Trail select?

Sv: Trail select?

Ja särskilt novice klasser, där folk som jobbar med hästar eller rider andras hästar får starta, även att de annars räknas som "proffs"
Många kan ju vara Proffs i AQHA's/APHA's ögon men aldrig ha ridit en westerntävling i hela sitt liv, det blir lite snedvridet då att de inte har några andra klasser än Open att starta i.

Finns det några andra klasser inom AQHA än open för de medlemmar som gjort valet att träna andra människor eller hästar mot ersättning i någon form?
Jag har funderat mycket på detta och viss det kan ses som snedvridet, taskigt osv. att personer som kört travhästar, givit dressyr eller hopplektioner mot ersättning inte får starta som Amateurer i AQHA, Paint osv.
Men tittar man på AQHAs och de andra Amerikanska rasernas show program så ser du att man har bla, Pleasure Driving som tävlingsmoment, vilket då skulle ge dessa proffs körsvenner en stor fördel. :idea:
Vi har även Engelsk klassern samt jumping som skulle ge ex Malin Baryard en orättvis fördel om hon skulle vilja tävla Quarter, Paint eller Appaloosa:idea:
Och vilken amateur skulle vilja tävla mot Rolf Göran Bengtsson i hoppning, eller Jan Brink i Horsemanship eller Pleasure (om han nu skulle kunna tänka sig att rida Pleasure:d

Monke:)

Ja visst, det beror väl på lite hur man ser det...

Det finns ju någon sorts limit för novice också, så har man haft många framgångar redan inom en viss klass så kan man inte ställa upp....

Nej, det finns inga andra klasser än OPEN för oss "proffs" som har häst som yrke, men det är ju det jag tycker borde finnas. Där tycker jag man kunde plocka lite klasser från tex NRHA's novice...

Sen, vete faan om Jan Brink skulle lyckas så bra i pleasure om han inte anammade pleasureformen istället för GP formen och slutade springa så satans fort i traven... :devil:

Jag håller med dig, det borde nog ordnas lite fler klasser för open ryttare i ras föreningarna. NRHA har ju ett ganska bra koncept tycker jag med en Rookie klass för nya tränare och Novice Horse klasser för open ryttare på nya hästar.

Vi får väl slå våra kloka huvuden ihop och skapa några nya bra klasser och skicka över Atlanten för granskning till nästa regelbok:banana:

Ja Jan B kanske skall hålla sig till sitt :crazy:

Monke;)

Fanken vilken bra idé!

Skäms över att säga det men hur gör man om man vill "skapa nya klasser" ??? :confused:

Kankse kunde man anordna nån arbetsgrupp eller liknande?
Men hur får man dom godkända sen?

Gillar också NRHA's koncept!

Bra idé, men kanske det sitter hårt inne hos AQHA, man tycker att dom redan borde ha anammat NRHAs klasssystem redan annars?? Åtminstone borde frågan ha kommit på tal....
Men....kanske vi kan agera föregångsland även i denna fråga:angel:?? Kan man inte göra en skrivelse med förslaget i alla fall...kanske väcker man någon som kan finna intresse i det?? Jag menar det lär finnas en hel del Open "amatörer" även i USA??:banana:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 306
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar