trampar för djupt med frambenen eller något liknande...?

S

ScissorHands

Alltså när den tynger ner på benet så trampar den så mkt att kotan sjunker och det ser ut som den går på kotan nästan.
Det ser inte trevligt ut, utan det ser ut som om det skulle göra ont.

Ponnyns om gör det här är en korsning, tinkerliknande, ett ganksa ungtsto på ridskolan när hon går i hagen.
Vet inte om hon gör det annars, utan la bara märke till det när jag väntade på syster och hon vandrade runt lite i paddocken.

Jag tycker hon tog lite korta orytmiska steg även, men det syndes inte på henne som om hon skulle ha ont av något slag. Stannade och gidk flera gånger.

Vet någon vad det kan vara?

man säger att dom trampar igenom, vissa har raka kotor andra har normala och vissa har så här, min tinkerkorsning har så här som den häst du beskriver, hästar som har så här har ofta bra gångarter, mjuka gångarter men ett enormt slitage.
Carro/som har hästar med alla möjliga kotor :smirk:

vek.gif

inte för att det har att göra med saken så värst men trampa igenom i kotan kan de göra om det är för djupt underlag oxå. det gör min ibland.

Man kan operera detta, om det är (nu kommer jag inte exakt ihåg vilken sena det var men iaf.)senan som är för "slapp", så att den liksom inte "håller emot".

Liknande trådar

G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 863
Senast: GreenSourz
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 755
Senast: dpmatte
·
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 716
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka