Trakthöjd?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare marer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 902
M

marer

Min nuvarande hovslagare har skott min häst 2 ggr, och det fungerar bra, förutom att jag tycker att trakterna ser lite höga ut i förhållande till den korta tån som hovslagaren verkar.

Jag påpekade detta lite försiktigt förra gången hästen skoddes, men hovslagaren menade då att eftersom hästen i normala fall sliter så pass mycket tå på sina skor (vilket han verkligen gör) så skulle det inte bli bättre med lägre trakter. Eftersom överrullningen då skulle bli sämre.

Hur kan jag se om trakten är för hög för denna häst, med sko på? Och finns det någon logik i det hovslagaren säger?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: Miingla
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 272
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka