trampar luft

Sv: trampar luft

Med låst rygg menar jag det som Jacko skirver - en nacke som tänker bakåt, en manke som tänker bakåt.

Och så blir det ju så fort hästen blir spänd - det gäller alla raser, men syns mer på en del och en del hamnar lättare i spänning pga av exteriören.

Hästen kan ju bli spänd av flera anledningar

Nåt som händer runt omkring

En ryttare som inte släpper igenom dess ryggrörelser pga felaktig eller för kraftig inverkan

En ryttare som hamnar för långt från hästens tyngpunkt med sin egen. Detta gälelr särkilt när rytatrens tyngdpunkt hamnar bakom hästens tyngdpunkt.

På hästar med "svag" exteriör, blir reaktionen tydligare. På många halvisar går dessa raktioner på ovanstående att maskera mera om hästen är nedsågad på tygeln

Senast ändrad av en moderator:

Om han har lätt attt komma upp fram - så krävs ju inte så mycket styrka för att lyfta framdelen - och det är ju en del av samlingen; att lyfta och stabilisera framdelen

Om han har lätt attt komma upp fram - så krävs ju inte så mycket styrka för att lyfta framdelen - och det är ju en del av samlingen; att lyfta och stabilisera framdelen

tack, det var ngt sådant jag var ute efter.. någon sorts förklaring på varför det kan vara bra... :)

Nej.. inte denna hemska smilie... uäääääh!! :eek:

På många halvisar går dessa raktioner på ovanstående att maskera mera om hästen är nedsågad på tygeln

Vad menar du med det? "PÅ tygeln" är inte i min ordbok en "nedsågad" häst. :confused: Visst kan man "såga ner" en häst, men den går ju då med krök på nacken men knappast "på tygeln".

Det är ju så många rider - med fulkrok

'nedsågad på tygeln' använde jag som ett begrepp.
själv använder jag aldrig begreppet 'på tygeln' överhuvudtaget.

Men det kan vara långt från den stabilitet i kroppen som krävs för samling och vägen dit kan vara lika lång, om inte längre, även om hästen har lätt att lätta fram. Så fördel ja, på några sätt, men nackdel på andra och sen måste man nog när jag tänker efter, väga för och emot egentligen för att veta om det i slutänden är en fördel eller ej, om man ska vara ärlig. Även om slutresultet när det väl är där, är bra.

Det finns ju en orsak till att en halvis - inte ser ut som en saddlis :D

så jag är enig - men hon ville ju veta vad som var bra

Aha - missuppfattade din fråga!

Din häst kommer ju att plocka poäng i övergångar både uppåt och neråt tror jag!

Nar det hander är det för att han inte hänger ihop på mitten.

Kort och som du säger trampar luft = sänkt rygg och som du säkert märkt så kortar han av sig alldeles framför manken.

Ber du honom då gå framåt och länga ut halsen och steget men fortfarande inte har ryggen med så får du en framtung häst.

Öva mycket travigångsättningar med ryggen på plats, det stärker.

Lättheten och luftigheten och den höga halsansättningen kan vara ett plus när ni kommit till högre samling men i grundutbildningen ställer det mest till problem.

Du har fått många råd hur du ska lösa det hela tänkte bidraga med mitt. Min 4 åring har "luftat" en hel del under våren när jag ridit henne. Jag har istället för att lägga krav på henne bara ridit ut i skogen och på grusvägarna. Inte brytt mej så jättemycket om formen utan prioriterat frammåt istället. Ganska lösa tyglar och bara tryckt henne framför mej har funkat jättebra. Hon går just nu på bete men innan jag släppte henne hade jag börjat plocka in henne på ridbanan igen någon gång i veckan och krävt mer av henne. Därimellan uteridning. Har funkat för mej o min pålle.

Jag skulle rekommendera trav över cavaletti med inte allt för kort avstånd o att den söker sig neråt- lättridning. Dagligen.
Rakt spår, böjt spår o även lite motställning.
ett ypperligt sätt att låta hästen gymnasticera sig själv- utan att spänningar bildas.

I galoppen ser jag det som positivt. Samlad form, men lägre nacke.
Dock ej långsammare än i arbetsgalopp.

axel och alla andra - tack för tips :)

Nu tycker jag att jag inte har problem med detta när jag rider. Däremot är det hans försvarsmekanik när han inte orkar.. eller vill.. eller förstår så går han uppåt. ÄVEN fast det finns en väg fri framåt.

Frågan var mer HUR jag kan ha nytta av hans "uppåttänk" i ridningen. Om han gillar att sprattla med benen i luften, kan jag ha nytta av det i samlingen? Jag tycker snarare att det borde stjälpa då han lättare "sprattlar" än är "ärligt genom kroppen"? Jag förstår inte hur, helt enkelt-

Sen att han formligen SÄTTER sig på rumpan i dessa lägen så tränar han samlingen själv då det måste vara skitjobbigt för honom, men det är hans problem. :angel:

Jag tycker mig ha kommit en bra bit på väg när det gäller att rida honom till en okej grundform, vissa dagar går det snabbt att hitta formen och andra går det lite sämre. Som det oftast visar sig är att han inte tar drivningen framåt och tar "dubbelsteg" samtidigt som han släpper ryggen i arbetet - men det har blivit bra mkt bättre som sagt.

På nästa träning så hoppas jag att någon kan filma mig så får väl de närmast söjrande på buke se filmen och se hur det ser ut "in real life"

Senast ändrad:

Nar det hander är det för att han inte hänger ihop på mitten.

Kort och som du säger trampar luft = sänkt rygg och som du säkert märkt så kortar han av sig alldeles framför manken.

Ber du honom då gå framåt och länga ut halsen och steget men fortfarande inte har ryggen med så får du en framtung häst.

Öva mycket travigångsättningar med ryggen på plats, det stärker.

Lättheten och luftigheten och den höga halsansättningen kan vara ett plus när ni kommit till högre samling men i grundutbildningen ställer det mest till problem.

Ja, som jag upplever det nu så ställer det mest till problem :o

I min okunniga värld så när detta inträffar så HAR han hängt ihop, men om jag ber om tex öppna och han är trött/vill inte eller vad det nu är (speciellt i hans svaga sida blir det såhär) så blir det ett försvar, han tar dubbla steg, släpper ryggen och bara går uppåt istf att kliva på framåt.

Klurig häst, men jag lär mig en hel del.. den hårda vägen :cool:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 782
Senast: Leoni
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Dressyr Nu kommer det ännu en sån där idiotfråga från mig :crazy: Försöker rida ut på lillkillen så mycket som möjligt. För att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka