tråkiga grannar som inte gillar lydiga hundar

B

Buppisen

Tyvärr tas det inte alltid väl emot att man är ambitiös och tränar med sin hund. I grannskapet finns det ett par tanter som ganska uppenbart gaddat ihop sig mot oss och vår träningskompis (som är lika gammal som vår vovva och också granne med oss).

När man möter dessa tantor och småpratar, som man ju bör för att vara lite artig, kommer de hela tiden med hintar om att en lydig hund är en olycklig hund - Något som gör mig väldigt ledsen. Men idag blev jag enbart arg. När en av tantorna mötte min sambo på morgonpromenaden hälsade hon på vår hund med "hej legosoldaten". (observera att hon inte hälsar på sambon). Hon antydde att vår hund är utan egen vilja, hjärntvättad - som en robot!!!

Vi ser vekrligen till att aktivera Cilas med olika saker, uppsök, lydnad, spår, bus och bad, mm så han ska ha en kul tillvaro. För att inte tala om massor med kel! Sen är det väl bara BRA att han är enkel att ha att göra med? Är det roligare som DE gör, att bara gå den "vanliga" rundan 4 ggr om dagen, aldrig några "nosövningar" eller utmaningar?

En annan av tanterna hoppade på vår träningskompis när hon tränade hundmöten och därmed berömde sin vovva när hon klarade att gå förbi utan att tappa ögonkontakten med sin förare. "Du ska för helvete inte tro att du är den enda här i området som kan träna hund. Min hund kan minsann också gå bra i koppel om jag ber den...mm"

Näe, urs vad tråkigt med folk som inte står ut med att andras hundar är skötsamma individer. Nu ska jag minsann samla energi för att ge svar på tal nästa gång jag får en konstig kommentar. Jag ahr fått nog!

Sv: tråkiga grannar som inte gillar lydiga hundar

Äh, det är väl inget att bry sig om? Att börja käfta förstör bara grannsämjan. Om dom säger nåt om din hund vänd dig till hunden istället och säg nåt i stil med "Ja du är sååå duktig mattes älskling". Börjar du ta åt dig kommer dom bara tröka ännu mer.

Låtsas att du tar deras pikar som komplimanger. Spela dum är det effektivaste sättet att trötta ut folk;)

Jag håller med, vad är det att bry sig om?

Det är väl bara att rycka på axlarna och låssas som ingenting. Lite; "jasså säger du det"

Jo men bryr sig gör man ju. Om jag kämpar med min hund och får höra "du ska för i helvete inte tro....." från en människa som inte ens var tillfrågad så skulle jag ju undra vad som pågick.

till TS. Låter som att damerna har ett apstort chip på axeln och tycker det är jobbigt att ni orkar träna hunden, och har uppfunnit sitt eget sätt för att rättfärdiga varför de själva inte ids.

Här är det samma. LIlla damen får inte flaxa runt hur hon vill, men det har mest lett till kommentarer vid hundmöten när hon var liten, dvs att hunden FAKTISKT kan bli aggressiv om inte någon främmande tants helt ouppfostrade hund får flyga på min. Nu när Rådi är stor ser folk mest glada ut när hon går lydigt bredvid mig. :-)

Haha, en del människor är bra roliga.:angel:
Min mormor är lite sådär, hon tycker nog att hundens liv ska bestå av promenader, massa godis och ligga och lata sig på soffan. Och det är väl inte så illa men hon säger till mig att jag inte ska träna så mycket med Maja, för hon blir så trött tycker hon.

Men Maja älskar att träna, hon är helt vild när vi går ut och ska träna lydnad.:bump:
Men det är väl sånt som en del inte förstår verkar det som.

Det bästa är nog att försöka att inte bry sig, men jag vet att det är svårt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka