Trampa ner i stigbygeln...

Sv: Trampa ner i stigbygeln...

Jag har fått lära mig att inte trampa ner hälen utan den ska ligga nästan på en rak linje med en liten böjning nedåt för att få smidigast hjälper
men det är olika från tränare till tränare hur de lär :confused:

Till LinnK: Jag funderar ofta på det men får aldrig nån förklaring när jag frågar min ridlärare, hon säger bara

"trampa ner hälarna då!"

men jag försöker ju! :crazy:[/QUOTE]

Tror att detta är själva problemet! Ansträng dig inte för att trampa ner i stigbygeln för då låser du svikten i dina ben och fotleder och detta leder till spänningar i hela kroppen. Trampar du för energiskt leder det även till att du hamnar i stolsits med framskjutna ben och tappar balansen totalt. Du måste hitta en korrekt sits också innan du kan vänta dig att dina fötter ska stanna i stigbyglarna! Kan ni inte få rida utan stigbyglar? Det är jättebra för att komma ner i sadeln.
Medans du gör det ska du tänka att du släpper dina tår, de ska falla till marken. Efter ett tag med det kan du ta stigbyglarna igen och då kommer du att känna att du har ett bättre stöd och en bättre tyngd i dem. Tänk sedan aldrig mer ner med hälarna utan istället upp med tårna, och bara lite, lite, det får aldrig bli spänningar! Tänk dock alltid på att dina tår är avslappnade och vore det inte för stigbyglarna som lyfter dem skulle de ramla ner, varje gång du spänner dig i ex traven så slappna av i tårna och det kommer kännas mycket bättre! Lycka till!

Vilar foten i stigbygen och hälen åker ner atomatiskt.. ;)

När jag rider med stigbyglar använder jag dem som ett extra stöd kan man säga. Då ligger stödet i hälen och fotens framdel är det som håller upp "stödet". Då tycker jag att man får en avslappnad sits fakstiskt, förut tänkte jag alltid att jag skulle trampa ner hälen men ibland glömmer man ju bort det, sen får man nog en lite spänd sits, iallafall benen.

Tänkte alltid ner med hälen förr, nu tänker jag upp med tån istället, vilket gör mig mer avslappnad i benen. Så min tåfilosofi är trampa lite med utsidan av foten och lyft tårna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II