Trampat sig på kronranden vad ska jag göra?

S

sufiiee

Min häst har ju fått ett ganska så rejält sår precis på kronranden.Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det? Jag tvättar det med vanligt vatten dagligen och så sätter jag bara på boots i hagen. Funderar på att köpa någon sorts bakteriedödande som jag kan ha på såret. Har känt nu någon dag att hon har varit lite varm runt såret och lite uppåt. Hon är inte halt eller någonting. Men jag bara undrar hur ska man göra? Hur kommer det att bli sen när hoven växer? Funderar också på att sätta på klisterbangage något lager så att det inte kommer in smuts. Men då täpper man igen såret och som jag har fått höra enda sen jag var liten så är "det bättre utan plåster för då får såret andas" jag vet inte vad tycker ni?
Tycker inte att jag borde ringa veterinären pga ett sår men om det inte läker eller att det blir en infektion så gör jag självklart det!

Sv: Trampat sig på kronranden vad ska jag göra?

Sambons häst fick ett sår lite längre upp.
Jag sköljde med koksaltlösning morgon och kväll och sen sprayade plåsterspray. Läkte inom 2 veckor.

när någon av mina skadat sig i kronranden har jag beroende på hur de sett ut tvättat av med koksalt 2 ggr om dan (inget mer) eller tvättat med 1% jodopax lösning (om det är infekterat) 2 ggr/dag och lagt på streptocillinsalva. när det börjat läka hållt det mjukt med lite vaselin. på en del har inget synts efter men på andra har hoven fått en synlig skada i kronranden, en "ojämnhet" dock inget som stört någon av hästarna.beror ju på hur stor skadan är och hur den sitter om det kommer att synas

hade en som trampat sig så illa att veterinären fick komma ut, då tvättades såret varannan dag och använde zinkbandage.

Tryckbandage över såret typ galoppbandage och det ska sättas omedelbart.
Vill det sig illa blir hovtillväxten störd.
Sår i kronranden är inte att skoja med.

min häst trampade ner brodden mellan hoven och kronranden, sprutade i väteperioxid sen fick han ha det omlindat med wetflexlinda o spritkompress i tre dagar, hade vanligt stallbandage över o boots över wetflexlindan - läkt och klart! det är lite mindre hår men ingen svullnad, inget sår, det ser superfint ut.
wetflexlindan fick jag linda runt, under hoven för att den skulle sitta ordentligt.
jag började genast tänka på om det kom in skit och ner mot hoven, eventuella hovsprickor och fan o hans moster...

jag har det hellre lindat tre dagar än väntar två veckor på att det ska läka!

Jag brukar lägga galoppbandage på en gång när såret är färskt (tvätta med tex koksaltlösning). Ha vändpunkten på bandageringen mitt emot såret (om såret är på vänster trakt så ha knut och vändpunkt vid framsida av hoven, höger sida).

Om såret verkar på väg att bli infekterat (varmt etc) så skulle jag lägga alsolspritbandage.

När såret inte är "akut" längre så hade jag haft klibblinda över såret några dagar (om det inte är minusgrader och ren snö i hagen).

Det fick min häst också, först läkte det fint men sen gick de upp och då blev det infektion och hela benet svullnade. Det hade blivit en ficka med smuts som jag inte hade fått bort. Så var noga med att klippa rent om det är flikar så att du kan göra rent.

Tvätta inte med vanligt vatten, det gör varken till eller från. Använd klorhexidinlösning, koksalt eller utspädd jodopax. Är det skitigt i hagen så lägg ett galoppbandage som du sätter klisterlinda runt och sedan silvertejpar in så det håller sig torrt.
När såret är torrt kan man ha det öppet så det får lufta.

Blir hästen varm och svullen är det förmodligen en reaktion från såret och man kan linda benet med stallbandage på nätterna för att hålla undan svullnaden. Om hästen får feber så bör veterinär tillkallas då det kan ha blivit en infektion.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka