Tina

Trådstartare
Hejsan !
Tänkte bara kolla ifall det är någon som har en trakehner eller har erfarenhet av rasen , samt häst efter Abendtanz eller Elfenspuk.
Vad är era erfarenheter av rasen ?
Fördelar / nackdelar :)
 
Sv: Trakehner

Jag har både haft en Trakehner samt en häst e.Elfenspuk. Min Trakehner var 75% fullblod så det var väldigt mycket nerv i honom, han var nipprig och väldigt på tårna. Han var en häst som krävde väldiga rutiner, var svårfödd och ständigt behövde aktiveras, MEN det var en exceptionellt bra tävlingshäst. Han hoppade hus, orädd i hoppningen, kvick och en riktig arbetsmyra som alltid ville göra rätt och var väldigt uppmärksam. Skulle jag vilja ha en hopphäst igen så skulle jag inte tveka på en Trakehner igen.

Min andra häst som var e.Elfenspuk ärvde de bra sidorna från sin mor men tyvärr de dåliga från Elfenspuk, har även hört fler som haft avkommor e.Elfenspuk med samma psyke som min hade. Han var otroligt hård i huvudet, envis och opåverkbar. Han gjorde helt enkelt som han själv ville, om det så var att bara trava i runt fyrkantsspåret med huvudet i vädret i en timme eller skena i skogen. Tyvärr en häst med tråkig inställning, väldigt svårriden då han struntade i sin ryttare och varken hoppade speciellt bra eller rörde sig tillräckligt. Han var dock snäll på marken men inte en personlig häst. Skulle inte köpa en Elfenspuk avkomma igen.
 
Sv: Trakehner

Hejsan !
Tack för ditt svar ! :)
Har två Trakehner ston en 19 åring efter Elfenspuk samt en 1.5 åring efter Abendtanz.
Elfenspuk stoet är helt underbar , tog dock ett bra tag innan hon började visa tillit och bli så personlig som hon är idag , hon kan dock ha nerverna på utsidan,
Unghästen efter abendtanz är inte speciellt nervig av utan hon är otroligt tuff i sitt sätt , detta är ju både på gott och ont ibland .;)
Är väldigt roligt att höra folks erfarenheter av rasen då jag själv inte träffat på några förutom mina egna :)
 
Sv: Trakehner

Många tyckte Elfen var dum och svår, men han var fruktansvärt trasig i munnen och fick närmast panik om ryttaren tog i honom. Tydligen var han i övrigt inga som helst problem att ha med att göra (jag träffade honom aldrig själv), men det absolut värsta i munstatus som skådats.
 
Sv: Trakehner

En del av oss älskar trakhenare för att de är intelligenta och vackra, andra tycker att de är de är för egensinniga.

Jag har ett gammalt sto med trakehnermorfar och en dotter till henne efter trakehnerhingst. De är vakna och känsliga men samtidigt coola, väldigt lättlärda och arbetsvilliga. Dottern med 62.5 % trakehner är oerhört social och modig.

Jag skulle inte ha något emot att ha en ren trakehnare någon gång.
 
Sv: Trakehner

Jag hade ett helt underbart sto med äldre Dansk-Tysk stam, e. Antares - Ostwind. Min Kandi hade visserligen mycket nerv och kunde stressa upp sig över knäppa saker och hade lite egna idéer, men samtidigt kunde hon vara helt fantastiskt lyhörd och väldigt trevlig att rida! Hon rörde sig framför allt jättebra, men stora plus för skritt och trav och var väldigt mjuk med mycket schvung. Väldigt känslig, kände av mitt humör direkt, var jag grinig kunde man knappt fånga henne i hagen, var jag glad kom hon glatt och mötte mig. Hon var väldigt vacker, otroligt uttrycksfull - man kunde se precis vad hon tänkte.

hopslaumlpp017_zps67181a59.jpg


hopslaumlpp025_zpsc56005e5.jpg


Hon fick tre avkommor hos mig, alla fantastiskt trevliga individer, tyvärr bara hingstar. Första e. Cortus f. 2008 är nu såld, han går som hopphäst och har mediokra gångarter men är helt otroligt trevlig, snäll som få med kanonpsyke.

DSC_1621_zpsc6a1e039.jpg


Tvåan e. Highcruiser f. 2010 är alltså ca 87,5% trakehner och finns fortfarande här hos mig. Lika trevlig som sin bror, men har fått mer nerv och väldigt lik sin mamma på väldigt många plan. Väldigt uttrycksfull. Har fått bättre galopp än mamman, rör sig bra med snabba bakben men spänner sig lätt, är känslig och lyhörd vilket kan märkas väl åt båda håll.

DSC_1763_zps9ff736b8.jpg


Tredje e. Saigon f. 2011 miste jag tyvärr i en olycka förra sommaren. Han var den bäste av de tre, väldigt rörlig, otrolig balans och helt fantastiskt psyke, det snällaste på fyra ben.

STH70187.jpg


Jag skulle gärna ha ett trakehnersto i avel igen, jag har bara bra erfarenheter men har förvisso inte träffat fler än mina egna. :)
 
Sv: Trakehner

Många tyckte Elfen var dum och svår, men han var fruktansvärt trasig i munnen och fick närmast panik om ryttaren tog i honom. Tydligen var han i övrigt inga som helst problem att ha med att göra (jag träffade honom aldrig själv), men det absolut värsta i munstatus som skådats.

Jag har också tidigare hört att han vart besvärlig , men har aldrig hört något om munstatusen , om han va svår kan det ju ha haft att göra med att munnen va kass , har heller aldrig träffat honom själv. Hade vart kul att se bilder eller nån video på honom men kan inte hitta det någonstans
 
Sv: Trakehner

En del av oss älskar trakhenare för att de är intelligenta och vackra, andra tycker att de är de är för egensinniga.

Jag har ett gammalt sto med trakehnermorfar och en dotter till henne efter trakehnerhingst. De är vakna och känsliga men samtidigt coola, väldigt lättlärda och arbetsvilliga. Dottern med 62.5 % trakehner är oerhört social och modig.

Jag skulle inte ha något emot att ha en ren trakehnare någon gång.


Ja det är just det jag älskar med dom :)
 
Sv: Trakehner

Många tyckte Elfen var dum och svår, men han var fruktansvärt trasig i munnen och fick närmast panik om ryttaren tog i honom. Tydligen var han i övrigt inga som helst problem att ha med att göra (jag träffade honom aldrig själv), men det absolut värsta i munstatus som skådats.
Hur kan du veta att det var det absolut värsta som skådats vad gäller munstatus när du själv poängterar att du aldrig själv träffat honom? :meh:
 
Sv: Trakehner

Maja_kandi
Underbart fina hästar du har !
Här är bild på det äldre stoet efter elfenspuk
largephoto.php.jpg


Här är på unghästen

DSC02447.JPG


6018_10151646265723391_1075319148_n.jpg


vk-Italia-01.jpg


DSC02455.JPG



Kul att se att det är fler som har intresse i denna rasen :)
 
Sv: Trakehner

Därför att jag är gift med en av de som tävlade Elfen och hade honom på station. Det är heller inte många som vet att han hade en rätt jobbig skada i pannan, som gjorde honom hysterisk med huvudet. Pannluggen satt på en liten ynklig skinnflik.

Mer jag behöver redovisa för dig?
 
Sv: Trakehner

Därför att jag är gift med en av de som tävlade Elfen och hade honom på station. Det är heller inte många som vet att han hade en rätt jobbig skada i pannan, som gjorde honom hysterisk med huvudet. Pannluggen satt på en liten ynklig skinnflik.

Mer jag behöver redovisa för dig?


Ååå vad spännande , har du möhjligtvis några bilder på Elfen ? Hade vart kul att se hur han ser ut :) har bara sett någon enstaka bild på google
 
Sv: Trakehner

Typiskt, den dumma datorn stängde av sig precis när jag skulle skicka iväg mitt långa inlägg om Elfen....

Jag har träffat Elfenspuk några gånger i början på 90-talet. Han var en jättefin hingst - mycket elegant med lätta fina gångarter. Han var stressad under betäckningssäsongen och tunn.

Han hade en mycket bra dressyrstam med rätt mycket arabblod och han skulle bara ha används som typförbättrare inom dressyraveln.

Han var själv placerad i 1.40 hoppning i Sverige. Han tävlades också i Danmark.

Hans exteriöra utlåtande löd: "Elegant med vackert huvud, lång hals och djup bog. Något knätrång fram. Lätta rörelser, goda i skritt, mycket goda i trav"

Vid bruksprovet i Sverige, som 7.5-åring fick han poängen gång 788 hopp 8

Bland avkommorna fanns bl a:
Elfanette, Noël, Bonita, Nathalie och Tom Dooley som var placerade i medelsvår hoppning, Elfentanz var placerad i medelsvår dressyr, Gnistan var placerad i medelsvår distans och Izienne var placerad i svår fälttävlan.

Flera av avkommorna hoppade 9or (och någon 10a på kvalitetsbedömningarna). Att Elfen sänktes var en markering mot hans dåvarande ägare och berodde inte på hur hingsten förvärvde sig.
På ålderns höst återvände Elfen till Tyskland.

Det var mycket "liv" kring Elfen. I ett reportage i Hästen red en av tjejerna som tävlade Elfen för Jana W. Hingsten lät sig inte knäckas :( av Jana som sågade hingsten som hopphäst...
 
Sv: Trakehner

Har ett sto född 92 med stammen Torbolt-Lansiär-Celsius-Utter. Alltså mycket Trakehner.

En fantastisk snäll häst. Alla kan rida henne. Hon anpassar sig till ryttaren. Är det en duktig ryttare så tänder hon till men min 4 åring kan rida henne själv.

Hon har bra trav och en riktig bra galopp. Skritten är ok. Hennes avkommor verkar ärva hennes trevliga temperament.
 
Sv: Trakehner

Typiskt, den dumma datorn stängde av sig precis när jag skulle skicka iväg mitt långa inlägg om Elfen....

Jag har träffat Elfenspuk några gånger i början på 90-talet. Han var en jättefin hingst - mycket elegant med lätta fina gångarter. Han var stressad under betäckningssäsongen och tunn.

Han hade en mycket bra dressyrstam med rätt mycket arabblod och han skulle bara ha används som typförbättrare inom dressyraveln.

Han var själv placerad i 1.40 hoppning i Sverige. Han tävlades också i Danmark.

Hans exteriöra utlåtande löd: "Elegant med vackert huvud, lång hals och djup bog. Något knätrång fram. Lätta rörelser, goda i skritt, mycket goda i trav"

Vid bruksprovet i Sverige, som 7.5-åring fick han poängen gång 788 hopp 8

Bland avkommorna fanns bl a:
Elfanette, Noël, Bonita, Nathalie och Tom Dooley som var placerade i medelsvår hoppning, Elfentanz var placerad i medelsvår dressyr, Gnistan var placerad i medelsvår distans och Izienne var placerad i svår fälttävlan.

Flera av avkommorna hoppade 9or (och någon 10a på kvalitetsbedömningarna). Att Elfen sänktes var en markering mot hans dåvarande ägare och berodde inte på hur hingsten förvärvde sig.
På ålderns höst återvände Elfen till Tyskland.

Det var mycket "liv" kring Elfen. I ett reportage i Hästen red en av tjejerna som tävlade Elfen för Jana W. Hingsten lät sig inte knäckas :( av Jana som sågade hingsten som hopphäst...


Stoet som jag har efter Elfen är helsyster med Nathalie , du råkar inte veta något mer om Nathalie ? Eller uppfödaren ?
 
Sv: Trakehner

Ja har också hört att Hirtentanz även var godkännd i Holstein , har även hört mycket bra om Abendtanz :) Hirtentanz är väl efter Kostolany om jag inte har helt fel .

Tack så mycket för alla era svar .. är super intressant att läsa ! :)
 
Sv: Trakehner

Jag har haft rätt mycket info om Elfens avkommor (bland deras visningsresultat på premieringar) men just nu har jag inte tillgång till mina papper utan får återkomma med det efter nyår.
 
Sv: Trakehner

Elfens bror Elfenglanz (samma mamma) gick svår dressyr och pappan Amagun lämnade bl a Olympic Courage, som gick World Cup dressyr.
 
Sv: Trakehner

Jag har haft rätt mycket info om Elfens avkommor (bland deras visningsresultat på premieringar) men just nu har jag inte tillgång till mina papper utan får återkomma med det efter nyår.

Ja ! va roligt :) Har försökt ta reda på mer om vart min Nikita (helsystern med Nathalie ) kommer ifrån , men har inte lyckats så bra tidigare
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 413
Senast: L(i)FE
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 255
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 835
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp