Tråkiga hagar

Sv: Tråkiga hagar

Angående träd som stolpar:

Det är självfallet så att vi har till allra största delen vanliga stolpar, men på ett par ställen, för att kunna ha en del av hagen i skogen, så var vi tvungna att använda något träd här och var som "stolpe". Det är inte så lätt att trolla ner en stolpe bland trädrötter och stenar. Tyvärr. Givetvis håller vi väl koll på träden, likaväl som resten av staketet, för att se att allt är okej. Alternativet var att göra en mindre hage.

har du provat med baby-olja,matolja.....mindre giftigt än bensin......:crazy:

Iom att jag kör dom i skogen ibland så klipper jag av svansarna på senhösten när det är kladdigt ute. Då slipper man tvätta ihjäl sig på lera, is och bajs i svansarna.. Dom är riktigt skitaktiga av sig.. :crazy: Dom behöver inte heller fastna i allt med svansen.

Stackarna, prova med att fläta ist. så slipper dom ett helvete på sommaren. Trodde att folk hade slutat med1920 tals metoder. :crazy:

Angående träd som stolpar:

Det är självfallet så att vi har till allra största delen vanliga stolpar, men på ett par ställen, för att kunna ha en del av hagen i skogen, så var vi tvungna att använda något träd här och var som "stolpe". Det är inte så lätt att trolla ner en stolpe bland trädrötter och stenar. Tyvärr. Givetvis håller vi väl koll på träden, likaväl som resten av staketet, för att se att allt är okej. Alternativet var att göra en mindre hage.

Prova med att binda stolpen i trädet och sedan hägna i stolpen. Funkar för oss.

Stackarna, prova med att fläta ist. så slipper dom ett helvete på sommaren. Trodde att folk hade slutat med1920 tals metoder. :crazy:

Iom att jag visar mina på sommaren så är det mycket opraktiskt att fläta upp svansen med bast om den är 1,5meter.. Blir en 10kg klump.. Det hjälper inte om jag flätar svansen när fuxen inte lyfter på svansen för att skita.. Blir jättegosit.. :crazy: Ska man klippa svansen så ska man göra det innan jul, helst tidigare. Jag klipper så fort dom flygande och bitande kreaturen är borta. Då är svansen lagom lång till sommaren..

Förresten så tillhör inte denna diskussion denna tråd, men skapa gärna en ny tråd..

Men hon sa ju att hon klippte på hösten. då hinner ju svansen växa ut till sommaren.

Nej inte tillräckligt. Det bord vara förbjudet. Annat folk polisanmäler då folk har varit i hagen och klippt svansen. Andra gör det med glädje... Men det är klart. Det är ju ganska kul med ett diplom och en häst som blir tokig på flugfän....

Men hon sa ju att svansen är lagom lång till sommaren igen. alla hästars svansar växer ju olika fort.
MEN! om det är så att svansen inte växt ut till sommaren då alla flugor och andra insekter börjar komma så tycker jag att det är rent djurplågeri! Man ser ju hur mycket hästarna använder svansen på sommaren, den är ju inte still 5 sek.

Vi har en skogshage som hästarna älskar! Dom får stolle-ryck när dom får komma in där och t.o.m min gamle fjording gör några bocksprång. Men... Självklart ger skogen bra skugga ifrån solen men insekterna är ännu värre där! Iaf i våran hage. Så på sommaren har vi fått ha våra hästar i en tråkig fyrkantig hage bakom logen som ger skugga.

Så skogen hjälper tyvärr inte mot insekter vad jag har märkt, hos oss är det bara värre där:(

Jo,det är sant att det är värre i skogen med mygg odyl.Vad jag mer tänkte på var att dom kan gå och stryka sig mot stammar och få magen kliad av buskar o sly när dom tycker det är jobbigt med insekter.;)

Min fjording hade kliat upp ett stort sår på bogen mot en sten förra sommaren för att klia på alla betten:eek:

Min fjording hade kliat upp ett stort sår på bogen mot en sten förra sommaren för att klia på alla betten:eek:

Menar du att du då tycker det är bättre att dom inte har ngt alls att klia sig mot,för att slippa sår?

Sa jag det??????!:mad: Har skrivit tidigare att jag gillar skogshagar för att hästarna blir så glada när dom kommer bort dit, dom har helt enkelt roligare där.......

Jag har haft mina hästar i små tråkiga fyrkanter och nu, när jag står i ett stall med underbara hagar, kommer jag aldrig byta tillbaka :love: Det är klart att det är jobbigt med kåda och kardborrar och gud vet allt, och framför allt att leta rätt på dem i den oländiga terrängen :D
Men jag ser ju skillnaden på hästarnas livsglädje och hur aktiva de är mot förr, då de mest stod och hängde. Kombinationen av terräng och träd och galoppsträckor, det är verkligen ovärdeligt!!
Kan man vara lyckligare än såhär ??
DSC_1785.jpg

:bow: :bow: :love: :idea: PERFEKT!!

Nej inte tillräckligt. Det bord vara förbjudet. Annat folk polisanmäler då folk har varit i hagen och klippt svansen. Andra gör det med glädje... Men det är klart. Det är ju ganska kul med ett diplom och en häst som blir tokig på flugfän....

Ja, släpper man hästarna vind för våg på sommaren så förstår jag att dom blir galna på flygfäna.. Det skulle nog vilken häst som helt bli, med lång eller kort svans.. Jag har en vit näsa på fuxen så hon måste smörjas med solskyddskräm. Då kan det ju vara lämpligt att ta med flugmedlet med..:smirk:

Men hon sa ju att svansen är lagom lång till sommaren igen. alla hästars svansar växer ju olika fort.
MEN! om det är så att svansen inte växt ut till sommaren då alla flugor och andra insekter börjar komma så tycker jag att det är rent djurplågeri! Man ser ju hur mycket hästarna använder svansen på sommaren, den är ju inte still 5 sek.

Till sommaren är svansen till haserna ungefär. Flugmedel, flugmedel, flugmedel.. Och solskydd på vita näsor..

Har alltid undrat varför hästhagar är fyrkantiga och att staketen alltid går längs skogskanter och aldrig (nästan) in i skogen:confused: ?Det är ju guld att blanda in skog med buskar och rötter i hästarnas "uterum".Vad trist det skulle vara att alltid stå på ett fält som varken ger skydd för dåligt väder och vind.Speciellt sommartid med alla insekter och stark sol.
Nån med ett bra svar?

Mina två medryttarhästar går i en JÄTTE stor hage med vindskydd och skog, visst kan det vara jobbigt att hämta dom i skogen när det är mörkt!:smirk: Men dom trivs och det är huvudsaken!:bow:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: bigganl
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 029
Senast: vanimelde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur