Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Här försöker vi roa oss med ganska mycket av det som redan sagts. Sidvärts, allmänt flytta runt fram och bakdel, gå offroad och lyfta på benen etc. I övrigt förutom vad de flesta redan sagt så kör vi en del tempoförändringar i skritten, kortar skritten så mycket det går och sen länger den så mycket det går, halter och igångsättningar och rent allmänt försöker finjustera reglagen. Det är ganska avslöjande i skritt om hästen går och funderar på annat och inte reagerar direkt, utan en halt eller förändring kommer efter ett - ett par steg t ex.

Just nu har vi nog det sämsta tänkbara underlag som finns - påfrusen barmark med en ishinna ovanpå (det regnade och så frös det på igen). Helt värdelöst. Hästen har inget emot att skritta på barmark med broddar (för hans del tycker han trav etc går bra med men det tycker INTE hans matte), men när det blev den där ishinnan med så blev han markant kort och försiktig - och jag förstår honom.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 234
Senast: Centaur
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp