trampa så mkt under sig

_Peplis_

Trådstartare
att hästen går omkull är det verkligen möjligt :crazy: :confused:

Pratade med en kompis häromdan och frågade hur det gick med hennes häst. Hon svarade att hästen gick kanon hennes tränare (en väldigt välutbildad och erkänd sådan) hade tydligen sagt till henne att nu gick hästen så bra han satte under sig bakbenen såväl att om han gjorde det mer så skulle han gå omkull (!)

Då undrar jag, är det verkligen möjligt? Eller kan tränaren ha skämtat med henne och hon tagit det på allvar??

Sv: trampa så mkt under sig

jag tror knappast att en häst trampar under sig så mkt att den går omkull :smirk:

När de trampar under sig är de ju nästan alltid välbalanserade i övrigt. Nån som har sett en häst som inte lyssnar på ryttaren och travar runt i 190 som trampar under sig mkt..?

Målet med samling är ju levad och då står ju hästen med bakbenen så långt under sig att frambenen "inte får plats" under hästen och då väljer den att lyfta dem istället. Hästen lär inte gå omkull i det läget. :angel:

Det tränaren menar kan ju vara att hästen int kan svinga bakbenen längre under sig, och därmed samla, förrän den har fått gymnasticerat överlinjen. Hästens samling är direkt sammankopplat med hur lång överlinje hästen har.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Målet med samling är ju levad och då står ju hästen med bakbenen så långt under sig att frambenen "inte får plats" under hästen och då väljer den att lyfta dem istället.
Det där är något som Barockryttarna gillar att säga. Då har de aldrig sett en häst utföra en levad. Skulle hästen sätta bakbenen så långt under sig så det inte fanns plats för frambenen då skulle den säkerligen tappa balansen och gå omkull. Eller sätta sig på rumpan.
Det verkar som om folk stirrar sig blinda på kröken på halsen på hästen och hur långt under kroppen bakbenen kommer. Bakbenen ska vinklas, det är viktigare än att sätta dom långt under sig. Kommer dom för långt under kroppen klarar inte hästen att lägga vikten på bakdelen.

Jag är inte barockryttare...men jag tror på levaden ändå.

Förtydligande:
I en levad vinklar hästen bakbenen så mycket att frambenen inte kan hållas raka längre, då väljer hästen att lyfta dem. Har sett det på någon film. För att hästen inte ska trilla omkull så måste bakhovarna sättas under tyngdpunkten, vilket är ungefär rakt under magen på hästen.

Jessica

Modifikation. Hästen vinklar bakbenen, sätter sig och flyttar därmed tyngdpunkten bakåt. Den flyttar aldrig bakbenen så långt fram så att dom hamnar där tyngdpunkten är när den står stilla. Tyngdpunkten är dynamisk.
I och med att tyngdpunkten flyttas bakåt kan framdelen lätta och hästen kan stå i levad.
Jag har inte bara sett levad på film :smirk:

Hmmm, stämmer säkert i praktiken, men jag vill gärna undvika att tänka att hästen ska "backa" in i samling. Häst och ryttare ska fortfarande tänka framåt även i levaden för den ska ju exempelvis kunna gå fram i trav direkt efter rörelsen och vet man hur det känns när hästen går bakom hand (enligt mig "backar" in i samling) så vet man också hur svårt det kan vara att få hästen att gå fram efteråt, det blir gärna så att hästen stannar kvar i samma takt och tempo även när man manar på framåt.

mvh Jessica

Att hästen flyttar tyngdpunkten bakåt är absolut inte detsamma som att den backar undan för handen. Samlingen kommer aldrig ifrån ryttarens hand, så hästen kan inte backa undan samlingen på det viset.
Har man kommit så långt som till levad då finns samlingen och bjudningen där. Dom går hand i hand.
När man börjar träna levad med en häst backar den ofta lite, då den behöver det för att klara att hålla balansen, men det betyder inte att den tappar bjudnigen för det. Det går att rida många samlade rörelser på stället och baklänges utan att tappa bjudningen framåt, det är faktiskt en förutsättning.

Jamen, då är vi väl överens då.

Du har så rätt! Vinklingen är det som spelar roll, inte hur långt in under magen bakbenen kommer. Då skulle ju en häst som älgar iväg i trav kunna trampa under sig bra liksom. Vinklingen är ju det som gör att bakdelen sänks, bakbenen "trycks ihop" som ett dragspel eller hur man nu ska säga.

Angående ursprungstråden; det kallar jag bullshit! :D

Helt rätt! Och detta säger jag trots att jag är barockryttare! :eek: :D
Och nej, jag har inte heller bara sett levad på film.

Jag har sett levad där hästen piafferar in i den för att samla sig för att till slut gå upp i levade.

Jag är barockryttare och har låååååångt till piaffen och defenetivt längre till dom höga skolorna.

Senast ändrad:

He he... :) :smirk:

Hur skulle de se ut...? :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 420
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod