Trakhener + fullblod kan ju inte bli en SWB?

Trix

Trådstartare
Jag är väldigt sugen på Grafenstolz till mitt fullblod, men tanken slog mig att det blir ju inte ens i närheten av att vara SWB ;)

Även om hingsten finns via Flyinge och jag reggar mitt sto hos ASVH, så är det ju inte en droppe blod som har med SWB att göra.
Kan man då registrera ett föl som trakhenare? Enligt förbundets hemsida så tillåts ju gener från rena fullblod att inkluderas i stamboken.
Hur är reglerna i så fall för alla evenemang här i Sverige?

Sv: Trakhener + fullblod kan ju inte bli en SWB?

Den får gröna papper i asvh om ditt sto har ett regnummer i ASVh.

Vi betäckte fullblod med Trak hingsten Faustinus, fick inget SWB bakom namnet men gröna papper.

För att kunna registrera avkomman som Trakehner måste du först visa upp ditt fullblodssto för en trakehner förening i tex Tyskland , Danmark eller Finland. De avgör då om det vill ta upp henne i stamboken i ett speciellt fullblodsregister. Du måste även vara medlem i föreningen och betala stoavgift både det året du betäcker stoet och det året stoet fölar.

Så det blir enklare för dig att tilläggsregistrera stoet i ASVH och att även registrera avkomman där.

För att kunna registrera avkomman som Trakehner måste du först visa upp ditt fullblodssto för en trakehner förening i tex Tyskland , Danmark eller Finland. De avgör då om det vill ta upp henne i stamboken i ett speciellt fullblodsregister. Du måste även vara medlem i föreningen och betala stoavgift både det året du betäcker stoet och det året stoet fölar.

Så det blir enklare för dig att tilläggsregistrera stoet i ASVH och att även registrera avkomman där.

Efter att ha luskat lite har jag kommit fram till samma svar :)

(Segade Buke ihop för dig? 8 likadana svar :D)

Senast ändrad:

Den får gröna papper i asvh om ditt sto har ett regnummer i ASVh.

Vi betäckte fullblod med Trak hingsten Faustinus, fick inget SWB bakom namnet men gröna papper.

Nu kanske jag är lite petig. ;) Men Faustinus är inte ren trakhener, han har det på mödernet. Pappa Fürst Heinrich däremot är reggad i Westfahlen och är efter Florestan-Donnerhall. Gissar att det blev en fin bebis iaf! :)

Sant sant, men avkomma blev ändå inte reggad som SWB :) Men har gröna papper i ASVH ändå.

Han var mycket tjusig :) 987 998 på fölvisningen. SÅ det får man ju säga är godkänt :)

Att det inte står (SWB) är nog bara ett misstag eftersom gröna papper betyder renrasig SWB. Kolla in Butterfly Flip som ju också har en importerad pappa som är godkänd i ASVH och en mamma som är fullblod.
En titt på blupen visar att alla Faustinus avkommor födda 2010 har (SWB) utom den med travarmamma och därför inte ska ha det.

Vad märkligt... På blup så ser jag att det står SWB bakom hans namn... men inte i passet... märkligt :s

Senast ändrad:

Märkligt, men antagligen den mänskliga faktorn. Finns ju så mycket fel i blup, senaste jag såg var en som fått stofamilj inom parentes fast hästen inte alls kom från den stofamiljen.

Satt faktiskt och studerade alla hästpass jag har hemma (det är ju tyvärr allt för sällan man gör det) *pinsamt* men det är faktiskt jag som var helt ute och cyklade...
Det står faktiskt SWB på samtliga våra avkommors (och deras mödrars) pass. Har faktiskt aldrig tänk över det, utan de läggs i kassa skåpet så fort de kommer på posten och efter det så är det bara när veterinären skall kolla på dem som de kommer fram.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka