Trampar av skorna

H

Haxa

En av mina hästar har börjat att trampa av sig skorna i transporten. Har provat benskydd (stressar) lindat+boots. Men i helsike heller! Fortsätter att få av skorna. Vad göra?

Sv: Trampar av skorna

Ring din hovslagare och hör. Om du transporterar ofta kan det ju vara en idé att hovlagaren gör något speciellt för att minska risken att trampa av skorna.

Kan inte tänka mig att det finns ett skydd som gör att hästen inte kommer åt att trampa av sig sina skor i en sådan situation...

Jag är min egen hovslagare:) Anpassar skon väldigt noga efter hoven och raspar skons kanter så det ska bli svårare att få grepp att trampa av.

aha, smidigt :)

Då får jag nog hålla med om att tipset med silvertejp kanske kan lösa det. Om hästen trampar av sig skorna bak kanske det skulle vara mindre risk om den fick åka brett?

Har ändrat så att bakbommen nu sitter i mer anpassad höjd och längre fram. Kanske det kan ge henne mer stöd. Har också funderat på tejp. Kommer att få gå barfota bak nu ett tag för yttre hovväggen på ena hoven är mindre bra att slå mer söm i då hon dragig sönder den.

Ett annat alt är att dra på någon form av barfotaboots ÖVER skorna. T e x easyboots eller liknande, finns ju många olika märken. Om inte tejp - eller för den delen vetrap eller liknande - eller någon av de andra åtgärderna.

Alltså hon trampar sönder boots och allt som sätts på hovarna.

Alltså hon trampar sönder boots och allt som sätts på hovarna.

Fast jag menar barfotaboots, och inte gummitboots. Barfotaboots t ex easyboots, de kan hon inte trampa sönder. Trampa av möjligen, men då skadar hon sig nog samtidigt, de är SVÅRA att få av utan att spänna upp.

Har du en mellan vägg som gå endå ner till golvet?
I så fall ta bort den.
Az

Du har fått bra tips. Silvertejp tror jag kan fungera. Men om du vill prova annan skoning så rekommenderar jag flappskor. Det är en gummisula med en halv järnsko i tån bara. Vid trakten kan gummiskon vikas bort från hoven något och därmed om hästen trampar lite på den, så trampas den inte av. Jag brukar ha det på unghästar som inte riktigt vet var skor och fötter är än.

Hälsning Maja

Lite trådkap men tack. det måste jag prova på min unghäst! (4 skor på 3,5 vecka)

TS: Transportskydd, har du testat det? Både höga och låga?

Har ändrat så att bakbommen nu sitter i mer anpassad höjd och längre fram. Kanske det kan ge henne mer stöd. Har också funderat på tejp. Kommer att få gå barfota bak nu ett tag för yttre hovväggen på ena hoven är mindre bra att slå mer söm i då hon dragig sönder den.

Om hästen har utrymme att bredda sig bak o körs efter hur van den är brukar de stå på samma sätt hela resan.

Man kan trä över barfotaboots o se om det inte ger sig.

Tack för alla tips. Hästen har alltså åkt helt problemfritt under 4 års tid. Tror mindre på att ha något på benen på henne då hon lyckats trampa sönder transportskydd och allt som provats hitentills. Ska testa med att bredda.....

Lämna inga utlägg på skorna så är där inget att trampa på. Inte idealet i längden men bättre än att hovarna är söndertrasade.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 248
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
652
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama