Tråkig löptik!

P

PansParis

Min hund har under löpet förvandlats till världens tråkigaste hund. Hon är vanligtvis en sprallig, glad och busig hund. Nu vill hon inte leka eller hitta på några roliga saker. Allt är helt plötsligt tråkigt.

Stallet brukar hon älska men när vi kommer dit så vill hon till bilen och hon är helt plötsligt rädd för hästarna.

Under promenaderna går hon själv, pinnar som jag kastar lägger hon inte ens märke till. Så fort vi ska träna så går allt sååå långsamt. När jag skyndar på henne eller säger till henne att skärpa till sig blir hon väldigt sur, skyndar sig i två steg och sen tillbaka till sin "dvala".

Hur blir era tikar när de löper?

:)

Sv: Tråkig löptik!

Det går över! ;) Ta det lugnt med henne under tiden, ställ inga onödigt höga krav och skäm bort henne lite.

Min gamla (schäfer)tik blev alltid skendräktig ett par månader efter löpet. Själva löpet var inget speciellt, men sen när hon "valpat" blev hon ganska fånig. Fick ge henne Galastop för att bryta tramset.

Det där med träning det har jag gett upp med under denna period! :D

Jag är mer inne på fjäskande, en stunds mys på kvällen och ett grisöra ... Det funkar ialle fall!

Låter ju bra! Man vet ju själv hur man mår av hormonerna ibland...lätt att känna sympati med en löptik haha. :D

Min tik är lika dan
Hon löpte nu runt midsommar. Blev skit slö tråkig . Hon blev skendräktig behandlade med galastop.
Men det hjälpte inte denna gån. I fredags började hon igen. Tuttar stora som bara den varma . Hon slickar dom . Hon har spytt. Slö hängig. Gjorde MH test i lördags. Hon ville ju inte leka. PU
I går svälte jag henne hela dagen. Gick en mil.
I dag har hon fått halva ransonen med mat. Och 1 mils promenad.
I morgon ringer jag veterinären får se vad han säger om detta,
Det blir inte många månader på året hon är pigg . Om det skall vara så här. Dettta va hennes andra löp bara. Hon är 15 mån bara.
Funderar på P spruta till henne.

Som sagt, hormonerna rusar ju i kroppen på henne när hon löper. Hela hennes tillvaro under löpet går ju ut på att hitta någon att para sig med. Hon har tankarna på helt annat håll så därför ska man inte begära så mycket av en tik när den löper. Min tik blir också disträ under den tiden. Hon lyssnar inte och går bara med näsan i backen och nosar där andra hundar gått. Skulle jag låta henne lukta på allt hon ville, hur länge hon ville så skulle en tur runt kvarteret ta en timma, om inte mer!

Och det är inte bara hanar som letar upp tikar som löper, tikar brukar också ränna iväg efter karlar. Man ska aldrig riktigt lita på en löptik när det gäller sånt. För om man vänder ryggen till så kan hon vips var borta... Min grand danios tik gjorde så. Hon sprang iväg och skulle leta upp sig en karl. Totalignorerade att jag stod och skrek på henne. :devil: Problemet var bara att hanhunden hon hade siktet inställt på var en tax..:smirk: Som tur var hann jag ikapp henne innan hon hunnit dit men man kan ju undra hur valparna skulle ha sett ut..

Haha, jag försökte just träna med min tik som höglöper nu.
Men det var totalt omöjligt, sånt som hon kunde bra innan fattade hon inte alls nu. :confused:
Så jag gör nog som er andra, lägger träningen på is ett tag och bara myser o har skoj.

Idag har vi tagit det lugnt, som vanligt i denna tid.

Tänkte att jag skulle pigga upp henne genom att ta med den älskade bollen ut på kvällspromenaden. Nala ignorerade mig och bollen, totalt. Men som gammal fotbollsspelare tyckte det var skitkul. Jag sprang, fintade och kickade (själv). Några meter bakom gå min lilla sur puppa och tycker jag är skitjobbig. Hon hänger med huvudet och går i slooomotion.

Nu sover hon! Få se om morgondagen bli lika rolig!

Min yngsta blir JÄTTESLÖ när hon löpt:(
Men som tur är så inverkar det inte på träningsvilligheten iaf.:)
ALLT annat är dock JÄTTEtråkigt! Vill inte gå på prommis, inte leka med andra hundar (blir jättelåg), inte leka med andra folk än mig...
SÅ glad att det inte inverkar på hennes träning än så länge:bump:

Jag ringde vet angående min skendräktiga 15 mån tik.
Hon tyckte det va helt normalt att va så slö. Hon sa att man skulle ha koll på tempen och blodiga juver. Juver inflamma tion.
En så ung tik gör som vi människor som tonåringar . Sover sover mm. Bara avakta.
Galastop skjuter bara upp detta betende. De måste gå igenom mognaden.
Så kanske 4 vecor till ppuuu. Har varit så sedan midsommar. Kul med hund ????
Inte konstigt att hon inte ville leka på MH testet.

Idag inträffade något som jag längtat efter. Vi var ute och gick vår eftermiddagpromenad. Helt plötsligt vänder sig vovven om viftar på svanen och ger en lekinvit. Jag manade på henne - Komigendå! Fullt ös!

Sen lekte hon som bara den, den var pinnar som skulle hämtas, kottar som skulle kastas, stenar som skulle hoppas upp på. Hon till och med bet tag i mina byxor, det gör hon bara när hon är jättelek "nödig".

Hon är tillbaka min spralliga glada lilla hund. Måste jag tillägga att löper är slut! Tack gode gud!

:bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 577
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka