Tråkigt besked ang mitt varmblod

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Madi cruz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 283
M

Madi cruz

Fick ett tråkigt besked idag angående mitt varmblod som är 19. Hon blev sparkad i hagen för ett tagsen och har vart halt nu ett bra tag :(. Hade vet på besök och han sa att det inte var mkt med henne. Han sa att jag borde låta henne bara gå i hagen nu fram till januari och bara vänta och se vad som händer. Blir hon sämre så bör jag tänka igenom vad som är bäst för min kärlek...fruktansvärt jobbigt för att hon är den som betyder mest för mig! Har haft henne i nio år och bara tanken gör mig otroligt nervös och rädd för det värsta. Men självklart gör jag det som är bäst för henne!!!
Är kanske ngn här som vart med om samma sak? Det är så många frågor man stället till sig själv. Undrar om det finns en chans till att hon blir bra om hon får vila under en lång period? och hur länge hon bör stå?

Ledsen Madi.....

Sv: Tråkigt besked ang mitt varmblod

vet precis hur det känns :( min gamla ponny som jag har haft i 10 år är också stilla stående nu, hon har fått artros och veterinären sa att det troligtvis inte kommer att gå att rida på henne mer. hon är också 19år men innan artrosen var hon kanonpigg och gick att rida som vilken häst som hellst. nu står jag inför det svåra beslutet om vad som är bäst för henne... tror inte att det är något roligt liv för henne att bara stå still i en hege resten av sitt liv.

angående chanser att din häst blir bättre under vintern, så är det ju svårt att uttala sig utan att veta vad det är för skada.
men jag hoppas att det löser sig!

Utan röntgen etc är det ju väldigt svårt att säga då man då inte vet VAD som är fel.

Veterinären sa dock att jag kunde åka och röntga henne men han tyckte inte att det va ngn idé att börja rota i hennes knä i och med att hon är en 19 årig travare lixom.... Sen är de ju det med att, jag har inte ägt henne hela tiden utan sköt om henne sen hon var tio och sen så tog jag över henne helt och hållet när hon var arton. Ägaren innan har inte haft ngn försäkring på henne och det går tydligen inte att försäkra en häst som är över 16......suck. Får hoppas att allt löser sig iaf......

Tack för svaren och stöden!!!!

Det är inte veterinären som avgör om det är nån idé eller inte bara för att det är en gammal travare, det är du som hästägare som avgör vilket du vill göra. För mig är en 19 årig gammal travare lika mkt värd som en 19 årig av vilken annan ras som helst, tycker alla ska få samma chans i livet oavsett ras

Framförallt anser jag att en 19årig häst (oavsett ras) inte ska behöva gå halt utan diagnos i 2 månader lika lite som en 9 årig ska det.

Dvs, utan att veta VAD som är fel på hästen, så är det omöjligt att säga om vila till januari hjälper eller ej, eller ens om det är en bra ide.

Just eftersom det är en spark inblandad kan man ju ha skelettskador t ex :crazy:

Men hur halt är hästen, hur halt har den varit? Till var (ungefär blir det ju utan bedövning, men) lokaliserades hältan? Hälta på böjprov? Initialhälta etc?

Jag har aldrig gillat det här med att vet på fältet konstaterar 'den är halt, svårt att säga varför, låt den vila i några månader och se om det blir bättre'. Okej en - två veckor, prova allmänbehandling etc om det i övrigt käns lämpligt. Men inte bara tycka 'äh, vänta och se' så utan att veta *kinkig Alex*

Det är inte veterinären som avgör om det är nån idé eller inte bara för att det är en gammal travare, det är du som hästägare som avgör vilket du vill göra. För mig är en 19 årig gammal travare lika mkt värd som en 19 årig av vilken annan ras som helst, tycker alla ska få samma chans i livet oavsett ras

:bow: Håller fullständigt med!

Asså..hon är lite svullen kring knät och neråt, men de har dock gått ner jätte mycket tack vare antibiotikan vi behandlade henne med. Precis när de hände stod hon bara helt still i hagen och följde inte med de andra pållarna in. Hela benet var som en stor fotboll. Svullnaden gick ner med tiden men inte helt, så vet kom och gav henne antibiotikan som fick bort de mesta av svullnaden. Veterinären gjorde böjprov idag och hon haltade ngt fruktansvärt! Men man kanske besöka djursjukhuset och se vad röntgen bilderna säger. Vad kostar det att röntga en häst som ej är försäkrad? ngn som vet?

TAck!

Om hästen är såpass besvärad så skulle jag absolut INTE låta den bara vila till januari. Utan åka och röntga och ultraljuda. Ang kostnad så tyvärr riskerar det att dra iväg. Beror ju på klinik givetvis. Men 'min' klinik, jag var ju in med valacken, röntgade för att utesluta spricka (totalt 6 plåtar), och sen ultraljudade vi. Inget böjprov, longering etc. 3800 kr.

Så tyvärr, det kostar, men det är enligt mig en kostnad du måste ta med tanke på det du skriver om hästen. En spark, den svullnaden, lägger sig inte helt, och sen 'fruktansvärt halt' på böjprov. Det är inget jag anser man övht ska låta hästen gå med i 2 månader (eller ens en..) utan att kolla upp.

Tusen tack! det ska jag absolut göra, det är ju de minsta jag kan göra för min bästa vän!

Vad jobbigt:(
Det bästa är nog om du kan röntga/kolla med ultraljud hur skadan ser ut, så det är lättare att veta hur det ska behandlas.
Kostnaden är jag lite osäker på,1500 för två plåtar(?)

Hoppas på det bästa, är otroligt jobbigt när ens älskling skadar sig eller bli sjuk!..:crazy:

Nu står det inte var du bor, men generellt sett brukar ATG-klinikerna vara billiga/re. och de borde ju kunna tolke en rtgbild och ett ul.

Om du vill spara pengar kan du ju börja med att be att de röntgar och UL:ar, innan de hältutreder. Om ni då får svaret redan på rtg/ul, så har ju inte hältutredningen kostat. Eh det där lät konstigt, men du fattar.

Hej

Jag tycker inte att du ska låta henne gå i hagen tills januari. Ta en rejäl funderare. Jag fick ta bort min häst i somras pga hälta som inte ville ge sig.

Har hon ont ska hon inte behöva gå så länge. Bestäm dig så snabbt som möjligt över om du är villig att lägga ner energi och pengar (hur tråkigt det än låter så kostar det ju en del när hästen inte är försäkrad) på att få henne frisk.

Man älskar sina djur så mycket men man måste orka ta beslutet att ta bort dom när dom är gamla och framförallt så dåliga att dom inte kan leva ett bra liv.

Jag hoppas att allt ordnar sig till det bästa oavsett vad du bestämmer dig för:crazy:

Precis som Alexandra tycker jag också det är rena skiten rent ut sagt med en veterinär som kommer ut och säger 'ja, jag vet inte, men låt henne vila till januari'.

Det kan ju vara en fraktur, spricka eller vad som helst.

Jag har i princip slutat ta ut veterinär till stallet, kör hellre till klinik direkt, där man har tillgång till röntgen och har riktiga möjligheter.

De gånger vi har tagit ut veterinär har de bara konstaterat samma sak som vi har sett och sedan sagt att man bör kolla på klinik. Alltså är det i många fall som att slänga pengarna i sjön.

(Om det inte är helt uppenbart vad felet är, ex. sårskada eller liknande. Men vet man inte så åker jag alla gånger.)

Nä, åk direkt!

Nä absolut ska hon inte gå runt och ha ont. Men det är värt ett besök på djursjukhuset. Vi bor i Halland, falkenberg och har ju ganska nära till djursjukhuset. Tror inte vi har ATG kliniker i närheten. Ska försöka ringa djursjukhuset i morgon och höra lite vad dom kommer att göra för ngt och vad de kommer att kosta mig. Strängt med negativa vetrinärer. Synd att dom inte verkar förstå hur mkt våra käraste betyder för oss........

Strängt med negativa vetrinärer. Synd att dom inte verkar förstå hur mkt våra käraste betyder för oss........

Det gör de nog, men de har däremot inte röntgensyn. Som ägare bör man vara medveten om att "fält" veterinärer inte kan se allt som man kan se på klinik. Är man inte nöjd med en veterinärs svar är det ens eget ansvar som ägare att ringa en ny eller klinik. Priset bör man absolut vara medveten om, det kostar även om de inte hittar något. Så i endel fall kanske ägaren kan räkna ut vilket som är vettigast, "fält" veterinär eller klinik....

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 884
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är nu mitt uppe i en diskussion med försäkringsbolaget och det har kommit fram att veterinären har sagt en sak till mig som...
2
Svar
24
· Visningar
3 742
Senast: Grazing
·
  • Låst
Tjatter DET GÅR FORTFARANDE ATT ANMÄLA SIG FÖR DE SOM ÄR SUGNA! The story: Harald och hans vänner bor på en gård i landet Långt Långt...
46 47 48
Svar
958
· Visningar
43 909
Senast: LindgrenV
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka