trampat snett vid ridning och nu halt

L

lottafer

Min 14-åriga, snart 15-åriga arab trampade snett för 2,5 veckor sedan. Han har vilat sedan dess, men har gått ute i hagen. När jag smått började rida honom igår gick han helt rent men idag haltar han lite igen. Det är varmt på benet, från skenbenet ner till kotan. Jag har inte varit hos veterinären. Benet är inte svullet, han reagerar inte när jag tar på det men det är något varmt. Har du varit ute för något liknande, att hästen inte reagerar när man tar på benet men det är varmt och hästen halt.

Sv: trampat snett vid ridning och nu halt

ja det är väldigt vanligt att hälta inte innebär varken svullnad eller värme. I ditt fall har du dessutom tydlig värme och det innebär att ngt helt klart är fel.

ta den till klinik omgående eftersom den redan gått omkring o-undersökt länge och det inte blivit bättre.

Jag tycker också du ska åka in på klinik, om hästen fortfarande inte är ok, och dessutom varm. När en häst trampar snett och vrickar sig kan det ge en liten eller större skada på ett eller flera ligament/senor. Tyvärr visar hästar ofta inte så mycket hälta vid den här typen av skada, så man sätter ofta igång dem för tidigt.
Ultraljud och nervblockader kan användas för att se var skadan sitter och hur allvarlig den är, har du tur är det en liten skada, men du behöver få en diagnos så att den behandlas rätt. Jag skulle kyla benet, och låta hästen gå i liten hage, och promenera den tills du får klinik tid.

(Har själv en häst som skadade två ligament och ytliga böjsenan i kotan på bete, det har tagit 1.5 år, nu är han äntligen i full gång och jag håller tummarna för att skadan inte ska gå upp.)

Tack för svar. Om det inte blir bättre efter helgerna skall jag ta honom till veterinär. Är det ok att promenera honom om han är halt? Jag kyler med liniment. Han får nog också gå i en mindre hage.

Tack för svar. Om det inte blir bättre efter helgerna skall jag ta honom till veterinär. Är det ok att promenera honom om han är halt? Jag kyler med liniment. Han får nog också gå i en mindre hage.

Tack för ditt svar. Jag skall så fort jag kan ringa veterinären. Det svåra är att veta när jag kan sätta igång honom igen. Efter att han stått 2,5 veckor gjorde vi böjprov och han visade ingen hälta. Jag började skritta så smått och det gick bra men nästa gång jag skulle rida honom haltade han lite igen.

Eftersom den blivit bra och sedan sämre (antagligen ingen sträckning då)och gått så pass lång tid 2,5 vecka så, tycker som de andra att det får bli klinik, där röntgen ul osv finns om man behöver leta var skadan sitter. Han kanske behöver behandling också. Eftersom du inte vet vad för skada han har och han är halt, så skulle nog inte jag promenera om det varit min häst. Värme är ju också alltid en indikation på att någon aktivitet äger rum.

Om hästen är så halt att den haltar i skritt eller inte stödjer på benet, eller om den är ovillig att gå, så skulle jag inte promenera, och isåfall bör man nog ställa hästen på box och boka kliniktid snarast. Annars så skulle jag promenera 20-30 minuter per dag, för att hålla igång magen och få igång cirkulationen i benen. Jag tycker inte att det frestar på mer än vad hästen kan göra när den busar runt i liten hage eller box. Om du är osäker så kan du alltid ringa vet eller vet-klinik och fråga vad de tycker, eftersom du funderar på att åka in, vilket jag tycker verkar vara rätt beslut. Ring och prata med kliniken, det kostar ju inget.

Du skrev att ni gjorde böjprov, men böjprov visar om hästen har problem i en led, typiskt kotledsinflammation. Men om hästen har senskada eller ligamentskada (dvs skador i mjukdelarna och inte i leden) så reagerar den troligen inte vid böjprov.
Så det du skriver låter som att det kan vara sen/ligamentskada, tyvärr.

Men om hästen fortfarande är halt och redan stått i 2½ vecka, ska du vänta ytterligare 2-3 veckor :confused:

Jag har alltid kontakt med vet, om hästen varit halt några dagar för att kolla vad de tycker. Oftast så tycker de att man ska avakta, men de brukar alltid ge oss en tid när vi ringer som ligger ungefär en vecka senare för en koll. Om hältan försvinner så är det ju bara att boka av besöket på kliniken.

Vi har det så nu. Hästen har varit halt i en vecka snart, vi ringde redan i måndags för att höra med dem vad de tyckte och vi fick en tid till klink på måndag. Troligen har hon fått stylta i hagen och vrickat sig, men är fortfarande halt idag.

Tack för ditt svar. Jag skall så fort jag kan ringa veterinären. Det svåra är att veta när jag kan sätta igång honom igen. Efter att han stått 2,5 veckor gjorde vi böjprov och han visade ingen hälta. Jag började skritta så smått och det gick bra men nästa gång jag skulle rida honom haltade han lite igen.

Jag förstår inte detta svar alls?
om hästen varit halt 2,5 vecka och sen blev halt igen så fort du red, betyder det att skadan inte är ngt som läker ut särskilt lättvindigt, utan du behöver åka till klinik för att kunna diagosticera vad exakt det är, och därmed kunna få en lämplig behandling och rådgivning runt hur du får skadan att läka ut på bästa sätt.
Frågan när han kan sättas igång är helt malplacerad i detta läget, du ska inte ö.h.t experimentera med detta utan att du fått en utredning och en diagnos i detta läget.
en hemma veterinär kan inte konstatera vart hältan sitter eller vad problemet är, bara om där finns en hälta. du måste åka till klinik.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III