Trampat igenom ytterväggen

Jag är av den åsikten att man inte ska behöva be om det, det borde vara självklart. Invändigt brukar man som ägare har lättare att se, däremot inte många som ligger på backen och krälar under sitt släp för att se hur golvet ser ut undertill.

Jag tror du missuppfattar Bilprovningens uppdrag. De ska säkerställa trafiksäkerheten hos besiktningspliktiga fordon. Det är en skyldighet som fordonsägare att besiktiga. Inte en rättighet. Det är inte åt DIG de kontrollerar, det är för säkerheten.

Det står dig HELT fritt att lämna in ditt släp till vilken firma som helst för att få golvet kontrollerat.

Känner att jag vill svara i denna tråd. Det borde vara i varje hästtransportägares intresse att hålla koll på hästtransportens skick. Inget golv eller vägg håller förevigt eller för vilka krafter som helst oavsett material. Generellt sätt tycker jag att många "hästmänniskor" är slarviga på att serva och underhålla sina släp. Det är enkelt att kontrollera väggarnas skick i släpet på egen hand. Om en häst sparkar till, är det ganska lätt att sparka igenom plyfan på väggen. Det hände oss när vi lånade ut vår Kylingekärra för många år sedan, släpet var då endast ca 4 år gammalt. Hur vet du att hästen "trampat igenom" väggen och inte sparkat med kraft? :confused: Kan säga att jag nyligen såg ett släp med plyfagolv där hästen sparkat igenom golvet. Släpet var av tysk god kvalitét och inte mer än knappt 5 år gammalt. Om hästen gång på gång lever rövare i ett släp, så JA då kan det gå hål. Det är stora krafter vi pratar om. Jag har sett hästar åka ut genom framdörren med rumpan före ur släpet. Det bästa vi kan göra för att undvika det är att kontrollera våra släp (på egen hand och med hjälp av kunnigt fackfolk) och att rengöra och underhålla det. Kanske lämna in för service hos en välrenommerad verkstad? Ett annat tips är också att träna att resa med våra djur så att de står lugnt och stadigt i trailer och till sist men inte minst köra försiktigt! :)

Nej man kontrolerar att det inte är hål i golvet på alla släp som skall ha täta golv. Men inte hur kvalliten / murket golvet är. Det får man som användare kontolera. Men man kan följa med på när släpet är på besiktningen o titta under o passa på att kolla golvet själv.
Tur att din häst inte skadade sig.
Med vänlig hälsning Pudlan

Jag har besiktigat min transport ua helt UTAN golv.
Det är inte trafikfarligt så alltså bryr de sig inte.

Jag har besiktigat min transport ua helt UTAN golv.
Det är inte trafikfarligt så alltså bryr de sig inte.

Vad de på den besiktningen gör får de står för. Bilprovaren här säger att släp som skall ha golv om dom ska ha golv om den skall gå igenom med blankt papper.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Vad de på den besiktningen gör får de står för. Bilprovaren här säger att släp som skall ha golv om dom ska ha golv om den skall gå igenom med blankt papper.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Och när jag bes, dock ett antal år sen nu, skrattade de lite och konstaterade att ett golvlöst släp inte är någon trafikfara eftersom jag inte kan lasta i det.

Har i modern tid (två - tre år sen) besiktigat med hål rakt genom golvet med. Lätt synligt.

Och när jag bes, dock ett antal år sen nu, skrattade de lite och konstaterade att ett golvlöst släp inte är någon trafikfara eftersom jag inte kan lasta i det.

Har i modern tid (två - tre år sen) besiktigat med hål rakt genom golvet med. Lätt synligt.

Jag kan inte stå vad den stationen gör.
Mvh
pudlan

Skulle köra mitt halvblod till en fodervärd idag. Hade en kompis som skulle köra i sitt släp och jag åkte med. Vi hann inte mer än ett par km innan det var ett himla liv bak i släpet. Stannade och kollade. Då har hästen trampat hål i nederdelen av ytterväggen både fram och bak. Hon hade trampat sig själv också men som tur var råkar hon vara oskadd just nu. Bara att lasta ur och promenera hem. Släpet är precis besiktat utan anmärkning.

Ska en häst kunna trampa igenom ytterväggen om den är frisk? Kollar dom inget sånt på besiktningen?

Hände precis samma med våran transport som är besiktigad. Besiktningen kollar bromsar, lysen och underredet men har för mig att det är allt, de kollar inte inuti eller själva karossen.
Vi har köpt ny vägg, ska bara orka byta den oxå :o:p

Jag räknar inte heller med det men de brukar vara bussiga och kolla ordentligt om man ber dem och visar lite intresse.

Jo förvisso, men jag tycker att de ALLTID borde göra det oavsett, ingen ska behöva be om att få det kollat, det borde vara självklart men det är det tydligen inte på alla besiktningar. :/

Men alltså.....jag skulle ju lika gärna kunna skriva så här istället och använda din egen mening; Jag tycker ALLTID hästägaren/släpägaren borde göra det oavsett, det borde vara självklart men det är det tydligen inte för alla hästägare.

Visst är det väldigt mycket enklare att ge ansvaret till någon annan, som man dessutom kan skylla på. Men, faktum är att det är ett hästägaransvar, inget annat.

Det är ju något vi fysiskt kan kolla själva. Bromsar, utsläpp och annat är ju svårare.

Men alltså.....jag skulle ju lika gärna kunna skriva så här istället och använda din egen mening; Jag tycker ALLTID hästägaren/släpägaren borde göra det oavsett, det borde vara självklart men det är det tydligen inte för alla hästägare.

Visst är det väldigt mycket enklare att ge ansvaret till någon annan, som man dessutom kan skylla på. Men, faktum är att det är ett hästägaransvar, inget annat.

Det är ju något vi fysiskt kan kolla själva. Bromsar, utsläpp och annat är ju svårare.
Oj ett svar nästan ett år senare. :eek:

Kan meddela att mitt hästsläp inte gick igenom besiktningen pga golvet och jag bad INTE om att få det kollat och då hade jag ändå kollat golvet själv tidigare. I mitt fall såg inte golvet så skadat ut som det visade sig vara på besiktningen. Bra att de kollade, det kan vara svårt att bedöma själva i vilket skick golvet är. I detta fall var skadan "osynlig" så att säga, så jag skulle inte lita på det egna ögat alltid bra med kunnigt folk. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: Bus
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka