Tråkiga bekymmer...

A

Anna_H

För fyra månader sen fick jag en diagnos på min 4-åring 'degenerativ kronledsatros'. Går inte att operera, men vi skulle enligt vet. vänta ca ett halvår och sen röntga igen och om det inte blivit bättre så kommer hon aldrig fungera som ridhäst...

Detta innebär att nästa gång jag åker iväg och röntgar henne så vet jag inte om jag får någon häst med mig hem. Hur gör man??? Tar man bort hästen på plats? eller tar man hem hästen och avlivar hemma, känns lite onödigt att hästen ska behöva åka så mycket i onödan, 4 timmar i transport enkel resa.

Ucsh, detta är verkligen det värsta med att ha djur, har aldrig behövt befatta mig med nåt sånt här innan.

Tror inte att det har blivit bättre nämligen, kan se att hon har besvär av det ännu.

Och sen efter det hemska är gjort, ska man då köra hem, då kommer jag att vara världens farligaste bilförare.

vill inte ta tag i detta...
:cry:

/Anna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråkiga bekymmer...

Vad jag vet så kan inte artros bli bättre med tiden (däremot kan ju symptomen klinga av lite om hästen rehabiliteras).
Jag tycker du ska ringa och prata med din veterinär igen om vad planen och prognosen är.

Ang. avlivningen så föredrar jag personligen att avliva på plats på kliniken (om det nu skulle bli det beskedet). Jag har gjort både och. Jag tycker det är rena tortyren att ta hem hästen igen när utdömningen är ett faktum. Det kan säkert funka för en del men inte för mig. Jag tror att det är jobbigt för hästen också att matte gråter i stallet nästan varje gång. Och f.ö så läser hästarna ju av en suveränt bra även när man försöker "skärpa sig".
Du kanske kan ha med dig någon som kan köra på hemvägen?
 
Sv: Tråkiga bekymmer...

Jag tycker som godaråd att du ska avliva på kliniken om det nu blir aktuellt. Då slipper du iallafall att fatta ALLA beslut kring avlivningen, och kan låta personalen på kliniken ta hand om det praktiska. Säger också som godaråd, kan du inte ta med dig någon när du åker? Kanske kan denna vara med när hästen avlivas så slipper du ju det. Jag tror nämligen inte att hästar mår bättre av att ha matte eller husse med på avlivningen, om det innebär att det står en hysteriskt gråtande person där. Det är nog lugnast att någon annan, ev. bara klinikpersonalen, tar din häst och tar hand om avlivningen.
 
Sv: Tråkiga bekymmer...

Tack så mycket. Jag tycker också att det känns bästa att avliva på kliniken om det är så det måste bli.

Usch... bara bävar för den dagen.

Ja, jag får definitivt ta med mig nån som kör hem sen.
 
Sv: Tråkiga bekymmer...

Vad är det för rehabilitering du tänker på? För vet. nämnde inga såna möjligheter alls?
 
Sv: Tråkiga bekymmer...

Hm... hajjade inte riktigt. Kommer den inte att funka som ridhäst så kanske du kan avla på den? Eller är det kanske ärftligt eller har den så pass ont att det är taskigt att inte ta bort den?

Är svårt att veta hur man ska göra med avlivningen av hästar. Kan tycka att det är snällast att låta dom försvinna hemma på gården tidigt en morgon och inte efter en ofta lite stressande transportresa till kliniken för att sedan få stå och vänta i ett avlivningsstall (så var det i alla fall när en kompis till mig lämnade sin).
Å andra sidan kan det vara skönt att slippa vara med och få den där sista bilden på hornhinnan, men för det mesta så brukar det finnas någon bra person i stallet som kan ställa upp och hålla.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt och att du slipper ta bort hästen.
 
Sv: Tråkiga bekymmer...

Anna_H skrev:
Vad är det för rehabilitering du tänker på? För vet. nämnde inga såna möjligheter alls?
Den rehabilitering jag menade var tex lång vila från arbete samt smärtstillande (ja tyvärr gör artros ofta ont)
och antiinflammatorisk medicin.

Men som sagt, artros kan inte repareras i den bemärkelsen utan man kan endast (i bästa fall) få själva symptomen att klinga av. Prata med veterinären!
 
Sv: Tråkiga bekymmer...

Nu har jag bokat tid för återbesök för att röntga igen... tycker dock att hon inte verkar bättre så det känns inte så himla meningsfullt att åka iväg.

Men just för att få ut på försäkringen så är det viktigt att åka och kolla en gång till.
:(
Detta känns inte roligt alls, har aldrig behövt befatta mig med såna här tråkiga frågor innan... tänk om hon inte är bättre... usch.

stötta mig lite vetja... för detta känns så svårt.
När ska man välja att ta bort en häst?
 
Sv: Tråkiga bekymmer...

Hej!

Jag avlivade min lillkille för exakt en vecka sedan, efter drygt ett år av skador och konvalecenser fram och tillbaka. Jag fick utdömningsbeskedet en måndag, och fredagen en och en halv vecka senare åkte jag in till klinik och avlivade honom. Tiden där emellan hade gärna fått vara kortare för min del, den var den värsta. När allting väl var över var det så mycket lättare, då kunde man börja sörja på riktigt och även påbörja att gå vidare.

Hade jag som du, fått beskedet inne på klinik, så hade jag avlivat hästen där på plats, för att slippa dom fruktansvärda dagarna fram till avlivningen. Det låter hårt, men det allra bästa är att få det gjort, för man mår bättre efteråt, och likaså hästen.

Ta med dig någon som du känner att du har ett bra stöd ifrån, och som även kan göra allt det du inte orkar. Jag hade med mig min mamma, och fastän jag normalt sett alltid vill köra mina hästar själv så fick hon köra den dagen, jag kände mig inbte riktigt i form.

Lycka till, hur det än blir! Vilket beskedet än blir, så blir det för hästens bästa. Tröstkram!

Ullis
 
Sv: Tråkiga bekymmer...

Du ska ta bort hästen när den lider, och att det inte endast är för ett kort tag typ en skada som läker. Låt inte hästen leva för din skull, låt den hellre dö för sin egen skull om det är obotligt. När vi tog bort vårt fullblod grät jag när jag insåg att det gjorde ont för henne bara att gå i hagen. Hon hade en skada som aldrig kunde bli bra. Kramar och tankar till dig. Sånt här är inte lätt.
 
Sv: Tråkiga bekymmer...

Jag ska försöka tänka på hästen. Tyvär så avlivar de inte på den kliniken jag ska till, hade också hellre önskat att få det gjort med en gång om det nu är så det behöver bli. Känns jättedumt att traila hästen hem (ca tre timmar enkel resa).

Ska försöka vara stark och duktig... tack för stöd.
 
Sv: Tråkiga bekymmer...

Hoppas att allt går väl, vad utgången än är. Väldigt tråkigt när sådant händer, det finns inte så mkt att säga.


Om du har så långt till klinik och hästen blir utdömd, finns det ngn klinik nära din som avlivar? Jobbigt att ta hem hästen igen, hade jag tyckt i alla fall.
En tanke bara.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 041
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 193
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp