Sv: Trakehner

Ja ! va roligt :) Har försökt ta reda på mer om vart min Nikita (helsystern med Nathalie ) kommer ifrån , men har inte lyckats så bra tidigare

Även Nikitas morfar Hartung är Trakehner och bakom hennes mormor finns mer trakehnerblod via Polarstern, Piruet, Heristal och Humanist (som förekommer 5 gånger).
 
Sv: Trakehner

Även Nikitas morfar Hartung är Trakehner och bakom hennes mormor finns mer trakehnerblod via Polarstern, Piruet, Heristal och Humanist (som förekommer 5 gånger).

Ja det har sett när jag kollat igenom hennes stamtavla :)
Känner du till Nikita sedan tidigare eller har du kollat i nåt stamregister ? :)
 
Sv: Trakehner

Vi har privata bilder på Elfen. Till den som ovan ansåg att Elfen var ens vår häst vill maken hälsa att om man inte kan rida och hantera känsliga hästar, får ofta hästen epitetet svår. Hästen kunde hoppa, och för att ta tillvara det krävs givetvis någon som förstår sig på hästen.

Kan nämnas att Elfen var så snäll som hingst att han gick i hage med valack, där Elfen var klart underlägsen i rang. Han var alltså inte alls så hård och oregerlig som somliga vill göra gällande.
 
Sv: Trakehner

Jag har en valack efter Szkopul 929 undan xx och han är underbar i temperamentet från dag 1. Aldrig sett honom arg eller sur någonsin, rör sig fantastiskt och var lika trevlig att hantera som hingst. Väldigt bra typ. En kanonhäst vars största fel är att han inte blev ett sto och att jag inte hinner med honom. :(

Det är synd på Szkopul, han blev för lite uppmärksammad i avelskretsar, jag hade aldrig tvekat att göra om kombinationen om han och stoet levt och det varit aktuellt med fler betäckningar. En riktig gentleman.
 
Sv: Trakehner

Hej va roligt att höra :) jag tror jag har hört namnet Szkopul 929 tidigare .. ska ta och googla honom och se vad det är för pålle :)
 
Sv: Trakehner

kl

Jag har en nu gammal trakhener, sto f 88, e gordon1 ue Colombo, enligt uppgift importerad 1992. Framåt, lyhörd och mycket snäll men i ärlighetens namn faktiskt lite vek, ja rent av feg. Något sköra hovar och lågställd. Men en underbar individ som lärt mig mycket :love:

Sen har jag träffat på en häst på ridskolan där jag nyligen började, för att träna mig själv, som ska vara efter Blue Hors Armano, möderne okänt :confused: född 2006. Något som vet något mer om Armano och hans avkommor? Hästen är märkt på vänster lår, 06-147.
 
Sv: Trakehner

Szkopul är pappa till mitt treårssto. Han var placerad i svår internationell hoppning. Jag träffade honom flera gånger och han var mycket trevlig och mycket vacker. När han godkändes fick han 10 på typen. Jag har sett många avkommor till honom och de allra flesta har ärvt sin fars vackra sida och goda hoppförmåga.

Den här bilden tog jag på honom när han var över 20 år

Szkopul6.jpg
 
Sv: Trakehner

Jajamen.

Jag hittar dock inte denna avkomma efter BH armano som heter Cassis och alltså är märkt med 06-147 på låret, född 2006, men ridskolan kanske har fel uppgift, en av de andra hästarna anges som korsning mellan halvblod och fullblod :confused: för mig är det väldigt tokigt att skriva så?
 
Sv: Trakehner

Visst är det tokigt!
Man visar att man inte känner till att det är en godkänd inkorsningsras.

Idag behöver man ju inte tillägsregistrera importhästar i Sverige så den finns kanske bara på Hestedata, vilket jag inte har abbonemang på för tillfället.
 
Sv: Trakehner

Ja alltså hästen i fråga är ju med all säkerhet en varmblodig ridhäst? Men nog om det jag är lite av en språkpolis och kan reta mig rejält på konstiga formuleringar ;)

Märkningen 06-147 är det en märkning man brukar använda i Danmark?
 
Senast ändrad:
Sv: Trakehner

Vår förra häst var efter Elfenspuk och undan ett sto som var 75% fullblod.

Ett fuxsto som blev 21 år, somnade in i somras. En mycket speciell och fantastisk häst. Ingen stjärna varken i dressyr eller hoppning men fick man henne med sig så kämpade hon och ställde upp på det mesta. Fick man henne inte med sig så var det inte så kul. Maken till envis häst har jag sällan träffat. Trots massor av dressyrträning och grundridning gick det aldrig att få en lugn och sansad uteritt om man gjorde mer än att skritta. Fort skulle det gå. Kunde vara överjävlig ute (takta, studsa, bita tag i bettet mm.) och sen om man gick in t ridhuset förvandlas till en hyffsat lydig häst på 1 sekund, och det även när hon var 20 år :meh:

Hållbar, förutom en skada på ringbandet (vila 2 månader sen bra) stod om inte en dag på grund av hälta på de 7 år vi hade henne och inte innan dess heller om jag kommer ihåg rätt. Sen vid 21 så sa benen ifrån. Dock hade hon kissing spines, antagligen på grund av kort rygg med ganska grov benstomme men fungerade för "normal" ridning och träning samt lättare tävling.

Inte helt lätt att hantera, försökte ofta skrämmas, mån om sitt "space" både mot andra hästar och människor, väldigt kittlig men okomplicerat om man var på ny platser.

Nu ska inte jag ha någon mer häst men om jag någon gång ska ha det så får det gärna vara en trakhener.

Full fart på 20 åringen:

Iw7SfyvO_V18xUPD604yp6edE5Ic70uRHay9Ut7wMCs=w367-h207-p-no
 
Sv: Trakehner

Jajamen.

Jag hittar dock inte denna avkomma efter BH armano som heter Cassis och alltså är märkt med 06-147 på låret, född 2006, men ridskolan kanske har fel uppgift, en av de andra hästarna anges som korsning mellan halvblod och fullblod :confused: för mig är det väldigt tokigt att skriva så?

Har hittat en avkomma som är fux där reg.numret stämmer med brännmärkningen och lagt in den i databasen http://www.sporthorse-data.com/d?i=10981774
Där är något strul med mammans stamboksföring i DV, så jag vet inte om det är därför som avkomman inte är normalt märkt ?
 
Sv: Trakehner

Tack fast nu är det ett mörkt litet sto...så det stämmer nog inte heller. Jag ska titta på hennes märkning en gång till så jag verkligen fick rätt siffror. Stoet har väldigt mycket fullblodsdrag både i ridning och hantering tycker jag så frågan är om mamman kan vara rent fullblod
 
Sv: Trakehner

Vår förra häst var efter Elfenspuk och undan ett sto som var 75% fullblod.

Ett fuxsto som blev 21 år, somnade in i somras. En mycket speciell och fantastisk häst. Ingen stjärna varken i dressyr eller hoppning men fick man henne med sig så kämpade hon och ställde upp på det mesta. Fick man henne inte med sig så var det inte så kul. Maken till envis häst har jag sällan träffat. Trots massor av dressyrträning och grundridning gick det aldrig att få en lugn och sansad uteritt om man gjorde mer än att skritta. Fort skulle det gå. Kunde vara överjävlig ute (takta, studsa, bita tag i bettet mm.) och sen om man gick in t ridhuset förvandlas till en hyffsat lydig häst på 1 sekund, och det även när hon var 20 år :meh:

Hållbar, förutom en skada på ringbandet (vila 2 månader sen bra) stod om inte en dag på grund av hälta på de 7 år vi hade henne och inte innan dess heller om jag kommer ihåg rätt. Sen vid 21 så sa benen ifrån. Dock hade hon kissing spines, antagligen på grund av kort rygg med ganska grov benstomme men fungerade för "normal" ridning och träning samt lättare tävling.

Inte helt lätt att hantera, försökte ofta skrämmas, mån om sitt "space" både mot andra hästar och människor, väldigt kittlig men okomplicerat om man var på ny platser.

Nu ska inte jag ha någon mer häst men om jag någon gång ska ha det så får det gärna vara en trakhener.

Full fart på 20 åringen:

Iw7SfyvO_V18xUPD604yp6edE5Ic70uRHay9Ut7wMCs=w367-h207-p-no


Va fin hon var :) Känner igen lite av den personligheten, låter lite som min gammeltant :D
Hållbarheten är samma här också hon har under de 8 år jag haft henne inte vart haft en enda skada , förutom det som upptäcktes nu då som gjort att hon fick gå i pension , (missbildning i kotan närmast bogbladet) vet trodde att det ev kunde vara medfött , det va dock först på äldre dagar skadan visade sig.
Väldig egen men en helt otrolig häst !
 
Sv: Trakehner

Jag var medryttare på en svenskfödd häst med en del Trakehner, 2000-2009. Han var vacker, god som guld, smart, social men också nervig och tittig. Det visade sig att han var ganska gravt närsynt, vilken kan föklara hans nervositet. Han var rädd av sig redan som föl (samma ägare hela livet).

Morfar var Herzbube.

På denna bild var han 20 år ung. :love:
IMG_1427.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Trakehner

KL

Jag har en medryttarhäst född -04 som är polskfödd, men efter lite googlande verkar han vara 100% trakehner e. Hamlet Go - Kerman.

Det är en stor häst (175 cm) som bara är grundutbildad än sålänge. Skritten är hans sämsta gångart (i framvikt), och galoppen är den bästa :). Enligt uppgift hoppar han trevligt.

Jag upplever honom absolut inte som skarp i temperamentet. Han är snarare ganska försiktig av sig och blir lätt spänd. Han är dock världens snällaste häst och försöker alltid göra rätt :love:. Jag är rätt förtjust i honom :D
 
Sv: Trakehner

Tack fast nu är det ett mörkt litet sto...så det stämmer nog inte heller. Jag ska titta på hennes märkning en gång till så jag verkligen fick rätt siffror. Stoet har väldigt mycket fullblodsdrag både i ridning och hantering tycker jag så frågan är om mamman kan vara rent fullblod

Har hittat en avkomma som kan stämma där modern inte har någon känd stam.
Registrerad i LU , den danska motsvarigheten till det svenska SH.
Märkningen ska då vara 06 847.
Ident 208333200606847
Avlsforbund LU
Land Danmark
Navn BÆKLUND'S LA KASANDRA
Fødselsdato 11-07-2006
Køn Hoppe
Farve sortbrun

Far Ident: DVH 832
Navn: BLUE HORS ARMANO
Født: 01-04-2001
Mor Ident: 208333199808813
Navn: LA TRAVIATA
Født: 01-07-1998
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 413
Senast: L(i)FE
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 255
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 835
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp