Jag tycker det är otroligt svårt ang lägstanivå. Att en häst verkar tillfreds är ju eg inte mer än att den accepterar och är tillfreds med läget. Inte det är optimalt. Det gäller ju oavsett storlek på hage, ensam eller med andra.
Jag har på min egen haft en kombination av dels vad jag anser acceptabelt, vad hästen tycks acceptera men också jämfört små saker och försökt räkna ut vad det är hästen reagerar på. Detta oavsett hagstorlek och kompisar. Två stall med tillsynes bra förutsättningar har hästen kunnat reagera helt olika på, och det har inte alltid varit det man trott hästen uppfattat positivt resp negativt.
Min stod 5 månader ensam på box och verkade helt harmonisk med det, vilket visar hur anpassningsbara hästar är. I övrigt har jag konstaterat att hon är lugnare om hon slipper ha för mkt koll, om hon slipper känna hon måste försvara mat, att hon aldrig kliat andra hästar etc men uppskattat stort ha sällskap i närheten. Osv osv. Så får man lägga pussel med det man vet och försöka hitta den bästa lösningen utifrån vad som är realistiskt.
Dvs jag är nöjd när hästens basala behov är väl mätta, hästen upplevs trivas och vara tillfreds och stallet uppfyller vad jag anser är good enough. Det innebär tex att jag står i ett stall med mindre utetid än jag idealiskt önskar - men fördelarna är såpass mycket större jmf med stallen med mer utevistelse att det vinner, iom att hästen inte verkar misstycka med utetiden.
Med eget stall hade jag helt annat. Minst 12 h ute, kuperade hagar, kompis, fodring var 4e h osv. Kommer ha lika den dag jag får eget igen. Men det är när man står inackorderade mer hitta det som passar så bra som möjligt och avgöra vad det viktigaste är, och ge avkall på det som för just den individen inte är lika viktigt.
För mig är vettiga fodertider, analyserat foder, bra rutiner, möjlighet att se till att min häst inte får varken för mycket eller för lite foder, hage som hästen kan röra sig fritt i alla gångarter i, hästar nära samt möjlighet ha kontakt med annan häst via åtminstone boxen, bra ridvägar och okrångliga Stallägare viktigt. Samt att min häst är tillfreds och trivs. Jag har bytt stall två ggr på kort tid, och när vi flyttade till senaste så syntes det direkt vid ankomst hur hästen bara "här är bra". Något med atmosfären och de andra hästarna. Värmde mattehjärtat. Och hon har fortsatt trivas/verkat trivas. Jag hade först eget. Lång utevistelse, stora hagar, kompis. Häst trivdes kanon. Sen lösdrift i flock. Häst trivdes bra men inte kanon, och blev för fet. Sen mindre stall där häst inte trivdes alls och vi akut flyttade från. Nu i halvstor stall, egen hage, relativt kort utetid osv trivs häst tillsynes lika kanon som när jag hade eget. Jag har nöjt mig där, och står för det. Jag anser inte det är idealiskt - men det är good enough och det bästa vi kan hitta utan att ha eget. Och jag har noll dåligt samvete
Min andra häst som är utlånad på foder hade inte allt trivts i egen hage tex, och det hade jag aldrig utsatt honom för. Men de är individer.
(stallet erbjuder möjlighet till sällskap i större hage. Platta då hela stället är platt dock. Min och en till går i egna hagar, övriga med en eller flera kompisar. Totalt 17 hästar. Min hästs hage är typ mellan 20x40 och 30x50.fullt tillräckligt för hon ska ströva runt och leta grässtrå, kunna galoppera och bocka och bralla utan att behöva tbärvända hela tiden och jag har inga problem med storleken)