Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många tyckte Elfen var dum och svår, men han var fruktansvärt trasig i munnen och fick närmast panik om ryttaren tog i honom. Tydligen var han i övrigt inga som helst problem att ha med att göra (jag träffade honom aldrig själv), men det absolut värsta i munstatus som skådats.
En del av oss älskar trakhenare för att de är intelligenta och vackra, andra tycker att de är de är för egensinniga.
Jag har ett gammalt sto med trakehnermorfar och en dotter till henne efter trakehnerhingst. De är vakna och känsliga men samtidigt coola, väldigt lättlärda och arbetsvilliga. Dottern med 62.5 % trakehner är oerhört social och modig.
Jag skulle inte ha något emot att ha en ren trakehnare någon gång.
Hur kan du veta att det var det absolut värsta som skådats vad gäller munstatus när du själv poängterar att du aldrig själv träffat honom?Många tyckte Elfen var dum och svår, men han var fruktansvärt trasig i munnen och fick närmast panik om ryttaren tog i honom. Tydligen var han i övrigt inga som helst problem att ha med att göra (jag träffade honom aldrig själv), men det absolut värsta i munstatus som skådats.
Därför att jag är gift med en av de som tävlade Elfen och hade honom på station. Det är heller inte många som vet att han hade en rätt jobbig skada i pannan, som gjorde honom hysterisk med huvudet. Pannluggen satt på en liten ynklig skinnflik.
Mer jag behöver redovisa för dig?
Typiskt, den dumma datorn stängde av sig precis när jag skulle skicka iväg mitt långa inlägg om Elfen....
Jag har träffat Elfenspuk några gånger i början på 90-talet. Han var en jättefin hingst - mycket elegant med lätta fina gångarter. Han var stressad under betäckningssäsongen och tunn.
Han hade en mycket bra dressyrstam med rätt mycket arabblod och han skulle bara ha används som typförbättrare inom dressyraveln.
Han var själv placerad i 1.40 hoppning i Sverige. Han tävlades också i Danmark.
Hans exteriöra utlåtande löd: "Elegant med vackert huvud, lång hals och djup bog. Något knätrång fram. Lätta rörelser, goda i skritt, mycket goda i trav"
Vid bruksprovet i Sverige, som 7.5-åring fick han poängen gång 788 hopp 8
Bland avkommorna fanns bl a:
Elfanette, Noël, Bonita, Nathalie och Tom Dooley som var placerade i medelsvår hoppning, Elfentanz var placerad i medelsvår dressyr, Gnistan var placerad i medelsvår distans och Izienne var placerad i svår fälttävlan.
Flera av avkommorna hoppade 9or (och någon 10a på kvalitetsbedömningarna). Att Elfen sänktes var en markering mot hans dåvarande ägare och berodde inte på hur hingsten förvärvde sig.
På ålderns höst återvände Elfen till Tyskland.
Det var mycket "liv" kring Elfen. I ett reportage i Hästen red en av tjejerna som tävlade Elfen för Jana W. Hingsten lät sig inte knäckas av Jana som sågade hingsten som hopphäst...
Jag har haft rätt mycket info om Elfens avkommor (bland deras visningsresultat på premieringar) men just nu har jag inte tillgång till mina papper utan får återkomma med det efter nyår.