Tråkiga hagar

Har numera hästen på lösdrift. Dom har en super fin stor rymlig ligghall. Dom använder den ALDRIG. Även när det har varit storm med regn så står dom hellre i det öppna och käkar gräs 🤷‍♀️ Väldigt konstig trådstart tycker jag.
 
Själv är jag glad åt att i 2 av 3 hagar inte finns träd att ta skydd under när åskan gick flera kvällar häromveckan. Träden utanför och högsta punkt. Där det finns träd så står dom sällan där ändå men tror inte folk som kör förbi ser att det finns lite träd i den hagen.
 
Mina hästar använder sin ligghall mycket, året runt. De sover i den, de söker skydd vid dåligt väder och de söker skugga när det är varmt. I min andra hage har den en större dunge som används flitigt sommartid för att söka skugga, regnar det är de oftast ute i regnet och betar då insekterna inte är lika mycket på hugget.

Nu när det är varmt och mycket insekter så vill de komma in dagtid. Det är svalt, korsdrag och bromsarna följer inte med in och även färre flugor än i hagen.

Nu har jag tittat på två olika alternativ när jag ska flytta, ena stället har långa hagar på en åker, ingen skugga någonstans men förhoppningsvis så blåser det mycket istället? Andra stället har även de stora hagar men som de växlar mellan, det finns både åker/äng men även möjligheter till skugga. Det senare stället har även en filosofi som rimmar bättre med min egen, att en häst som behöver täcke ska ha det och man lämna inte fölston oövervakade och förlitar sig på att naturen sköter allt. Jag anser även att en halt häst kan behöva sjukhage, inte springa med resten av flocken. 🙄
 
Mina hästar använder sin ligghall mycket, året runt. De sover i den, de söker skydd vid dåligt väder och de söker skugga när det är varmt. I min andra hage har den en större dunge som används flitigt sommartid för att söka skugga, regnar det är de oftast ute i regnet och betar då insekterna inte är lika mycket på hugget.

Nu när det är varmt och mycket insekter så vill de komma in dagtid. Det är svalt, korsdrag och bromsarna följer inte med in och även färre flugor än i hagen.

Nu har jag tittat på två olika alternativ när jag ska flytta, ena stället har långa hagar på en åker, ingen skugga någonstans men förhoppningsvis så blåser det mycket istället? Andra stället har även de stora hagar men som de växlar mellan, det finns både åker/äng men även möjligheter till skugga. Det senare stället har även en filosofi som rimmar bättre med min egen, att en häst som behöver täcke ska ha det och man lämna inte fölston oövervakade och förlitar sig på att naturen sköter allt. Jag anser även att en halt häst kan behöva sjukhage, inte springa med resten av flocken. 🙄
Ja, ligghallen använs även här under vintern och när det är bromsar ute. Är hästarna i hagen med träd så söker dom inte skydd vid träden och i hagen med ligghall söker dom skydd i ligghallen.
 
Har numera hästen på lösdrift. Dom har en super fin stor rymlig ligghall. Dom använder den ALDRIG. Även när det har varit storm med regn så står dom hellre i det öppna och käkar gräs 🤷‍♀️ Väldigt konstig trådstart tycker jag.
Då är den ligghallen troligen felplacerad. Är en ligghall felplacerad kvittar det hur fin den är, hästarna kommer inte nyttja den för i deras värld inger den ingen trygghet.
Att ligghallen är rätt placerad enligt hästarna är jätteviktigt och används inte ligghallen får man allt som människa agera som om ingen ligghall finns. Dvs antingen tar man in på stall när ingen betestillväxt sker eller så bygger man en ligghall med korrekt placering. Att bara tycka att de väljer att stå utanför och rycka på axlarna åt det faktum att ligghallen är oanvändbar är visserligen lagligt men det är ingen okej hästhållning.

Innan vi byggde ligghallen här väntade vi tills vi kunde vara helt säkra på att det var den plats hästarna helst stod på. Även om de hästarna inte längre finns använder de hästarna jag har idag ligghallen precis lika mycket som sina föregångare. Hästar vet var det är bra att stå och det får man lyssna på även om det innebär att ligghallen inte kan byggas där människor tycker är bäst.
 
Att bara tycka att de väljer att stå utanför och rycka på axlarna åt det faktum att ligghallen är oanvändbar är visserligen lagligt men det är ingen okej hästhållning.
Det är faktiskt inte lagligt heller :)

3 kap 20$ föreskrifterna för häst
Ligghallar ska vara utformade och placerade så att
1. samtliga hästar i en grupp samtidigt kan ha tillgång till utrymmet,
2. hästarna inte undviker att använda ligghallen, samt
3. hästarna får skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.
 
Det är faktiskt inte lagligt heller :)

3 kap 20$ föreskrifterna för häst
Ligghallar ska vara utformade och placerade så att
1. samtliga hästar i en grupp samtidigt kan ha tillgång till utrymmet,
2. hästarna inte undviker att använda ligghallen, samt
3. hästarna får skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.
Svårt att bevisa om inte djurhållaren själv säger det dock.
Min erfarenhet är tyvärr att de flesta ligghallar är felbyggda. För små öppningar, öppningar åt fel håll, öppningen på kortsidan istället för långsidan osv.

Jobbigt också för djurhållaren. Man kanske har lagt 100 000 på en skitbra ligghall. och så blev det fel upptäcker man när den är klar. Det är inte helt lätt det där.
 
Svårt att bevisa om inte djurhållaren själv säger det dock.
Min erfarenhet är tyvärr att de flesta ligghallar är felbyggda. För små öppningar, öppningar åt fel håll, öppningen på kortsidan istället för långsidan osv.

Jobbigt också för djurhållaren. Man kanske har lagt 100 000 på en skitbra ligghall. och så blev det fel upptäcker man när den är klar. Det är inte helt lätt det där.
Nej det är absolut inte lätt, men ändå.
Den ska användas.

Jag har stått i tre stall med lösdrift och jag tror ingen egentligen varit optimalt byggt (en helt utan utsikt/uppsikt över hagen exempelvis), men alla blev väl använda.
Kanske kan en trygg flock och bra komfort väga upp en del? :)
 
Nej det är absolut inte lätt, men ändå.
Den ska användas.

Jag har stått i tre stall med lösdrift och jag tror ingen egentligen varit optimalt byggt (en helt utan utsikt/uppsikt över hagen exempelvis), men alla blev väl använda.
Kanske kan en trygg flock och bra komfort väga upp en del? :)
Ja säkert!

Min häst var ju TVÄRLÄGST i rang, så även om övriga använde ligghallen så gjorde ju inte hon det. Det blev komplicerat. Och svårt att veta innan. Har man en trygg och ranghög häst så verkar det lättare att hitta lösdrifter som fungerar för en, jag lyckades aldrig hitta någon som fungerade för min ranglåga.
 
Ja säkert!

Min häst var ju TVÄRLÄGST i rang, så även om övriga använde ligghallen så gjorde ju inte hon det. Det blev komplicerat. Och svårt att veta innan. Har man en trygg och ranghög häst så verkar det lättare att hitta lösdrifter som fungerar för en, jag lyckades aldrig hitta någon som fungerade för min ranglåga.
Här har det tagit lite tid för en ny häst att få komma in men som sagt; bra flock så ingen behöver vara ute i kylan för alltid liksom.
 

Liknande trådar

Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 480
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 451
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 375
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 885
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp