Tråkigt,läskigt och irreterande...

Sv: Tråkigt,läskigt och irreterande...

som idag kände han att jag var stel vid stora vägen.. han började krångla ,stegra mot mig, och var allmänt sur ! ju mer jag sa till han, desto mer höll han på.. så hjälpte en tjej mig, hon var bara lugn och stog bara där.. då gav han sig.. så han e så otroligt kännslig, är det bra eller dåligt tkr ni ? vad kan man andvända sig av det ? för att så fort han känner att jag e minsta osäker, då tar han chansen och gör vad han vill !

Ju säkrare du blir ju lättare blir det. Du har en känslig häst som just nu utnyttjar när du blir osäker och spänd.
Kanske kan det hjälpa att träna en annan (lugnare) häst från marken lite grann, för att hjälpa dej bli säkrare i dej själv?
Att åka iväg och träna ihop som du skrev att ni ska göra är ju jättebra också.
-------------------------
Vissa gånger kanske det är en bättre hjälp att bara ignorera istf att tex rycka tag i grimskaftet eller ryta till. Min häst som provocerar fram reaktioner från hästar o folk när han är tillräckligt oaktiverad(är annars mkt ranglåg och går alltid undan..) blir bara värre ju mer man säger till. Ju mer press man sätter på att han ska uppföra sej fint, ju värre blir det. Han tröttnar helt enkelt när man inte bryr sej.
Man får prova sej fram. Detta är också en mycket känslig häst som man aldrig kan gömma bort sin osäkerhet ifrån.
Perosnligen gillar jag känsliga hästar, man får en direkt rektion på sin egen sinnesstämmnig och man får alltid ett kvitto på hur man uppför/t sej själv.

Hoppa det ordnar sej!

. så hjälpte en tjej mig, hon var bara lugn och stog bara där.. då gav han sig..

Går det inte att be denna tjejen om lite hjälp då och då, hon verkar ju ha en bra inverkan på honom och kan kanske också ge dig lite extra pondus?

Går det inte att be denna tjejen om lite hjälp då och då, hon verkar ju ha en bra inverkan på honom och kan kanske också ge dig lite extra pondus?

Joo,visst hon har hjälpt mig en del nu över jul.. tyvär bor hon ganska långt härifrån.. hon var bara på¨besök..

men har en annan bekant, som är mkt duktig. så hjälp det kan jag få :)

Ju säkrare du blir ju lättare blir det. Du har en känslig häst som just nu utnyttjar när du blir osäker och spänd.
Kanske kan det hjälpa att träna en annan (lugnare) häst från marken lite grann, för att hjälpa dej bli säkrare i dej själv?
Att åka iväg och träna ihop som du skrev att ni ska göra är ju jättebra också.
-------------------------
Vissa gånger kanske det är en bättre hjälp att bara ignorera istf att tex rycka tag i grimskaftet eller ryta till. Min häst som provocerar fram reaktioner från hästar o folk när han är tillräckligt oaktiverad(är annars mkt ranglåg och går alltid undan..) blir bara värre ju mer man säger till. Ju mer press man sätter på att han ska uppföra sej fint, ju värre blir det. Han tröttnar helt enkelt när man inte bryr sej.
Man får prova sej fram. Detta är också en mycket känslig häst som man aldrig kan gömma bort sin osäkerhet ifrån.
Perosnligen gillar jag känsliga hästar, man får en direkt rektion på sin egen sinnesstämmnig och man får alltid ett kvitto på hur man uppför/t sej själv.

Hoppa det ordnar sej!

det där med att ingronera honom, tror jag är ett väldigt bra sätt ! faktiskt.. för han blir så himla sur, när man ryter till, och krånglar bara mer då.. provade en dag, att inte säga åt mer än nödvändigt, allså absolut nödvändigt, om han tex tänkte sticka ifrån mig lr nått.. men inga små saker. och gick ju bra. vet inte om det är bra i längden bara ?. men det visar sig..

tack för svaret!

Åh jag är lite i samma sits. Dock ingen unghäst o dock är han inriden men han känner av min såkallade rädsla, hmm jag har ingen full tillit på honom och det här känner han. Man måste kanske fört och främst jobba med sig själv och inte hästen. Slappna av, lyssna på musik, ha honom bakom dig hela tiden och gå rätt fram där det inte är trafikrus, kanske i skogen?

Djupa andetag, du kan nästan tänka dig bort hästen.

Hundar, hästar och andra djur blir enligt min erfarenhet inte trötta av att bara springa. De måste få tänka, om det så är i en kvart-tjugo minuter, då kan du få din häst trött och lugnare.

Det behöver inte vara så avancerat :) backa honom, flytta hit och dit, hitta på något tricks? Led han mellan saker.. hitta på något som får han att fundera lite. Mycket mycket beröm!!

Du behöver ju inte ta ut honom på världens promenader, håll till på gården där du känner dig trygg och tricksa på lite:laugh:

Sök dig till en tränare i NH, det låter lite som om hästen har tappat respekten för dig (med tanke på att han stod snäll med din kompis) De känner ju vad vi känner o märker han att du är lite osäker så kommer han försöka ta över för sin egen säkerhet(hästlogik).

Genom NH-träning kommer ni oxå få stimulerande övningar att göra från marken, sånt som hästen får tänka lite över, o du med :laugh:. Och det är jätteroligt! Det tror jag är det bästa du kan göra för ert samspel. För du skall absolut inte ge upp!

Ledsen att behöva ta ner dig på jorden lite bryskt sådär... men...

Tjejen som skrev första inlägget har med stor sannolikhet rätt. Hästen är redan farlig för dig och om jag tyder ditt språk rätt är du under 18... med största sannolikhet tror du antagligen fortfarande att du är "odödlig" (been there done that) så kombinationen är totalt livsfarlig. Om du har hjälp tillgänglig varje dag av ex den tjejen som hade hjälpt dig när han krånglade, så behåll hästen om du vill, men du ska vara beredd att jobba för det. Det kommer inte bli lätt. Eftersom den andra tjejen kunde lugna ner hästen hoppas jag att du inser att det är dig själv du måste jobba med. Din hantering och ditt mått av konsekvens är A och O, och framförallt så när du har en häst som är känslig, för det har du. Det är helt okej att inte kunna hantera en svår häst. Men man måste inse sina tillkortakommanden, vi har alla sådana.

Några har redan sagt delar av detta:
1. Du kan "aldrig" låta en häst som den du beskriver springa sig trött, det hjälper inte, den måste lära sig att varva ner (och alla hästar "kan inte" det och alla människor kan inte lära hästen det) och framförallt lyda. Man måste känna och förstå skillnaden mellan överskottsenergi och hög stressnivå.

2. Det är inte storleken som har betydelse för hur svår hästen är, du kan lika lite hålla emot en ponny som en stor häst när den börjar krångla. Nästan 170 är dessutom inte stor. (och jag säger det inte för att vara nedlåtande utan för att få dig att förstå att du inte kan skylla på en massa saker som saknar relevans)

3. Bär hjälm, säkerhetsväst och rejält bra skor som du inte halkar med. Var aldrig ute med den ensam.

4. En 5-åring SKA kunna uppföra sig. Och om hästen "alltid" varit sådan, VAD får dig att tro att den ska bli bättre helt plötsligt?

Fundera länge och väl på vad du ska göra. Om du inte gör något åt saken slutar det bara med att du blir rädd (och/eller skadar dig) och hästen ännu svårare eftersom ju räddare du blir dessto mer inkonsekvent tenderar du att bli, dessto mindre förstår och lär sig hästen, dessto mer krånglar den osv.

Jag tycker att du ska sluta vara egoistisk och se till att sälja din häst till någon som kan erbjuda honom daglig träning och stimulans för uppenbarligen är han ingen "skogsmulle" utan en ren "arbetsmaskin", som kräver psykiskt och fysiskt uttröttande varje dag.

Du gör inte hästen en tjänst genom att behålla honom. Jag vet att det är svårt att ta tag i ett sådant här "problem", då jag själv fått sälja hästar för att de inte passat mig eller jag passat dom men tro mig, när man sedan hittat en häst som är "gjord för en" så är man mer än glad och när man sedan får höra att de hästarna som inte fungerade för en annan fungerade för en annan person och mår bra där, då mår man SÅ MYCKET BÄTTRE!

Lycka till *hoppas du fattar rätt beslut*

Menar du Stefan Spak, som jobbat med hästen. Kolla om han kan hjälpa dig och hästen tillsammans. Han är väldigt bra med hästar och alla tänkbara problem.

Jaa det är Stefan spak jag menar. det var han som " red in honom " han red kanske inte. men han tränade mkt från marken, när han var liten.

Det är ett sånt tufft beslut, jag har så mkt hjälp som jag kan få om jag vill. det är nog inte där problemet sitter. Det är JAG som måste få kunskaper/mod.. vet verkligen inte hur jag vill/ska göra !=S Älskar denna häst sååå mkt, vi har otroligt bra stunder ibland. Och vi har fått en kontakt som jag inte fått med en häst förut, mest är det i stallet. men på en gång jag kommer ut med honom känner jag inte det där bandet mellan oss. /: allt bara släpper.. uchs va svårt det är !!

Jag ska prata med min tränare jag har, hon vet nog det bästa för oss.
så får vi se, om jag skaffar en annan häst. som är ridbar.

tack för alla svar !

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Vi hästfolk diskuterar ju i all oändlighet varför man gör si eller så, ofta ganska hetsiga diskussioner :angel: Så - hur gör ni i olika...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 563
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 216
Senast: Vogue
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka