Philosophia

Trådstartare
Vad ska man tro om det här? Pinsamt nog kollar jag tassarna varje dag på hundarna och det ser ut som om hon har haft en blåsa som nu har gått sönder. Jag har inte sett någonting. Det är helt fräsch och fin trampdyna under.

Hur skulle ni hantera det här? Jag är lite rädd att det ska komma in smuts med tanke på att den gamla trampdynan formar som fickor runt den nya. Skor?

Senast ändrad:
Sv: Trampdyna

Men behövs det verkligen? Hur mycket smuts kommer det in och är inte den gamla "skinnet" på väg att släppa helt och hållet? Det kanske är annorlunda för er som bor i stan i och för sig, jag utgår ju från mig som bor på landet och går på grusvägar och skogsstigar, jag skulle inte göra så mycket åt saken mer än hålla koll och skulle jag se några problem så skulle jag fundera på att skydda det.

Jag är lite orolig att hon ska få "grus i dojjan". Att det ska komma in grus och småsten i fickan som gör hål på den nya mjuka trampdynan. Jag kanske överdriver i onödan, men min andra fick grus i trampdynan förra året och det var inte kul.

Vi går bara i skogen numera efter att ha flyttat ut på "landet". :)

Finns ju tassalva att köpa, så blir trampdynan lite mjukare (typ som handkräm för oss människor), kanske skulle kunna vara något så att det "gamla" liksom läker ihop med "det nya"?

Jag skulle bara skölja rent efter promenader, inte göra nåt annat än ha koll i övrigt.

Sko är en bra idé. Jag har haft 2 hundar som slitit av trampdynorna ner till köttet, de rengjordes o fick strumpor på när de skulle ut. Hanen vägde ca 20 kg så han fick gå själv, bara ut på gräsmattan o uträtta sina behov. Lilltiken 13 kg bar jag ut o satte på gräsmattan o sen bar jag in henne igen.
För små hud/tass skador är Helosansalva perfekt.

Sko är en bra idé. Jag har haft 2 hundar som slitit av trampdynorna ner till köttet, de rengjordes o fick strumpor på när de skulle ut. Hanen vägde ca 20 kg så han fick gå själv, bara ut på gräsmattan o uträtta sina behov. Lilltiken 13 kg bar jag ut o satte på gräsmattan o sen bar jag in henne igen.
För små hud/tass skador är Helosansalva perfekt.

Fast det där på bilden är ju knappast ner till köttet? Våran skar upp trampdynorna i vintras på skaren när vi jagade, då fick även han strumpor på och gå kortare promenader men det läkte på en dryg vecka och sedan visade han ingen mer smärta. Det som philosophia visar är ju inte ens i närheten av hur mins tassar såg ut, han blödde när jag fick tag på honom, men det gav sig så snart han satt i bilen och väl hemma igen så var det mest pyssel att se till att han inte slickade på dem för mycket.

Mina har fått precis såna av träning på asfalt. Efter att ha lekt på bråvallas flygfält och kutat på asfalten nån timme så var alla Frodos trampdynor såna, och igår blev Boss sån på 2 dynor av 500 m trav på asfaltsvägen.

Jag tror att det har att göra med underlaget!

Om de ömmar så lindar jag tassarna med självhäftande linda när de ska ut o rasta, annars får de vara utan skydd. De slickar inte och jag tror att det mår bra av att luftas(och nya huden mår bra av försiktigt slitage för att öka slitstyrkan!)

Precis sådär såg Wahidahs trampdynor ut ibland när hon åt Magnusson M&B för ett gäng år sedan (fan, hon börjar bli gammal :D ) och hade tassproblem i evigheter. Foderbyte + fiskolja fick ordning på det. Nu ger du ju redan bra foder, men om du inte ger fiskolja kanske du skulle prova det?

Kan tillägga att det enda jag gjorde med Wahas tassar var att hålla rent och inte gå ett enda steg på asfalt i onödan. När hon skrapade upp större "sår" eller det bildades "fickor" under huden (som sedan gjorde att "såret" blev större och större istället för att läka...) så lindade jag tassarna. Det var när jag tröttnade på att linda tassar som jag började med fiskolja. Köpte då en svindyr fiskolja i hälsokosten bara för att få något riktigt bra snabbt, tog väl 3 dagar så hade tassarna läkt. Lite skillnad mot när hon hade gått i tre veckor utan att de läkte först.

Senast ändrad:

Fast det där på bilden är ju knappast ner till köttet? Våran skar upp trampdynorna i vintras på skaren när vi jagade, då fick även han strumpor på och gå kortare promenader men det läkte på en dryg vecka och sedan visade han ingen mer smärta. Det som philosophia visar är ju inte ens i närheten av hur mins tassar såg ut, han blödde när jag fick tag på honom, men det gav sig så snart han satt i bilen och väl hemma igen så var det mest pyssel att se till att han inte slickade på dem för mycket.

Nej TS bild är inte så illa, jag beskrev bara mina erfarenheter av trampdyneskador.
Hanens skador kom sig av att han ägnat flera timmar att ta hem ca 30 kor i små grupper efter att något ljushuvud släppt ut dem mitt i natten mitt i vintern med djupsnö o skare. Sist in kom tjuren, efter det kollapsade hunden o fick bäras hem av maken.
Lilltiken skavde sönder sina efter att ha varit på rymmen en natt hos hundvakten på en stubbåker.
BCs får ofta sådana skador när de förflyttar djur på asfalterade vägar.

Nej TS bild är inte så illa, jag beskrev bara mina erfarenheter av trampdyneskador.
Hanens skador kom sig av att han ägnat flera timmar att ta hem ca 30 kor i små grupper efter att något ljushuvud släppt ut dem mitt i natten mitt i vintern med djupsnö o skare. Sist in kom tjuren, efter det kollapsade hunden o fick bäras hem av maken.
Lilltiken skavde sönder sina efter att ha varit på rymmen en natt hos hundvakten på en stubbåker.
BCs får ofta sådana skador när de förflyttar djur på asfalterade vägar.

Ja att asfalt kan ge skador det är jag helt övertygad om, och skaren som sagt, den har jag ju upplevt själv. Jag tyckte bara att det inte verkade vara riktigt så allvarligt för ts hund. ;)

KL (svarar alla)

Några timmar efter att jag skrev senast i tråden så blev det likadant under den andra tassen. Det finns nog bara två tillfälle som jag kan relatera till där vi har gått på asfalt längre stund (men då fortfarande max 15 minuter) och det var för två veckor sedan. Annars går vi i skogen och på vägen dit 10 minuter så går de på gräs vid sidan av vägen. Stackars liten om hon har gått med blåsor under tassarna så länge och jag inte har märkt något. :(

Hon ömmar inte, men jag bör kanske skaffa skor för varma dagar för att undvika att det händer igen.

Laxolja har hon ätit hela livet. Däremot blev båda hundarnas tassar väldigt torra och nästan krackelerade när vi flyttade pga torr inomhusluft. Jag funderar annars på om det kan vara det gamla torra som ömsas nu?

Oavsett orsak så ser trampdynorna jättefina ut nu. :-) Jag klippte bort så mycket jag vågade av den "ömsade" vävnaden och promenaderna har slipat ner kanterna.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2