Trailer för häst med cellskräck...?

R

Raderad medlem 124573

Jag har en stor häst på ca 173cm som har anlag för cellskräck och helst åker lastbil om han får välja :p
Tyvärr tillåter inte min studentekonomi ett inköp av dylik så jag tänker mig en kompromiss. Letar alltså efter en stor och framför allt rymlig trailer men det finns ju så oändligt många märken/modeller....., Krav är:
*Sadelkammare men inte av modellen som tar upp en del av "lastutrymmet" inne hos hästen.
* Hård överlucka
* Panikbommar
* Alluminiumgolv
* Maxpris 60 000:- (beg såklart)

Tips? Vilka modeller ska man titta efter?

Vad tror du han säger om en "vanlig" transport utan mellanvägg och med lång bakbom?
Min förra häst hade också cellskräck. För honom räckte det att mellanväggen var ställd åt sidan så åkte han som ett ljus.

Vad tror du han säger om en "vanlig" transport utan mellanvägg och med lång bakbom?
Min förra häst hade också cellskräck. För honom räckte det att mellanväggen var ställd åt sidan så åkte han som ett ljus.
Jag upplever att han tycker det blir för trångt framtill, för huvud och hals. Nu åker han ingen normalstor trailer och han får nästan ducka för att få plats.... Han är ganska lång i kroppen så tror det är mer utrymme på längden och höjden som behövs. Och definitivt inget "foderbord", sadelkammare eller annat som tar plats framför.
Han står ändå ganska snällt så länge man rullar men så fort man stannar blir han orolig och vill helst ut så fort som möjligt.

Jag har en Boj EH, extra hög och extra bred till min häst som är 171 cm hög.
Öronen tar i taket, ;) men transporten upplevs som rymlig av de flesta.
Kolla efter modeller som heter SEH, de har sadelkammare, men jag har för mig att spiltorna i dem är lite kortare än i min. Har en bekant som hade en jättehäst och en SEH, de gjorde en specialbom som gav hästen 10 cm extra framåt. :)
Kolla Blocket, det finns ganska många att välja på där.

är det utrymme framför som du vill åt så är startrailer/ thule/ rombe trevliga, tänker på de 2 stora modellerna. ringo star/ excellent/ excellent grand prix och xr 3000/ premium
kärt barn har många namn ;). och innan alla dessa så hade brenderup också modellen :p.

är rymliga ljusa släp med gott om plats framför bommen trots både sadelkammare och klädkammare :). panikbommar också :)

Jag har en stor häst på ca 173cm som har anlag för cellskräck och helst åker lastbil om han får välja :p
Tyvärr tillåter inte min studentekonomi ett inköp av dylik så jag tänker mig en kompromiss. Letar alltså efter en stor och framför allt rymlig trailer men det finns ju så oändligt många märken/modeller....., Krav är:
*Sadelkammare men inte av modellen som tar upp en del av "lastutrymmet" inne hos hästen.
* Hård överlucka
* Panikbommar
* Alluminiumgolv
* Maxpris 60 000:- (beg såklart)

Tips? Vilka modeller ska man titta efter?
Fautras, Ifor Williams, extra hög BOJ? Alla enormt rymliga. För min del hjälper det att köra hästen lite bredare med mellanväggen åt sidan.

Jag har häst på 180 och har haft samma prolem med min. Har idagsläget en star trailer diamant som är extra bred och hög i standardutförande. Jag har ställt mellanvägg åt sidan och efter de har lastningen gått som en dans. Jag hade ett boj innan men de va alldeles för litet på alla håll och kanter.
Starta trailer är ju lite äldre men fyller sin funktion helt klart:)

Ja ifor 510 och 511 är stora och fina framtill. Bra också att kunna öppna ordentligt framtill när man lastar :) dock ingen panikbom fram, Bara säkerhets bom.

Har en 510 som jag är väldigt nöjd med :). Har gott om plats att ha sadelskåpet framför bommarna och ändå ha plats att röra mig på om man jämför med lilla kylinge kärran jag hade tidigare :p. Dock Så hade jag valt en stor rombe(eller tidigare varianter) om jag hade en panik benägen häst så man får panik bommar och ordentlig sadelkammare :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka