trampa och halvsteg?

Ämelie

Trådstartare
När man säger att hästen trampar, är det början till piaff? eller är det piaff?

halvsteg, har mina aningar men är inte säker på vad det är... någon som kan förklara?

Tack! /Emelie

Sv: trampa och halvsteg?

Jag har börjat "trampa" min häst och med det menar jag början till piaff. Hästen står (nästan) på stället och lyfter benen i travtakt utan att det blir "riktig" piaff (eftersom han inte varken har styrkan eller har funnit takten för att kunna utföra korrekt piaff). Kanske inte var så bra förklaring, men hoppas du förstår vad jag menar ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Varför ska du vara noga med att hästen aldrig trampar högre i bak än i fram? Varför är det bäst att börja jobba med en lite tråkigare...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Dressyr Eftersom det ändå diskuteras dressyren här. Läser endel på t.ex Eurodressage och där har det kommit upp ett nytt ämne för mig. Att många...
2
Svar
20
· Visningar
2 408
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod