Jag tänker att
@Twihard uttryckte det rätt sunt . ”Kunna noppa” efter gräs /ha en hage där den kan utöva naturligt beteende.
Jag tycker inte några hästar behöver gå ”på bete” i sak alls. Så just sommarmånaderna i sak är ju inte grejen.
Men om hästarna står i hagar där noll finns att göra vintertid så självklart vill man ju ändå erbjuda möjlighet till mer naturlig stimuli när det är möjligt utöver det.
Om det är en hage med bara lite ”ogräs”, väldigt mager gräshage eller en mager skogshage med typ stampat jordgolv med det finns sly/bark osv, så är ju det uppfyllt och man kan fodra hästen med grovfoder som vanligt utöver det.
Personligen tycker jag det är väldigt mycket sundare för hästarnas del att erbjuda sånt än att tex ha munkorg på dem för att de egentligen går på för mycket mat än vad som är lämpligt för dem. Bättre att istället välja en lämpligare hage.
Rent allmänt så skulle nog många hästar vara betydligt friskare med mindre fetma och relaterade sjukdomar, om inte så många ägare släppte dem i rena beteshagar vår/sommarmånaderna tänker jag .