Tragisk annons på Blocket

KickiH

Trådstartare
Undrar om husse ska ut och resa i jul ? :mad: En blodhund är ju en väldigt speciell hundras och man ska absolut inte vara någon pedant.....

"Till dig som vill ha en snäll, barnvänlig hund som har ett gott hjärta för alla barn, vuxna, andra hundar och alla andra djur så finns jag en 9 årig engelsk blodhund (hane) Jag måste hitta ett bra hem innan tisdag. Jag är lättskött och tycker mest om sköna hemmakvällar med en snäll husse eller matte. Om du bor i hus eller lägenhet spelar ingen roll, det viktigaste är att du tycker om mig hälsar Watson. Om du är den rätta för mig så lämnar min husse ett foderbidrag på 496 kr. "

Sv: Tragisk annons på Blocket

kan ju finnas tusen olika anledningar till att personen måste ge bort sin hund

Gör man sig av med en nioårig hund så gissar jag att det ligger någon form av sorglig historia i bagaget.
Personligen hade jag nog hellre avlivat ett såpass stor gammal hund än placerat om den.

kl.

Kanske ska genomgå en större operation med senare lång väg tillbaka?

Jag tänker i samma stil som de som svarat innan i tråden - att det nog finns någon annan anledning till att hunden behöver nytt hem. Då tycker jag att det är betydligt mycket värre med alla annonser där det står "Söta valpar - perfekta julklappar!"

(Tillägg: Söker man på "julklapp" när man söker på alla hundannonser i Sverige på blocket, då får man nu 56 träffar.)

En veterinärstation här i närheten fick in en 9-10årig labbe för att ägaren skulle resa och inte ville skaffa hundvakt :confused: Samtidigt kanske det är bäst för jycken att få somna, men ändå, hur kan man resonera så :cry:

Eller schäfer/rottis/bc blandningar som säljs som perfekta sällskapshundar. Dels är det mycket otroligt att en sådan blandning nöjer sig enbart sällskapshund men även vem sjutton vet att hunder är perfekt för något när den är 8 veckor gammal :crazy:

Eller en annons med reggade (då brukar det ju vara någorlunda seriöst...) jack russelvalpar som såldes som helt rumsrena vid 8 veckors ålder, vill inte veta vad som hände med dem :( Nya ägaren köper en rumsren sällskapsycke och får ett icke rumsrent "monster", jack russels är ju inte heller kända för att vara lugna gosiga soffpotatisar direkt

En veterinärstation här i närheten fick in en 9-10årig labbe för att ägaren skulle resa och inte ville skaffa hundvakt :confused: Samtidigt kanske det är bäst för jycken att få somna, men ändå, hur kan man resonera så :cry:

Jag har så väldigt svårt att köpa att "ägaren inte ville skaffa hundvakt" är det enda och slutgiltiga skälet till att man valde att ta bort hunden.

Med tanke på hundens ålder är det ju inte omöjligt att det redan var planerat att ta bort hunden och det då kändes onödigt att flacka med hundvakter utan att man tar bort hunden litet tidigare än eg. planerat istället.

Man kan spekulera vilt i varför andra människor gör som de gör, men min erfarenhet säger att man allt som oftast har fel och bara går och gör sig själv upprörd i onödan.

Ja visst kan man hitta på all världens hemska anledningar till varför man omplacerar hunden, eller så ligger det helt förklarliga skäl bakom. Samtliga hundägare som vill omplacera är ju inte ansvarslösa kräk.

Hunden är nio år och nöjer sig kanske med sällskap och mys.

Du vet, annonsen kan ju vara ärlig också ;-)

Ett. Jag hade hellre avlivat en så gammal hund än att ge bort den till nån den inte känner. Min spontana tanke.

Två. Även om man ska opereras eller blir vräkt etc så brukar man få liite längre tid på sig än "till tisdag". Visst att det finns akuta operationer men då brukar man inte ha flera dagar på sig heller.

Och jodå det finns folk som gör sig av med djur av alla de sorters knasiga anledningar och jag tror inte alls att man bara inbillar sig i onödan som nån sa.

Jag har sett o hört en hel del på djursjukhuset o då brukar ändå historierna vara ganska "putsade".

Till viss del kan jag verkligen hålla med mig. Oavsett skäl till allt lämna bort sin hund så låter det ju ändå lite konstigt med att "hitta ett hem innan tisdag". Vaddå?! Visst kan det hända saker så att man akut måste lämna iväg sin hund, men då kanske en vän eller någon annan kan ha hand om den tills man med tiden hittat ett lämpligt hem? Man lär ju knappast vet vad för människa man lämnar sin hund till om hela affären och överlämnandet ska gå på bara ett par dagar.. Dock framgår det ju inte om detta är ett tillfälligt hem för en kortare tid eller permanent?

Personligen tycker jag nästan aldrig det är fel att avliva ett djur vars framtid är oviss. Framförallt inte i den åldern.. Förstår absolut det resonemanget.

Det var den motiveringen vet. fick. Oftast brukar ju folk luras och säga något som tex då att hunden är sjuk och mår dåligt. Har svårt att se att någon skulle säga att de skulle på semester om de skulle det för det ställer dem i dålig dager

Såg att mitt inlägg kan läsas som otrevligt, det är det inte :)

Eller schäfer/rottis/bc blandningar som säljs som perfekta sällskapshundar. Dels är det mycket otroligt att en sådan blandning nöjer sig enbart sällskapshund men även vem sjutton vet att hunder är perfekt för något när den är 8 veckor gammal :crazy:

Eller en annons med reggade (då brukar det ju vara någorlunda seriöst...) jack russelvalpar som såldes som helt rumsrena vid 8 veckors ålder, vill inte veta vad som hände med dem :( Nya ägaren köper en rumsren sällskapsycke och får ett icke rumsrent "monster", jack russels är ju inte heller kända för att vara lugna gosiga soffpotatisar direkt

Jag har två såna perfekta sällskapshundar. Och tro det eller ej, de är ganska så perfekta sällskapshundar/familjehundar faktiskt :)

Fast då tar jag för givet att det är en sällskapshund i den storleken man vill ha och inte en knähund (vilket de iofs själva skulle mena att de absolut är ;))

Jag har två såna perfekta sällskapshundar. Och tro det eller ej, de är ganska så perfekta sällskapshundar/familjehundar faktiskt :)

Fast då tar jag för givet att det är en sällskapshund i den storleken man vill ha och inte en knähund (vilket de iofs själva skulle mena att de absolut är ;))

Men att du har lyckats hitta två perfekta sällskaps/familjehundar av suspekta blandningar eller JRTs är knappast någon lysande statistik över dessa hundar. Att du är aktiv på ett hundforum tyder ju på att du har intresse för hund o hundträning.

Fö är de flesta hundar/raser/blandningar perfekta sällskaps o familjehundar om de förutom att agera soffpotatisar får den aktivitet o stimulans de behöver.

Till viss del kan jag verkligen hålla med mig. Oavsett skäl till allt lämna bort sin hund så låter det ju ändå lite konstigt med att "hitta ett hem innan tisdag". Vaddå?! Visst kan det hända saker så att man akut måste lämna iväg sin hund, men då kanske en vän eller någon annan kan ha hand om den tills man med tiden hittat ett lämpligt hem? Man lär ju knappast vet vad för människa man lämnar sin hund till om hela affären och överlämnandet ska gå på bara ett par dagar.. Dock framgår det ju inte om detta är ett tillfälligt hem för en kortare tid eller permanent?

Personligen tycker jag nästan aldrig det är fel att avliva ett djur vars framtid är oviss. Framförallt inte i den åldern.. Förstår absolut det resonemanget.

kan ju vart så att han hade fixat ett nytt hem åt den, men att det av någon anledninge sket sig i sista minuten, därav tisdagspaniken

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
Tillbaka