Tramp och halva steg

svea

Trådstartare
En liten uppmaning efter att ha sett ganska många bilder och filmer under åren både här och på gnägg:

Ni som sitter och jobbar tramp, tänk på att jobba kvalitet snarare än kvantitet!

- Tänk på att hästen ska vara lösgjord och samlad om det ska vara någon mening att rida tramp. Hästen ska arbeta på tygeln med sträckt överlinje och kort underlinje. Hela hästen ska arbeta, det går inte att isolera bakbenen och bara fokusera på dem. Hästen ska arbeta med god energi.

- Rid hellre bara ett par bra steg tramp än att sitta och nöta i tiotals meter på en häst som redan har tappat alla de ovanstående grundförutsättningarna. Så fort dessa försvinner - rid framåt tills du hittar formen, försök sedan igen.

Om ni tänker på de här två sakerna så ökar ni förutsättningarna att få en verkligt härlig och så småningom levadnära piaff! :banana:

Sv: Tramp och halva steg

Tack för de orden, de kom verkligen som hittat:p
Satt just igår och övade på halva steg, och dina ord ska jag ta med mig till nästa gång :)
Du skulle se steppen nu, han har verkligen utvecklats:bow:

Fin-Steppen! Ja, det skulle vara roligt att se, han hade goda förutsättningar att bli en trevlig ridhäst! :)

Fin-Steppen! Ja, det skulle vara roligt att se, han hade goda förutsättningar att bli en trevlig ridhäst! :)

Jo det får jag allt säga att han är också. Har du vägarna till ön så är du välkommen, vi finns i Hejde numera :)

Vore jättekul!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vilken ridkväll och vilket glädjepiller – kunde väl knappast ha varit bättre! :love: :love: Det känns som att min ridkänsla finns...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Träning Jag red in min treåring i Mars, redan i slutet av maj kunde vi utan problematik rida ut en kort runda själva runt stallet i alla...
Svar
0
· Visningar
964
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 204
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama