"Tråkad" av PNH

sthu

Trådstartare
Min häst verkar bli extremt uttråkad av PNH-träning. Det är inte bara att han är sur för ajg "tagit kommandot", det stadiet kom vi förbi förra sommaren. Han tycker helt enkelt det är dödens tråkigt att "jobba" i repgrimma! Det spelar ingen roll hur, mycket jag försöker variera träningen, med hinder, lastpallar, bildäck mm. Han vill helt enkelt inte!
Vi har så att säga hamnat i ett dödläge. Det händer inte mer helt enkelt. Han gör det han ska men outsägligt långsamt och med uttråkad min..
 
Sv: "Tråkad" av PNH

Varför tränar du då??
Är inte hästen motiverad för det du gör med den så är det ju inte konstigt att den blir uttråkad.

Förmodligen så "tjatar" du ut den, samma som om nån gång efter annan skulle lära dig samma sak om o om igen...hur kul skulle det vara på en skala 1-10 ??
 
Sv: "Tråkad" av PNH

Jag håller med Martha, om hästen inte vill, så gör det inte. Du skulle inte hoppa med en häst som inte ville hoppa, eller?

Mn jag tycker dte är synd att han inte tycker det är kul, för jag tror att det är nyttigt och bra för hästen!
 
Sv: "Tråkad" av PNH

**KL**
Jag vet inte om det är skillnad på PNH eller Nh eller vad allt heter, men för mig handlar det om ett FÖRHÅLLNINGSSÄTT till hästen, och det tränar man ju inte år ut o år in utan man lever ju och behandlar hästen på ett sånt sätt att förtroende skapas.

Man rider väl inte in hästen t ex i 5 år, utan man rider in den och sedan utvecklar man inridningen till ett mål man har med det.

Att hästar slår "bakut" och tycker "ni" är korkade förstår jag till 100% faktiskt...Nån måtta får det väl vara och uppenbarligen så görs nåt fel annars skulle hästen inte ge er så tydliga signaler som protest ..
 
Sv: "Tråkad" av PNH

Som sagt: gör nånting annat! Rid i skogen, rid dressyr, hoppa, kör med hästen, kort sagt, gör nånting annat än träna i repgrimman. Variera dig!
 
Sv: "Tråkad" av PNH

Jag vet, det låter som om jag går och tragglar hela tiden. Riktigt så illa är det inte. För bara någon vecka sedan tyckte han verkligen att det var en lek så vi höll upp ett tag, fortsatte som vanligt (= skog åt alla håll och kanter :P). Men nu har ajg inte kunnat rida på ett tag pga ryggen, och köra har inte gått pga punktering. Så något måste vi ju hitta på. Har varit ute och gått, men jag klarar inga längre sträckor. Han skulle kunna få semester, men han är en sån där som blir smällfet på två dar, oavsett vad han äter (för tillfället bara gräs)..

Ibland är ni lite snabba på att trycka ner andra här på buke, istället för att ta reda på lite mer bakgrund.. Jag har, vilket jag också skrev, varierat träningen. Har både varit ute och på banan, med och utan grimma, i hagen, i stallet. Och jag följer inte precis något "schema" för hur ett pass ska se ut. Förlåt, men nu blev jag lite arg..
 
Sv: "Tråkad" av PNH

Frågan är ju VAD du varierar?? Varierar du i repgrimma eller bara helt allmänt?
En häst eller hund eller vadsomhelst vill inte "bara" lyda hela tiden, och absolut inte träna lydnad jämt.

Jag är ingen fan av Nh direkt, men jag trodde ni var bra på att avläsa hästar.

Det du VET är ju iallafall att han protesterar, utgå ifrån det.

Läs din häst och du hittar hans nyckel :bow:
 
Sv: "Tråkad" av PNH

Jag varierar precis allt jag gör med hästen, till och med borstningen. Det enda jag är helt konsekvent med är maten..
För mig handlar det inte om lydnad, jhag begär itne att han ska blil någon viljelös slav som lyder minsta vink. Det är mer en slags kompromiss.. Har inte riktigt ord för det.

Ja, jag kan läsa min häst i alla fall någorlunda, men jag är ingen expert. Så jag bad någon som kan det här med NH om lite hjälp och tips. Jag funderar vidare.
 
Sv: "Tråkad" av PNH

Han tycker helt enkelt det är dödens tråkigt att "jobba" i repgrimma!

Detta skrev du. Nh för mig är att förstå o läsa sin häst...Ibland måste man göra tråkiga saker, men repgrimma tillhör inte den kategorin. Ge din häst förtroendet att få slippa ett tag och ge den förtroendet att "leda" dig ett tag...Hästar är mycket klokare än vi tror :bow:
 
Sv: "Tråkad" av PNH

Vilken Level är du på? Eller kör du bara "the 7 games"? Kan du rider med ryggen nu eller är det bara mark träning som gäller? Om du inte är på nån av de "Levels". Vad har du tränat för PNH? Det måste man fråga för att veta vart ni är i sin träning och att kunne hjälpa.
 
Sv: "Tråkad" av PNH

Ja, egentligen är det nog inte "ren" PNH. Jag har tränat för en av Jörgen Swartz elever, nu mammaledig, och vi räknade inte levels så som Parelli gör. Det är väldigt svårt att förklara, men vi håller oss till lekarna iaf. Har inte så stor koll på de olika nivåerna, men skulle tro att vi är kvar på level 1.

Jag kan rida en liten stund, 10-15 minuter, "åka med" något längre. Han flyttar för tryck relativt lätt, kan flytta honom utan att röra honom.. Cirkla gör han inte gärna längre, men det är inte så konstigt (håller på att sätta vinterpäls, de blir lätt lite "sega" då).
Ska försöka få tag i tränaren igen, om hon kan komma och titta lite i alla fall. Det är det enklaste sättet. :)
 
Sv: "Tråkad" av PNH

Ja det kan blir väldigt lätt att tråkas ut på på bara lekerna. De är designad för att man kan lära hantera hästen på ett säkert sätt och börja kommunicera mellan er två mer än ett tränings sifte. Så fort du kan göra de med kanske bra svar så skall man går vidare. L1 är mer som sagt för hantering och grunden till NH filosofi med mycket bra info om hur hästen fungera och oss t o m. L2 är var det börjar blir rolig med nya "groundwork" och mer in på ridningen. Även när du leka det är alltid att komma med nåt nytt en av mina bekants häst var okså uttråkad. Vi ändrade lekarna att söker efter saker. Du skicka hästen till nåt ex en stolpe, hink, tunna osv på, över eller under lägg dig en liten godis bit. Sen går du att göra nåt sen ta hästen fram till den nästa "överaskning".

När hästen läras att det kan vara värt att vänta och lyssna vart du vill så kommer du ser en skillnad. Men om du ska träna PNH så är det värt det att köpa den första Level går snabbt genom det sen går vidare till Level 2. Om man hoppar över L1 för du har redan trännat så mycket jag gerantera dig att du kommer missa nånting.


Jag verkligen önskar er lycka till och igen den ända råd jag kan tänka är lämna lekarna även om du kommer alltid använder de, det är så mycket mer som väntar och går vidare.

CS
//A Parelli student
 
Sv: "Tråkad" av PNH

Tack, nu känns det lite lättare att gå vidare. Jag ska ringa min tränare imorgon, ska fråga om jag får låna hennes Parelli-paket. Har inte råd med det själv..

Det börjar redan gå bättre faktiskt, har börjat om med trickträningen igen. Och lagat vagnen, så nu är han mycket piggare!
 

Liknande trådar

Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·
Hästhantering Hej! Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den. Jag håller på att rida in min 3-åriga arabvalack, det går jätte bra och...
Svar
7
· Visningar
1 363
Senast: KasperTim
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp