Trail beginner.

Sv: Trail beginner.

Det är väldigt krångligt med de nya reglerna och EWR tog bort beg.klasserna helt. Hade inga E-klasser heller för att ingen som inte är medlem i en WRAS-ansluten klubb var anmälda. Det är ju så att E-klassen ska vara en "prova på" variant för icke medlemmar...Varför köra ihop det med "utbildningsklass"???

:confused: :confused: :confused:
Vad i hela friden menar du med det?????
Red beginnersklasser helgen som var, då fanns dom uppenbarligen, även om de var svåra:crazy: :crazy: :crazy:

Tror att de inte ska heta det i och med att det kom en ny regelbok iår som har gjort om klass-systemet lite, men jag är inte helt säker...

Beginnersklasser ska försvinna och flera klubbar tar bort dom klasserna redan nu likt EWR gjort. Klubben bjöd in en domare som förklarade det hela.

Men varför?????
E-tävlingar är ju tydligen inte öppna för WRAS-medlemmar och beginners försvinner, hur ska man då komma ut med sin unghäst???:crazy:
Man måste alltså vara ganska så "färdig" med galopper och allt innan man kan våga sig ut och skaffa den ack så viktiga tävlingsrutinen....
Känns definitivt som att det INTE främjar sporten:mad:

Jag fick förklaringen (av de som arrangerar) att det är utbildningsklasserna som ska försvinna nästa år.
De hade varit i kontakt med Wras och det var dom som tyckte att de skulle ha med utbildning och att de skulle ligga under E.
Beginners och walk´n trot skulle ligga under D.

Nu har jag inte tävlat så länge men däremot varit på många tävlingar och detta är första gången jag är med om utbildning överhuvudtaget.

Beginners= ovan ryttare och ovan häst
Utbildning=van ryttare och ovan häst
Min tanke är ju då att för oss som är totala nybörjare, som inte är medlemmar och som inte har licens får då lite fel bedömning..eller? (bara en tanke).
Är både häst och ryttare ovana så ser man ju till det när man dömer?
Samma om ryttaren är van men inte hästen.
Men just den här tävlingen så sa dom att det spelade ingen roll för det var samma bana (trail som jag skulle ridit beginners) och lika lätta/svåra..men varför ens ha två olika klasser då? Hm.....

Om inte jag misstog mig så var det OK att tävla E ändå även om man var medlem..i alla fall hos dessa arrangörer.
Hmm...nåja..det var inte populärt hos många och en hel del kommer inte pga. det här.

För min del så blir det att lösa en endagars licens och snabbt bli medlem i klubb för att deltaga eftersom jag vill vara med i walk´n trot klasser.

Senast ändrad:

Knepigt värre........

Jag hade tänkt och kana runt på min gammelmärr på E tävlingar men som det ser ut nu om det stämmer att beginners försvinner så blir det ju på D tävlingar och jag har inga ambitioner att klassas upp med min nuvarande häst som tyvärr inte har nån chans mot de som tävlar D i open klasser.
Det skulle ju vara i walk´n trot klasser då, där funkar vi bra ;)

Men varför?????
E-tävlingar är ju tydligen inte öppna för WRAS-medlemmar och beginners försvinner, hur ska man då komma ut med sin unghäst???:crazy:
Man måste alltså vara ganska så "färdig" med galopper och allt innan man kan våga sig ut och skaffa den ack så viktiga tävlingsrutinen....
Känns definitivt som att det INTE främjar sporten:mad:

Juniorklass är för hästar upp till 5 år och torde täcka den biten. Fortsättningsvis kommer det att kunna arrangeras utbildningsklasser upp till C-klass enligt det TR jag fick häromdagen.;)

Knepigt värre........

Jag hade tänkt och kana runt på min gammelmärr på E tävlingar men som det ser ut nu om det stämmer att beginners försvinner så blir det ju på D tävlingar och jag har inga ambitioner att klassas upp med min nuvarande häst som tyvärr inte har nån chans mot de som tävlar D i open klasser.
Det skulle ju vara i walk´n trot klasser då, där funkar vi bra ;)

Du kan harva på i D-klass så länge du inte får ihop 30 poäng. Se till att starta i klasser där det är många startande;)...Men, tycker nog att ambitionen borde vara att få till galopper och övrigt så att man kan klättra uppåt i klasserna lite. Jag startade i C med min varmblodstravare och hade fortsatt söka mig "uppåt" om han fått ha hälsan kvar...

Haha.....jo...det är klart att ambitionen är ju att vi ska komma dit igen också.
Men märker mer och mer på gammeltanten att hon inte riktigt fixar det.
Vi har ju tyvärr haft lite otur och hon har lite problem med sin bakdel tyvärr.......

Men är det så att det är beginners som ska försvinna alltså? Till mig har man sagt att det är utbildingsklasserna som ska försvinna.

Haha.....jo...det är klart att ambitionen är ju att vi ska komma dit igen också.
Men märker mer och mer på gammeltanten att hon inte riktigt fixar det.
Vi har ju tyvärr haft lite otur och hon har lite problem med sin bakdel tyvärr.......

Men är det så att det är beginners som ska försvinna alltså? Till mig har man sagt att det är utbildingsklasserna som ska försvinna.

Jag har TR hemma...gör en djupdykning där ikväll och försöker meddela exakt hur det ser ut (om bara datorn fixar det...kör på en urgammal G3:a p.g.a. att G4:an dog i senaste åskvädret...:mad: )....

Eftervad jag kan uttyda så försvinner utbildningsklasserna som du skrev 2008. Beginnersklasser hittar jag ingenting om, de verkar ha gått upp i rök!!!:crazy:
Kan ju vara därför de inte finns på tävlingar nu då...Hmmm.....
Ja det är väl bara att bita i det sura äpplet, får helt enkelt träna på mer innan tävlingsdebuten då. Sen kan man ju hoppas på att dyker upp lite träningstävlingar:angel: .
Walk and trot borde ju iofs kunna anordnas även fortsättningsvis, eller vad säger ni???

Helt rätt att beginnersklasserna försvunnit från i år. Och som du också säger att utbildningsklasserna försvinner nästa år men i år finns dom upp till C-klass, om jag förstått TR rätt.

Såg nåt intressant på förra tävlingen jag var åskådare på... Flera som märkte av att hästarna inte var riktigt med, valde att avbryta istället för att rida klart. Man kan ju undra om det har att göra med risken att dom skulle fått poäng...kommer vi att få se fler avbrutna ritter framöver??? I en klass med få startande finns ju risken att man blir uppklassad fortare än i en klass med många startande (förstår ni hur jag tänker?). Man får ju skapligt med poäng om man placerar sig bland de 5...så då kanske det är bättre att starta och bryta innan man ridit klart och då få lite mer rutin samt inte riskera att samla poäng.............:cool:

Hmm.........jag må vara korkad..men kommer det inte finnas några klasser alls sen då för nybörjare, om både beginners och utbildning ska försvinna?

Hur sjutton ska folk våga ge sig ut då...

Ja..jag gillar absolut inte det nya som wras kommit fram till,,även fast jag inte varit med så länge.

För mig förvånar det inte om det är som du säger...att folk avbryter ritten i stället för att försöka genoföra den just pga. poäng.
Det ska jag kika lite på nu när jag ute också...om jag upptäcker samma sak som du ;)

Enlig Wras nya regelbok är alla beg klasser bort tagna. D tävling ska vara något lättare, men det kan jag säga, efter vår första d tävling i EWR regi, så var det inte lätt.
E nivå ska vara lätt och där ska finnas prova på klasser.

Helt rätt att beginnersklasserna försvunnit från i år. Och som du också säger att utbildningsklasserna försvinner nästa år men i år finns dom upp till C-klass, om jag förstått TR rätt.

Såg nåt intressant på förra tävlingen jag var åskådare på... Flera som märkte av att hästarna inte var riktigt med, valde att avbryta istället för att rida klart. Man kan ju undra om det har att göra med risken att dom skulle fått poäng...kommer vi att få se fler avbrutna ritter framöver??? I en klass med få startande finns ju risken att man blir uppklassad fortare än i en klass med många startande (förstår ni hur jag tänker?). Man får ju skapligt med poäng om man placerar sig bland de 5...så då kanske det är bättre att starta och bryta innan man ridit klart och då få lite mer rutin samt inte riskera att samla poäng.............:cool:

Jag förstår vad du menar, men för att sticka ut hakan lite , så undrar man vad sm ryttare har på d nivå att göra. Du såg mig, jag tycker att trailen var lite väl tuff för oss igentligen. Jag ser det mer som en lärdom. Det var vår tredje tävling. Det är ett ganska billigt sätt att få träning och koll på hur långt man kommit i utbildningen av pållan. 70 spänn jämnfört me en clinic för 400. Nu kan jag rida clinic och verkligen få valuta för varenda korvöre. Jag vet vad vi behöver hjälp med. Tips va inte rädda ut o kolla o se vad gränserna ligger o sen hem o träna. Naturligtvis har du ju grundträning i botten , jag menar alla .

Jag HAR regelboken, funderade mest eftersom jag STARTAT beg-klass.... De fanns ju uppenbarligen på den tävlingen iallafall......

F ö så finns väl ingen anledning att avbryta av rädlsa för att få poäng när uppklassningssystemet ännu inte börjat gälla...:confused: :confused:

Jag förstår din tanke...men även SM-ryttare bör ju få komma ut och få rutin på unga nya hästar. De kommer att klassas upp väldigt fort så de är ju inte några som harvar rund på D i evigheter.

Uppklassningen pågår väl redan från i år. Står ju i TR att resultaten ska vara WRAS tillhanda senast 10 dagar efter tävling...måste kolla mina anteckningar från föreläsningen av en domare. Har bestämt för mig att det räknas från i år men är en "mjukstart"...återkommer när jag kikat på det hemma...(jobbar i skrivande stund)

Liknande trådar

Övr. Grenar Såg en trailer på tv4. https://www.tv4play.se/program/422d9847059a4af6dab4 Dokumentär av New York Times om de många dödsfallen bland...
Svar
2
· Visningar
658
Senast: Rosett
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
490
Senast: iNHALE
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka