Tråkigt med älgjakt!

K

karlsson

Här omkring där vi bor finns underbara skogar, som nu är fulla av älgjägare. Vi hundägare är därmed förpassade till vägar, och hur kul är det? :cry:
Särskilt inte när man har en hund med mycket spring i benen, som älskar att rejsa av sig i blåbärsriset.

Nej, nu är vi förpassade till vägarna, och även om det kan vara trevligt kan Boris inte få springa av sig på samma sätt. Han kan gå lös, men det blir inte samma, utan nu måste han hålla sig närmare mig eftersom vi möter folk och hundar. I skogen håller han sig i närheten men mer fritt. (och nej, jag menar inte vind för våg eller att han jagar/skrämmer vilt om någon undrar) Efter vägen måste han ju gå på vänster sida och lyssna på "stanna"-kommando med jämna mellanrum - hur kul är det? :cool:

Så just nu är jag måttligt less på älgjakten :devil: (fast det är säkert kul för jägarna ;) ) och funderar nästan på att leta upp någon stubbåker imorgon och låta honom rasa av sig på... :)

Någon annan som tycker samma?

Sv: Tråkigt med älgjakt!

Jepp :smirk: . Och älgjakten håller ju på så länge. Och dom verkar alltid hålla till efter den vägen vi brukar gå så vi får snällt vänta till vintern :crazy: .

Hej!
Visst är det tråkigt att man inte kan gå eller rida i skogen under jakten... Men oftast går det att ta reda på när det ska jagas. De flesta (häromkring iaf.) jagar inte hela dagarna och inte varje dag.
Så ta reda på vem/vilka som jagar i "din" skog och slå dem en signal!

Frampå eftermiddagen/kvällen brukar älgjägarna inte jaga, därför att om de skadeskjuter en älg, så är det svårt att gör eftersök osv. Här brukar dom sluta vid 3-4 tiden på em. Prata med jägarna så brukar det inte va några problem, antingen om du låter hunden springa lös efter att dom slutat för dagen, eller om dom säger att vi jagar där idag och där imorgon, så kan du välja att rasta hunden där dom inte är...

Eller oxå kan du kanske gå med i drevkedja. Då går man i skogen och försöker skrämma ev älgar framför sig mot skyttarna. Jättekul och spännande och hunden kan rasa fritt....
Att prata med jägarna brukar inte vara några problem häromkring i allafall, men en del är ju helt insönade tyvärr..

Lycka till och hoppas det löser sig!!!

Häls Embla

Haha, det lät riktigt kul faktiskt. ;)

Nackdelen är väl att min hittills ointresserade hund kanske får mer viltintresse... :(

Nitra skrev:
Hej!
Visst är det tråkigt att man inte kan gå eller rida i skogen under jakten... Men oftast går det att ta reda på när det ska jagas. De flesta (häromkring iaf.) jagar inte hela dagarna och inte varje dag.
Så ta reda på vem/vilka som jagar i "din" skog och slå dem en signal!

Dom brukar sätta upp en skylt ute vid stora vägen och dom jagar till solen går ner. Vägen är inte upplyst så det är inte jättekul att gå där då det är mörkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 817
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 192
Senast: Sel
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 668
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama