Tråkigt underlag-hur träna bäst?

polly p

Trådstartare
Som rubriken lyder efterlyser jag övningar och "påhitt"där man kan jobba hästen ute trots hårdfrusna vägar etc.

Åker en gång i veckan till min tränare och det är enda gången i ridhus. Hade behövt komma inomhus betydligt oftare för att få mer ordning på ridningen men hinner ej..

Rider mycket skänkelvikning och lite öppna/sluta ffa i skritt dom dagar då moder natur sätter "p", vissa dagar får det vara "vår" gångart hela passet på hemmaplan:(.

Upplever min häst lite underlagskännslig och det stor skillnad inomhus på hur jag kommer åt henne att bli mer "genom" hela kroppen och kännas ordentligt lösgjord.
Men bra övningar i skritt där pållan får vinkla sina bakben..?
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Det bästa är nog att få henne van vid det hårda underlaget, så att hennes ben klarar av det. Ut o skritta LÅNGT och länge helt enkelt. Värt att veta är oxå att galopp sliter mindre än trav.
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Det är inte så att hon är tveksam och "tassig".
På lång tygel utan krav så skrittar hon på väl men det är att kunna arbeta henne lite mer i skritten som jag efterlyser övningar på. Tror inte att hur mycket hon än "vänjer" sig vid underlaget ger den mjukhet i kroppen som vid bättre underlag. Galoppera lockar inte om det är hårdfrusna grusvägar:)..

Tex som i förra veckan dagen innan träning var padocken rätt hård men då satt jag bla. och red som en mindre kvadrat med en kvarts bakdelsvändning i varje hörn. Så lite kreativa exempel på vad man kan göra för skrittövningar dom dagar det inte känns ändamålsenligt att så rida någon annan gångart..
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Men har du en ridbana så är väll den tillräckligt riddare nu för lite trav och galopp? kanske Harva upp den lite lätt bara?

Jag brukar göra mycket slutor, öppna, och slalom längst med grusvägen med extra sladd på bakkärran ^_^. gärna Övergångar skritt/galopp också.

Hagen rider jag annars i året om, broddar efter behov.
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

11- minus som idag då fryser det till i min gruspadock:meh:.
Hur menar du sladd på bakkärran? Att du rider med tagen bakdel eller?
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Det är så tråkigt med denna årstid. Vi här i norr är inte van att snön inte infunnit sig än...

Men det enda vettiga vi kan göra i skogen just nu är att klättra, klättra o åter klättra i skritt. Jag rider massor med halt-skritt, sidförande uppför o nedför, backar uppför o nedför, tempoväxlar. Det är skittråkigt men det är bra arbete för hästen! :)
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Om din häst är okej att skritta med ute hade jag nyttjat årstiden till att jobba i skritt. För att bibehålla muskler osv är långa skrittpass jättebra. Men som ryttare får man ju klä sig ordentligt. Skritt på lång tygel är underskattat i träningssammanhang. Och som tidigare skribent sa så är klättra hur bra som helst.
Fördelen när det är fruset är ju också att man kan rida över stock och sten och egentligen vart som helst, utan att trampa sönder.

Jag hade varit överlycklig om min häst kunnat gå långa skrittpass. Hon är dock olidlig denna årstid, hon måste få röra på sig i alla gångarter så jag är tacksam för ridhuset.
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Jag övar på allt under skogsturerna. Rider sällan på grusväg och kan jobba i alla gångarter på täkterna. Har inga problem att hitta på övningar, kör samma som om jag vore i ridhuset.
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Piraya..har du några ess att dela med dig av då :)?

Stjarnfrugt: Hon är jätteokomplicerad att bara skritta på låång tygel..Bara jag som tycker det är olidligt tråkigt men vet att det ger mer än det känns som så får väl ut å bara åk;)..

Klättrar och går lite över stock å sten det gör jag..
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Sluta i uppför, öppna i uppför, sluta/öppna i volt kring träden. Backa in mellan träd, gå över liggande stockar och stanna mitt över och gå sidepass åt båda håll. Galoppfattningar på hyfsat släta stigar, bara ett par steg och sen stanna....halter i nerför, rygga ett par steg och gå åt ett annat håll eller gör en bakdelsvändning. Trava sicksack mellan träden. O.s.v.....;)
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

ja, tagen bakdel är det nog ^_^, dvs trycker ut rumpan på hästen lite extra.
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Jag måste ställa en fråga i denna tråden eftersom jag blev jätte förundrad. Är det skit dåligt att trava/galoppera på hårt underlag? Vi har också fruset i backen nu, även om det ska tina nu i veckan tydligen. Men i alla fall jag har aldrig tänkt på detta tidigare direkt. Har alltid ridit på som vanligt, jag är lite sån att jag tycker för mjukt underlag är farligare än för hårt? Men jag kanske tänker helt fel?
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Vi brukar få göra öppna på åttvolt för tränare. Där vi även gör övergångar skritt-trav med bara några få travsteg i öppnan på volten. Väldigt jobbig övning för hästen dock så inte för mycket.

Sen fick vi göra L: et en gång. Bra för lite hjärngympa för hästen och för att se så man har koll på alla delar. Plus lite gymnastik.
Två bommar i ett L stå med nosen mot bommarna flytta runt L:et i sakta mak en gång åt båda hållen.
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Det hela beror mest på hur vana ni är att gå på hårt underlag. Samma som för dig själv om du är ute och joggar på mjuka stigar så får du ont i benen om du skulle ta ett pass på asfalten en dag. Men om man sakta har vant in sig så kan man springa maraton på asfalt.

Jag skrittar längre och travar kortare sträckor på asfalt hela året utom på vintern (då det är halt) så när det nu är fruset på vägen så travar vi längre sträckor och galopperar korare bitar utan problem på hårda grusvägar.

Men så är vi inkörda på det sen många år tillbaka. :)
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Jag tror på variation och lagom mängd. I regel är jag mer rädd för mjukt underlag än hårt, men då jag flera ggr i veckan rider ut min häst, året om, på grusväg-skogsstig-gärde så är hon van vid olika hårdhet under fötterna. En häst som endast går i ridhus hade jag varit mer rädd att trava på hårt underlag än min egen.

Jag är också mer rädd för ojämnt fruset underlag än hårt fruset. Sedan om jag har brodd, vill jag inte göra annat är skritta där det är hårt pga glidmomentet. Hellre galopp än trav om det är hårt, men jag gör inga längre rundor i högre tempo då heller utan snarare tränar fattning osv i kontrollerad kort galopp med många avbrott. Nu har jag varit ute på frusen stubbåker två dagar och då har jag både travat och galopperat, men på de stenfrusna grusvägarna skrittar jag bara eftersom jag har traktbrodd i.
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Jag måste ställa en fråga i denna tråden eftersom jag blev jätte förundrad. Är det skit dåligt att trava/galoppera på hårt underlag? Vi har också fruset i backen nu, även om det ska tina nu i veckan tydligen. Men i alla fall jag har aldrig tänkt på detta tidigare direkt. Har alltid ridit på som vanligt, jag är lite sån att jag tycker för mjukt underlag är farligare än för hårt? Men jag kanske tänker helt fel?

Min personliga erfarenhet säger mig att trav på hårt underlag med broddad sko ger för mycket belastning då glidmomentet i nedslaget blir bromsat. Jag travar på åkrar, ren is går också bra för där blir det inte lika stumt som på frusen grusväg. Även trav på skogsstigarna gå bra.
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Aha men nu är min häst oskodd, är det fortfarande samma sak då? Får hålla mig till de frusna skogsvägarna då istället för grusvägarna. Ska tänka på det iaf. Kul att få upp ögonen för något man är van vid. Det blir säkert bra :)
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Håller med ang frusna grusvägar. Jag känner hur ont det gör i varje steg pga brodden, när glidmomentet stoppas upp och stöten går upp genom hela benet :crazy: Is är en annan sak, där river brodden lite och fastnar inte som i en frusen sand- eller grusväg.
 
Sv: Tråkigt underlag-hur träna bäst?

Jag har såklart ingen forskning på området, men det torde vara stor skillnad på oskodd kontra brodd vad gäller glidmomentet. En oskodd hov glider nog betydligt bättre än en broddad, om än det kanske kortas upp något av den ökade friktionen mot frusen/stenhård grusväg jämfört med sviktande.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 234
Senast: Centaur
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp