Tråkigt,läskigt och irreterande...

B

Bella_

Vet inte riktigt vart jag ska börja.

hade bara tänkt att skapa en liten "diskutions" tråd.
om sådana hästar som måste jobbas varje dag för att vara nere på jorden..
men hur gör ni,när hästen inte är inriden ? ( för riskabelt för att rida )
idag släppte jag och en kompis min unghäst ( som jag skriver om i denna tråd) och en till, ut i sommarhagen, och fick springa av sig ORDENTLIGT ! blev svettiga faktiskt.. och så himla lugn var han efteråt.. vill att han ska vara så jämt ! men tyvär är han inte så..

låter man han vila i 1dag, blir han jobbig att hantera.. men det är inte så lätt att göra nått, när man inte har ridhus, ingen paddok.. och det är vinter å mörkt ? och långt till närmsta ridhus.. med en transport rädd häst också.. :S

när han inte jobbats på någon dag, blir han väldigt hetsig, kan få för sig att sticka, kickar, å jaa allt som hör till en pigg häst... han är nästan 170 så han e inte så lätt att ha å göra med hlr.. vad ska man göra? när man inte har tid på vardagarna.. jag vill ju så gärna få bukt på hästen.. vill verkligen inte göra mig av med honom pga att jag inte har tid :(

som idag kände han att jag var stel vid stora vägen.. han började krångla ,stegra mot mig, och var allmänt sur ! ju mer jag sa till han, desto mer höll han på.. så hjälpte en tjej mig, hon var bara lugn och stog bara där.. då gav han sig.. så han e så otroligt kännslig, är det bra eller dåligt tkr ni ? vad kan man andvända sig av det ? för att så fort han känner att jag e minsta osäker, då tar han chansen och gör vad han vill !

så , lite saker vi kan diskutera.. kom gärna med massor av kommentarer å frågor..

Sv: Tråkigt,läskigt och irreterande...

Den här hästen kommer du inte att klara av. Sälj den till
någon som har mer rutin.

Den här hästen kommer du inte att klara av. Sälj den till
någon som har mer rutin.

så du menar att man ska inte försöka ?! du vet för det första ingenting om min hästvana. och skulle du sälja en häst, utan att ens försöka få den bra?! du vet ju inte ens om vi tränar för tränare ? ...

för hastigt beslut måste jag säga.. sälja den ?:S

aja.... det är ju ett uteslutet alternativ iaf. jag tänker försöka !

Ja, det är nog lite det att du inte får stressa upp dig. Du måste vara supercool med en stressad häst annars förstärker du hans beteende och ju mer osäker du blir ju mer övertag försöker hästen få......
Skaffar man sig en unghäst så måste man oxå ta sig tid med den och det är mkt jobb! Speciellt med grunderna - arbetet fr marken...
Kämpa tappert men avslöja aldrig din stress eller osäkerhet. Då får du gå kurs i mental träning istället och ledarskap...:bump:

Ja, det är nog lite det att du inte får stressa upp dig. Du måste vara supercool med en stressad häst annars förstärker du hans beteende och ju mer osäker du blir ju mer övertag försöker hästen få......
Skaffar man sig en unghäst så måste man oxå ta sig tid med den och det är mkt jobb! Speciellt med grunderna - arbetet fr marken...
Kämpa tappert men avslöja aldrig din stress eller osäkerhet. Då får du gå kurs i mental träning istället och ledarskap...:bump:

Joo jag har faktiskt tänkt på att gå nån sorts kurs för mig själv :D haha.. kan vara väldigt bra faktiskt.. men vart finns det :O ?

hej

hur gammal är din unghäst? är han i ålder nog att börja hanteras på marken? unghästar har mkt energi, precis som ett barn. nyfikna och blir snabbt uttråkade. dom behöver mkt stimulering. om han närmar sig inridningsålder så kanske du kan börja tömköra honom? på så sätt gör du honom också redo för inridning. och det kan du göra ute om du inte har ngnstans att vara. att han är transport rädd kan ju va för att han är oxå unghäst, han är inte van. även det är en träning att en dag bara träna lastning. var inte rädd för din häst, det känner han och då blir det fel. han måste få känna sig trygg med dig och lita på dig. sen efter en träning bör han få vila huvet från nya intryck några dar så han hinner gå igenom va han gjort. gör då ngt annat med honom som han är van vid. hoppas allt går bra

Grejen är den att han är 5år.. blev grundutbildad i våras. och stått sen dess.. och antagligen " glömt" mkt av det han lärde sig.. han var ett helvete att ta hand om när han var yngre.. ingen ville ta in honom från hagen.. var man bakom sparka han, var man framför bet han.. detta har jag hört från ägaren jag hyr honom av.. men efter den bra träningen han fick av en jätte duktig tränare ( stefan spank) så blev han mkt bättre.. men mkt sitter ju i än..

men jag ska jobba mkt med mig själv också, . så jag känner tryggheten, och så klart bli vän med min häst !:)

Det är bara att acceptera att vissa hästar har större aktivitetsbehov.
Det man kan tänka på är det inte finns någon som helst anledning att överutfodra dem med kraftfoder, der behövs liksom ingen extraenergi utan det är toppen om den kan fylla sitt behov genom grovfoder.

Stallplatsen gör stor skillnad, antingen kan man stå på en anläggning som ger bästa möjlighet till aktivitet/ridning varje dag eller så kan man välja att stå på lösdrift där hästen får en hel del av sitt aktivitetebehov tillgodosett genom haglivet i flocken.

Sedan är 5-årsåldern en slyngelålder....

Har du möjlighet till en duktig medryttare så är det toppen om du inte själv orkar aktivera honom efter hans behov.

Något som är värt att tänka på är att det är en fin balansgång mellan att aktivera hästen utifrån hästens behov till att öka konditionen ytterligare (vilket kräver ännu mer aktiv ridning för att hästen ska känna sig bekväm).

Jag vet att jag ibland var avundsjuk på de som kunde låta hästen stå i två dagar för att sedan skritta ut på en lugn skogstur....Stod min förra häst i två dagar (trots att han gick på lösdrift utan kraftfoder) så fick jag veta att jag levde utan att han för den skull var dum på något sätt.

Jag tycker första inlägget var ganska nedlåtande. Det är klart du ska göra ett försök! Om du själv känner att du fortfarande vill och tror på det, så är det ingen tvekan. Det är bara att försöka, tills du själv ger upp. Men det får vi hoppas inte händer. Jag TROR till och med jag vet vem du är (vi är nog lite bekanata iallafall även om jag inte kan säga att vi känner varann.) Och jag vet att du hållt på flera år med hästar både här och där, så din hästvana och mognad är det nog inte alls fel på!

Jag tycker det är starkt av dig att ta dig an en unghäst just nu, med skola och allt jag antar du har. För det är verkligen mycket att hinna med. Och det är helt förståeligt att du kanske inte har tid eller framförallt ork varenda dag med din häst. Därför kanske en lugn och passande person skulle kunna fugera som medryttare? Så att du slipper ha hästen helt själv. Sen håller jag med tidigare exempel om att du till exempel kanske skulle kunna tömköra hästen, man kan få ut mycket utav det och få hästen att koncentrera sig på något nytt och verkligen jobba med knoppen och tänka. Hur fungerar den att longera? Det är ju också något man kan göra, bara en stund varje dag för att få lite daglig stimulans. Lycka till iallafall!

Vad får hästen för stimulans utöver det du gör med honom? Går han ute i hage större delen av dygnet? Har han polare att leka med i hagen?

Om inte, varför?

Att se till att grundläggande stimulansbehov är tillfredsställda, är nummer ett vid såna här tillfällen. Släpp ut honom på lösdrift med ett par jämnåriga polare.
Först efter att de behoven är tillfredsställda kan man börja med träning osv. Det låter dessutom som att du ska ta hjälp av någon som kan visa dig både hur du ska lösa problemen, men också arbeta förebyggande med din kroppskännedom för att förhindra att de uppstår.

/migo

Nu svarade du på min knapp men jag antar att du menade att svara ts?

JAG har inga problem med min häst....

Mitt fullblod är lite sådär på vinterhalvåret när hon inte kan springa så mycket som hon vill för att hagen är isig och hal. Hon är arbetsnarkoman och vill alltid vara med, blir aldrig trött och kämpar alltid för kung och Östergötland. När hon har som mest överskottsenergi och är som allra jäkligast att hantera så måste jag longera henne på en stor volt i några minuter innan jag sitter upp. Annars blir hela ritten en enda lång rodeo, där hon skuttar upp i luften med benen spretandes åt fyra olika kompassriktningar samtidigt. Bock, skutt, hopp, stegring... Minsta lilla löv som flyger i vinden och minsta lilla fågelkvitter får henne att explodera. Inte kul. Säger man åt henne blir det värre. :crazy:

Men med longering i trav och galopp, där hon får bralla bäst hon vill åtskilliga meter ifrån mig, och regelbunden motion hjälper. Kan du inte motionera din häst så ofta så bör du överväga att skaffa en medryttare eller något annat drastiskt, så att hästen får utlopp för den energi han har. Utan ridhus är det ju svårt, men löslongering och löshoppning är bra alternativ med hästar som tillfälligt är svåra att rida, och det tar inte så lång tid heller. (Tar längre tid att rida, menar jag.) Men som sagt, ridhus är att föredra.

Kan säga att jag har en 4-årig konvalecent nu.
Hon har haft boxvila i 4,5 månad nu pga griffelbensfraktur-operation- ny fraktur osv.
Hon ska skrittmotioneras i ca 20-30 minuter per dag nu.
Hon var som en duracellkanin kopplad till ett kärnkraftverk redan innan skadan, men nu är hon hopplös.
Hon är 1,70 hög och vill inget annat än att få utlopp för all sin energi.
Det är bara till att hålla sig lugn, ha hjälm, handskar och väst på sig när man går.
Skrittar henne uppsuttet ibland också, då går pappa bredvid med longerlinan, man har lite bättre koll på henne då.
Men klarar du inte det, så TA HJÄLP, det är bättre att få hjälp med att få ner hästen på jorden än att försöka själv och inte klara av det.

Jag tycker första inlägget var ganska nedlåtande. Det är klart du ska göra ett försök! Om du själv känner att du fortfarande vill och tror på det, så är det ingen tvekan. Det är bara att försöka, tills du själv ger upp. Men det får vi hoppas inte händer. Jag TROR till och med jag vet vem du är (vi är nog lite bekanata iallafall även om jag inte kan säga att vi känner varann.) Och jag vet att du hållt på flera år med hästar både här och där, så din hästvana och mognad är det nog inte alls fel på!

Jag tycker det är starkt av dig att ta dig an en unghäst just nu, med skola och allt jag antar du har. För det är verkligen mycket att hinna med. Och det är helt förståeligt att du kanske inte har tid eller framförallt ork varenda dag med din häst. Därför kanske en lugn och passande person skulle kunna fugera som medryttare? Så att du slipper ha hästen helt själv. Sen håller jag med tidigare exempel om att du till exempel kanske skulle kunna tömköra hästen, man kan få ut mycket utav det och få hästen att koncentrera sig på något nytt och verkligen jobba med knoppen och tänka. Hur fungerar den att longera? Det är ju också något man kan göra, bara en stund varje dag för att få lite daglig stimulans. Lycka till iallafall!

Jovisst, jag känner igen dig med :) kul att du svarade !

Jo, det är ju lite jobbigt nu på vintern speciellt när man kommer hem från skolan vid 5, och ska till stallet när det är mörkt..
och
självklart vill jag göra ett försök med honom, för han ÄR duktig, när han väl gör sitt bästa :) joo longera är han jätte duktig på, så det gör vi en hel del :) men man vill gärna inte göra det för mkt, då han lätt tröttnar på saker..:p

jaa, jag har ju en medhjälpare ( emme gustavsson) om du vet vem det är :)? i bångbro.. hon är jätte duktig, så det ska nog gå bra det här.. han har bara så otroligt mkt energi, han äter bara hö också.. ^^

tömkörning är jag lite tveksam till, fast kan ju gå. eftersom han gääärna kickar när han blir lite sur.. men gäller väl att hålla sig långt bakom !:)

tack för tipsen!

Rider du på hästen?? Om inte så hade det kanske varit bra med tanke på att man ofta kan jobba dom bättre och mer intensivt från ryggen.

Känner du att du inte riktigt klarar av honom så vore det kanske bra att skicka iväg hästen till en bra unghästtränare som kan komma igång och rida honom och att du kan få komma dit och få hjälp av denne. Det är bättre att ta hjälp av skickligt folk än att man själv ska bli rädd. För blir du rädd är risken stor att ni hamnar i en ond cirkel.

Lycka till:)

Jaa, jag läste inlägget, sen såg jag användaren och kom på vem du var. :)

Jodå, visst vet jag vem det är, hon är jätte bra ju, beundrar att hon är så himla lugn jämt! :) Du red/hade Tyfone ett tag förut va ? :) Har hon honom kvar?

Ja, testa tömköra om du inte tror du skulle riskera att skada dig eller hästen. Ha flera medhjälpare i början (på varsin sida) och gå ganska längt bakom till en början. Det är ett superbra sätt att jobba hästen på tycker jag. ;)

Tjuvkikade förresten på lite bilder på din häst på bilddagboken också, snygging han var ;)

Jaa, jag läste inlägget, sen såg jag användaren och kom på vem du var. :)

Jodå, visst vet jag vem det är, hon är jätte bra ju, beundrar att hon är så himla lugn jämt! :) Du red/hade Tyfone ett tag förut va ? :) Har hon honom kvar?

Ja, testa tömköra om du inte tror du skulle riskera att skada dig eller hästen. Ha flera medhjälpare i början (på varsin sida) och gå ganska längt bakom till en början. Det är ett superbra sätt att jobba hästen på tycker jag. ;)

Tjuvkikade förresten på lite bilder på din häst på bilddagboken också, snygging han var ;)

Jaa, visst blir man avundsjuk på henne !så himla duktig, både med hundar å hästar. :)
Javisst, var det jag som red lilla tyfone :D jaa han är kvar, men är till salu: ( .. försöker tjata på mamma å köpa han som sällskap till snurre. för snurre blir så himla lugn av tyfone, en helt annan häst. han var och hälsa på i stallet några dagar, och det märktes stor skillnad ! tyfone sprider lugn ^^ hehe.

jaa,jag ska nog prova tömköra, får ta dit emme första gången så får vi se hur det går : )

ja, visst är han stilig allt ! himla kul sen när man får börja bygga mer muskler i ridningen å så :)

hade bra!

Rider du på hästen?? Om inte så hade det kanske varit bra med tanke på att man ofta kan jobba dom bättre och mer intensivt från ryggen.

Känner du att du inte riktigt klarar av honom så vore det kanske bra att skicka iväg hästen till en bra unghästtränare som kan komma igång och rida honom och att du kan få komma dit och få hjälp av denne. Det är bättre att ta hjälp av skickligt folk än att man själv ska bli rädd. För blir du rädd är risken stor att ni hamnar i en ond cirkel.

Lycka till:)

Nej jag rider honom inte, han förstår inte hjälperna till hundra än.
men har ridit lite med ledare iaf. tränat med hjälper å så..

Jaa, skicka iväg han till en unghäst tränare ska jag inprincip göra i sommar.. jag och hästen ska åka iväg till en tränare i strängnäs och vara där i nån vecka. och träna intensivt !: ) få massor av tips och bra idér !

tack för svaret :)

Mitt fullblod är lite sådär på vinterhalvåret när hon inte kan springa så mycket som hon vill för att hagen är isig och hal. Hon är arbetsnarkoman och vill alltid vara med, blir aldrig trött och kämpar alltid för kung och Östergötland. När hon har som mest överskottsenergi och är som allra jäkligast att hantera så måste jag longera henne på en stor volt i några minuter innan jag sitter upp. Annars blir hela ritten en enda lång rodeo, där hon skuttar upp i luften med benen spretandes åt fyra olika kompassriktningar samtidigt. Bock, skutt, hopp, stegring... Minsta lilla löv som flyger i vinden och minsta lilla fågelkvitter får henne att explodera. Inte kul. Säger man åt henne blir det värre. :crazy:

Men med longering i trav och galopp, där hon får bralla bäst hon vill åtskilliga meter ifrån mig, och regelbunden motion hjälper. Kan du inte motionera din häst så ofta så bör du överväga att skaffa en medryttare eller något annat drastiskt, så att hästen får utlopp för den energi han har. Utan ridhus är det ju svårt, men löslongering och löshoppning är bra alternativ med hästar som tillfälligt är svåra att rida, och det tar inte så lång tid heller. (Tar längre tid att rida, menar jag.) Men som sagt, ridhus är att föredra.

Det låter som att du beskriver mitt fullblod:D. Hon är precis så här vintertid och måste tro att detta beror på hagen. Halt o jävligt ja, då kan man inte göra av sig med all överskottsenergi. Däremot får min lilla dam sällan en hel vilodag-hennes vilodagar består av en timmes skritt tur i skog o mark.

Tycker absolut INTE att du ska sälja!!! Ge det tid o försök få hjälp av någon.
Vet inte vad du ger för kraftfoder men försök halvera eller ta bort det helt. Om du har ett bra hö/silage.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Vi hästfolk diskuterar ju i all oändlighet varför man gör si eller så, ofta ganska hetsiga diskussioner :angel: Så - hur gör ni i olika...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 563
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 216
Senast: Vogue
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka