodligen bara visa att där är nån sorts inflammation, vilket vi redan visste.

Rådet vi fick då, var att prova ge mat som är rikt på Omega 3, det skulle tydligen vara bra för immunsystemet. Nu har kattskrutten inte blivit så mycket bättre av det, den akuta inflammationen som gjorde trampdynorna mörkröda är borta och de är numera mer hudfärgade, men fortfarande stora och emellanåt torra. Ska ringa och diskutera med veterinären hur vi ska gå vidare, men det lutar väl åt en biospi nu.

Här ser man lite hur Silvers tassar ser ut, även om det inte är de bästa bilderna:
Baktass

Framtass

Jag hade nog börjat med ett veterinärbesök om jag var du. Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 565
Senast: Liran
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka