Tråkigt på ridbanan

Wera

Trådstartare
Har ni några hästar som inte tycker om att ridas på ridbanan/i ridhuset?

Jag har en, han blir tvärslö och man måste skänkla skänkla, smacka för att hålla bra tempo i trav eller ens komma upp i galopp. Man måste kämpa för att ens hålla ett varv och det är inte kul. Ute så är han lagom pigg med bra bjudning. Det handlar inte om att han inte orkar osv.

Vad ska man göra för att få hästen att tycka det är roligt igen?

Jag rider bara ut nu, i skogen och på vägarna. Han är 14 och har ridits ut mkt i ett år (då och då i padock/ridhus) och innan det har han mestadels tömkörts. Innan det så vet ingen, troligen tidigare "tävlingsponny" i hoppning och det är väl där efter som han kanske börjat tröttna.

Vill inte rida i ridhus/padock så ofta, men vill kunna göra det ibland om jag skulle känna för det och samtidigt tycka att det är kul - för båda. Vill inte träna för tävling, utan mer för att kunna träna för träningens skull, öva lite skolor, få han i form, osv. och kanske hoppa en bana ibland.

Tips, råd? Någon med samma "problem"? :confused:
Vill inte sälja han, för jag var medveten om detta vid köpet. Jag rider ju mest ut, "skogsmulle". :D
 
Sv: Tråkigt på ridbanan

Gör vad som helst utom att sitta och nöta med skänklarna. Driv lätt och peta till med spöet om han inte lyssnar. Lätt kontakt med munnen. Sen beröm glatt varje gång han börjar trava eller fattar galopp. Håll bara på en liten stund och sen ut och skritta lite. :)

Trava inte runt i femton varv utan gör mkt växlingar tex skritt- galopp så börjar han vänta på signalen framåt efter ett tag. Ett par skarpa hälar som driver och driver kommer göra att hästen hatar ridbanan mer.
 
Sv: Tråkigt på ridbanan

Tack, jag har bara ridit med han 10 min på banan (har inte åkt till ridhus med han än och det är lite halt/dåligt underlag på utebanan) så jag har inte själv provat särskilt mycket alls med andra ord :) men tidigare ägare har provat en hel del då de ville komma ut och tävla lite. Tänka prova lite smått när snön smälter. Men den korta stund jag ridit han kändes han lite "stum". Försöker jag följa spåret går han gärna in lite mot mitten och genar i hörnen, saktar alltid in (iaf. försöker) vid utgången på banan...

Kanske ska börja med korta stunder på banan, ge beröm osv, sen avsluta med att rida ut? :) För det blir ju inget ordentligt ridpass annars (eftersom att jag inte kommer rida längre stunder på banan för än det går bättre).
 
Sv: Tråkigt på ridbanan

Har du konor och bommar till förfogande så kan du ju använda det, gör en bana som kan gå lite hur som helst och när du ridit banan så rid ut.
När jag använt paddock har det oftast varit bommar och konor överallt, detta tycker ponnyerna är jätte roligt och resultatet har blivit att de Vill till paddocken, speciellt den ena som jag fått övertyga några gånger att vi inte ska vara paddocken varje dag..

Hur är din häst i paddocken om du inte rider? Du kan ju leda runt honom i paddocken eller tömköra som variation.
 
Sv: Tråkigt på ridbanan

När min häst är loj på banan brukar jag ställa fram ett hinder och hoppa det lite då och då, då är hon full av energi för det älskar hon :)

Men jag rider väldigt sällan på bana mer än 10-15 min åt gången, tycker det är onödigt.
 
Sv: Tråkigt på ridbanan

gör något du vet han tycker är roligt! min d-ponny på 19 år ÄLSKAR galopp ombyten, han gör ett litet skutt varje gång och blir riktigt framåt och positiv när man gör ett par byten. Använd bommar om han skulle tycka om de och nöta inte för mkt :) han kanske bara är trött på att kraven alltid är höga på banan :)
 
Sv: Tråkigt på ridbanan

När jag började rida min medryttarhäst gick han knappt framåt alls i paddocken, han tyckte det var dötrist och inte alls kul. För att få honom att tycka att det var roligt att jobba där så försökte jag jobba så omväxlande som möjligt, aldrig fastna i en övning utan korta pass! Massor av övergångar, och tjoa och klappa massor. Så fort han svarade framåt fick han långa tyglar och klapp innan jag plockade upp tyglarna igen och fortsatte rida. Bommar och hinder är också en bra grej att lägga in!

Nu för tiden har han en helt annan vilja, han tycker det är roligt att jobba! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 440
Senast: Smurfoff
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp