Tråkiga hagar

Sv: Tråkiga hagar

Mycket beror nog på att det är svårt och jobbigt att sätta staket i skogen. Det kan också vara svårt att röja såpass intill staketet att varken grenar eller växter på marken tar i eltråden så att elen inte går runt i hela staketet. En del beror nog på att den som äger marken till hagarna oftast inte äger skogsmarken.

Mina hästar går i "terräng hagar", förutom att det är roligare för dem blir de dessutom säkrare på foten och ser upp mer var de går.

Mycket beror nog på att det är svårt och jobbigt att sätta staket i skogen. Det kan också vara svårt att röja såpass intill staketet att varken grenar eller växter på marken tar i eltråden så att elen inte går runt i hela staketet. En del beror nog på att den som äger marken till hagarna oftast inte äger skogsmarken.

Jag har aldrig provat att sätta staket i skog, men jag kan inte tänka mig nåt annat än att det skulle va värt jobbet!

Jag har heller inte satt staket I sog, men däremot i skogskant. Det ÄR jobbigt för det går inte att sätta stolpar där det finns rötter och stenar utan att gräva ett stort hål. Det är bara att räkna ut hur många hål man behöver och tänka över hur jobbigt det är att gräva ETT av dem och sedan fundera på om det är värt jobbet. Inte enligt mig då i alla fall.

Exakt - det är ju liksom inte bara att köpa lite träd från närmsta blombutik...Ofta äger man helt enkelt ingen skog och det är inget som växer upp på en sommar precis...Och det finns kanske inte att köpa till i anslutning till hagarna heller. Hade jag haft möjlighet hade jag gärna haft lite skog i mina hagar. Jag har ett par ynkliga träd och de är jag jätteglad över.

Jag samlar däremot ihop grenar minst en gång i veckan och slänger in i hagen så att de har att gnaga på. Det brukar vara populärt! Och så får hästarna så god andedräkt när de käkat tallbarr!

Jag har heller inte satt staket I sog, men däremot i skogskant. Det ÄR jobbigt för det går inte att sätta stolpar där det finns rötter och stenar utan att gräva ett stort hål. Det är bara att räkna ut hur många hål man behöver och tänka över hur jobbigt det är att gräva ETT av dem och sedan fundera på om det är värt jobbet. Inte enligt mig då i alla fall.

Fast kan inte hålla med dig om att det är så mycket svårare att sätta staket i skog än annars. Tror bara man får vara lite mer flexibel när man sätter upp staket i skogen, för man kan inte alltid sätta stolpen exakt där man tänkt sig men oftast fungerar det bara man flyttar den en liten bit åt något håll, och i värsta fall finns det en massa träd som kan få agera staketstolpar när det inte går att få dit en vanlig stolpe.
Så tycker egentligen att största skillnaden är att man oftare får kolla staketen för att se så att det inte blåst omkull något träd på dom eller något som växt ut så att det ligger mot eltråden.

Tycker helt klart att det varit värt jobbet att sätta staketet i skogsbitarna för att få en mer blandad terräng i hästarnas hage.

/Camilla

Jojo men jag är inte arbetsskygg (jag påstår INTE att du är det!) och jag gör nästan vad som helst för att få en trevlig hage om jag får möjligheten, eftersom det är där pålle tillbringar större delen av tiden! :bump:

Fina hästar, Synd att svansarna är klipta bara. Va dom så du du köpte eller har du gjort det själv?

Här är ett par bilder från vår ena hage. Den andra är ungefär likadan. Visst blir det mycket kåda, men jag har aldrig tänkt tanken att ha en hage utan träd för den skull. Det är skönt med kuperad mark, både gräs, sten och annat, både höga träd och dungar med mindre lägre buskar och träd.
Photo_24797_300681.JPG

Photo_24797_300690.JPG

Photo_24797_300698.JPG

Tillägg: där det är som mest träd invid staketet har vi fått lov att använda träden som stöd istället för staketstolpar, eftersom det var stört omöjligt att hitta markplättar där vi kunde gräva ner dem. Det var rötter överallt.

såhär ser stallets ena hage ut, jätte kuperad med backar hit o dit på 20 hektar, kommer lite bilder på framsidan och sedan en sommarbild precis ovanfr backen med träden.

loffsansn070224003.jpg

loffsansn070224006.jpg

DSC01635.jpg

Margarin löser upp (tar bort) kådan och sen kan man tvätta bort margarinet med vanligt schampoo eller såpa eller vad man vill.

Ehhuumm, för lite grovfoder.. 20-25kg hö/dag... :angel: :D Nja, dom gör ju inte så mycket, men dom är bara 3år.. Dom här äter allt.. Den bruna har inte haft det så bra så det är till viss del för att få i sig mineraler trots att hon får det. Men dom är är kända för att äta allt i sin väg..:crazy: ;)

kanske e skillnad på unghästar
här har det alltid funkat =)

Det är väl knappast bra för träden om man använder dem som stolpar...

Om jag skulle ha en hage med mycket träd/skog i skulle jag i så fall se till att ha ordentligt av den varan också, annars skulle jag tycka att det var lite väl stor risk för att träden tog skada av tex rotskador(som leder kan leda till röta bland annat) orsakat av hästarnas tramp. Beror ju mycket på vilken typ av mark det är också samt trädslag.

Jag är absolut FÖR att ha träd i hagar men jag har sett på många ställen där träden har dött med tiden och det är ju tråkigt, men det kan ju ha att göra med mängden grovfoder osv också, det vet jag inte.

Speciellt sommartid med alla insekter och stark sol.

Vi har en skogshage som hästarna älskar! Dom får stolle-ryck när dom får komma in där och t.o.m min gamle fjording gör några bocksprång. Men... Självklart ger skogen bra skugga ifrån solen men insekterna är ännu värre där! Iaf i våran hage. Så på sommaren har vi fått ha våra hästar i en tråkig fyrkantig hage bakom logen som ger skugga.

Så skogen hjälper tyvärr inte mot insekter vad jag har märkt, hos oss är det bara värre där:(

Fina hästar, Synd att svansarna är klipta bara. Va dom så du du köpte eller har du gjort det själv?

Iom att jag kör dom i skogen ibland så klipper jag av svansarna på senhösten när det är kladdigt ute. Då slipper man tvätta ihjäl sig på lera, is och bajs i svansarna.. Dom är riktigt skitaktiga av sig.. :crazy: Dom behöver inte heller fastna i allt med svansen.

ja hästarna älskar den, min nya hade bara varit i den 2 dagar när hon råkade komma i fel hage under utsläppet så där stod hon uppe i hörnet så nära den stora hagen som möjligt...visst där finns hur mkt kaninhål som helst men än så länge är där "bara" 1 häst som brutit benet och det var för länge sedan *peppar peppar , ta i trä*

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: bigganl
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 029
Senast: vanimelde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama