Trail på en hand

Whalor

Trådstartare
Jag har inte tävlat trail på stångbett förut men kommer kanske göra det i år.
Jag håller alltid tyglarna i höger hand för att jag är starkare där. Om jag nu kommer till en grind med öppningen åt vänster hur gör jag då? Får jag byta tygelhand innan grinden och sedan byta tillbaka när jag är färdig? Eller måste jag backa genom grinden för att behålla tyglarna i högerhanden?

Sv: Trail på en hand

Bra fråga ! Har du kollat i regelboken ? Borde stå där.Ska se om jag hittar min bok,återkommer om jag hittar svar.

Hittade regelboken från 01.Där står det att följande fel innebär 0 poäng :Använda två händer eller byta hand vid ridning på stångbett.
Hittade det under trailreglerna.

Ja, du får byta hand när du går genom grinden. Var noga med att byta tillbaka när du är igenom.

Det här börjar likna en disskusion med mig själv :crazy: ,men Kenneth du har rätt ! har kollat med en domare.

Jag hade för mig att man fick göra så också men var inte helt säker.
Tack så mkt.:bump:

du får byta hand just vid grindpasseringen. du måste stå still när du byter, tygeländarna måste flyttas över till den nya sidan. när du är igenom grinden, måste du stå still tills du bytt tillbaka. du får inte fortsätta rida genom resten av mönstret med den andra handen, utan måste återgå till den hand du började med.

lånar

så det är alltså helt hundra% säkert att man får byta hand vid grinden? ska också börja tävla på stång i år..
förövrigt så känns det extremt läskigt.. att pållen ska fylla 6 just i år.. hon borde vänta ett par år tycker jag!:)

hm, hoppar in lite här.

gäller "stångbettsregeln" på c-tävlingar?

ja, stångbettsregeln angående handbyte gäller oavsett vilken nivå du tävlar. däremot behöver du ju inte rida med stång alls på c-tävling om du inte vill. vid b och a måste du rida på stång när hästen är över 6 år.

Varför inte göra dig själv en tjänst? Träna upp dig så du kan använda båda händerna som tygelhänder;)...nyttigt, kan jag lova:D

Jo jag vet, jag jobbar på det. Jag vill bli mer liksidig men om jag inte hinner få ordning på koordinationen och styrkan så behövde jag veta att man fick byta hand.
En annan fråga i samma ämne. Då jag "bara" ska tävla C så kanske jag använder tränsbett istället, När man går igenom grinden så har man ju tyglarna i en hand. Måste man flytta över så att tygeländarna ligger på samma sida då? Har aldrig gjort det på D-tävling och det är ingen som har påpekat det heller.

Tygeländarna skall alltid vara på samma sida som tygelhanden så man måste alltså flytta även ändarna när man byter hand. Nu har reglerna för detta ändrats i USA men jag tror inte att dom hunnit ändra dom här ännu. Det sparar nämligen en massa tid om ryttaren inte behöver flytta tyglarnaändarna vid grinden.

Fast det jag undrade var ifall man rider med vanligt tränsbett på två händer med en tygelända på varje sida så ska man ju hålla tyglarna med en hand när man går igenom grinden, måste man då flytta över tygeländarna så att de ligger på samma sida? Jag har aldrig gjort det och det är aldrig någon domare som har sagt något heller.

Nej, rider du på två händer och tar tyglarna i en hand i samband med grindöppningen behöver du inte lägga dom på tygelhandens sida.

aha, det var det jag tänkte.. om man nu någongsin avanserar till c-tävlingar;)

men kolla ALLTID med domaren när du går banan, för jag har råkat ut för en domare som man absolut inte fick lägga över tygeln när man skulle öppna grinden utan tylgarna skulle ligga kvar på var sin sida.... men som sagt, kolla så att du inte blir 0:ad eller diskad p.g.a. att just den domaren dömer på ett annat sätt än vad andra har gjort som du ridit för... =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar