Tragiken på Flyinge

Fiorano

Trådstartare
Att all avelsverksamhet på Flyinge ska/har lagts ner kan knappast ha undgått någon. Det hörs lite upprörda, uppgivna röster i Ridsport och från hästprofiler på facebook. Men någon som om det GÖRS något för att avelsverksamheten ska behållas (inom nuvarande regi). Finns öht någon skriftlig kritik till hur stiftelsen hanterar Flyinge? Uppmärksammas detta i några andra medier än just ridsportmedier? Hur Flyingestiftelsen är uppbyggd med "styrelseproffs" som sitter på flera stolar i olika styrelser som har med Flyinges ekonomi att göra borde rimligen vara av ett allmänintresse. Sättet som Flyinge nu avverkas är knappast unikt inom företagsvärlden kan jag tänka mig-men i detta fallet är det en stor kulturskatt med en 350 år gammal historia som drabbas:crazy:.

Finns det någon som vet vad som göras? Vad kan man som enskild person göra? Desto mer jag tänker på detta desto argare blir jag!

Sv: Tragiken på Flyinge

Jag vet inte vad som kan göras för att förbättre situationen, tyvärr avspeglar deras situation de flestas situation som sysslar med avel just nu. Det säger rätt mycket när inte ens dom lyckas, undrar vad som ska hända med häst-Sverige, känns som det svämmar över av hästar som ingen vill ha eller får sålt:(
Vet flera framgångsrika halvblods och ridponny uppfödare som lagt ner.

Att ATG inte vill "sponsra" längre förstår jag och jag tror inte det går att få verkamheten att bära sig. Att som privat företag gå in och ha en verksamhet i de lokalerna verkar bara korkat.

Jag tror att räddningen kallas staten och jag anser nog att det är där ansvaret bör ligga pga utbildningsintresset. Samtidigt har pengarna till Ulltuna dragits ned och då är frågan vilken utbildning som borde prioriteras.

kl

Vad tror ni om ryktena om att P.S ska ta över verksamheten där? Är det sant och isf vad tror ni det har för konsekvenser?

Så går det när man inte värnar om de kulturarv vi har, utan tror att "marknaden" kan sköta allt. :(

Flera hundra års uppbyggnad raserat på ett kick.
Vissa tycker att om Flyinge inte går med vinst ska de lägga ned, för det är "illojal konkurrens"

De värden som försvinner kan inte mätas i pengar!

Folk verkar mest uppgivna över detta...

Så går det när man inte värnar om de kulturarv vi har, utan tror att "marknaden" kan sköta allt. :(

Vissa tycker att om Flyinge inte går med vinst ska de lägga ned, för det är "illojal konkurrens"

så lägg ngr 10 000 per kuse och år. från alla intresserade.Ja från alla fritidshästar runt om i landet...
så löser det sig nog.
de som inte är intresserade av hästavel bör ju ha rätt att ge blanka den...

Florerar väl många olika rykten men det är ju ett av dem något ligger det ju i att där finns ett intresse från hans sida iom att efter vad jag hört har han varit där några gånger men även andra har det ju spekulerats i lär väl visa sig snart hur det slutar.

Har iofs även strax före detta hört andra rykten om att han redan skulle ha köpt något annat större ställe här i sverige där han planerade att öppna upp en "filial" sådana där halvlösa rykten som vandrar runt så ingen aning om det ligger någon sanning alls i dem egentligen, gott om pengar kan vi väl konstatera att han verkar ha så det lär väl inte vara där det kniper om han vill köra igång något.

Senast ändrad:

så lägg ngr 10 000 per kuse och år. från alla intresserade.Ja från alla fritidshästar runt om i landet...
så löser det sig nog.
de som inte är intresserade av hästavel bör ju ha rätt att ge blanka den...

Eller så lägger alla de som vill bevara de gamla byggnader 10000 var. Som jag fattade det så låg en enormt stor del av kostnaderna att bevara dessa byggnader som slukar pengar på just hästavels biten och till det kom behovet av det nya stallet och ridhuset och allt rasade som ett korthus. Det kostar nog en liten slant att hålla efter sådana byggnader.

Eller så lägger alla de som vill bevara de gamla byggnader 10000 var. Som jag fattade det så låg en enormt stor del av kostnaderna att bevara dessa byggnader som slukar pengar på just hästavels biten och till det kom behovet av det nya stallet och ridhuset och allt rasade som ett korthus. Det kostar nog en liten slant att hålla efter sådana byggnader.

Fast miljön och den långa traditionen tycker jag ingår i det som gör stuteriverksamheten på Flyinge värd att bevara. Skulle man riva (vilket jag tror är rent hypotetiskt, byggnaderna bör vara K-märkta) och bygga nytt och modernt skulle en stor del för den kulturhistoriska grunden att bevara Flyinge som stuteri försvinna. Hästarna, verksamheten, byggnaderna och området bildar en helhet och det är den som är unik.

Med tanke på att ridsporten sedan många år är väl befäst på prispallen över största sporter i Sverige borde det egentligen Flyinge ha alla möjligheter att bli ett välbesökt levande museum över svensk hästhållning, avel etc genom de senaste tusen åren eller så - samtidigt som man bedriver modern verksamhet. Det finns tydligen en vänförening som arbetar för ett museum, men verksamheten tycks ligga i sin linda.

Ja egentligen är det galet att hästaveln ska betala underhållet för kmärkta (?) byggnader. Att behålla byggnader och sköta dem borde ligga i nåns annans intresse än hingshållarens.

Med tanke på läget och historiken borde man kunna ha nån slags stiftelse för själva byggnaderna och därigenom hålla de intakta. Med en vettig hyresnivå
bör hästarbetet kunna går runt?

Paul Schockemöhle på Flyinge.

Paul Schockemöhle kommer att verka på Flyinge .
Är det ingen som reagerar?
Jag tror det kommer att ta dö på dom andra hingsthållarna som kämpar i Sverige, förstår inte att Jordbrukverket inte satt stopp.:mad:

Sv: Paul Schockemöhle på Flyinge.

Vad ska de sätta stopp för?
Valet är fritt att använda vilka hingstar man vill. Nu avlar jag själv inte för att hästen ska vara med i ett speciellt förbund, utan jag vill avla fram så bra sporthästar som möjligt. I stallet har jag i dag hästar registrerade i ASVH, Holstein och KWPN. För min del spelar det då ingen roll om det är Sverige, Tyskland eller något annat land som äger hingsten. Jag ser det istället som en fördel att kunna välja bland ännu fler hingstar. Folk tycker olika i denna fråga, det vet jag, men att bevara aveln svensk när "alla" redan använder utländska hingstar tror jag inte på som argument.

Håller med helt och fullt! Det är framförallt kulturarvet jag hänger upp mig på! 350 år är en lång historia och att låta den gå i graven är inte annat än tragiskt.

Låt säga att staten gick in och hjälpte till med pengar just för underhållet/bevarandet av anläggningens gamla stallar borde verksamheten helt klart kunna bära sig. jag blir så förundrad över vinstintresset egentligen. Om ATG går 8 miljarder i vinst (har inte den blekaste aning om de riktiga siffrorna), vart hamnar de pengarna? Är det inte rimligt att en bråkdel av vinsten faktiskt går till bevarandet av Flyinge? Stiftelsen verkar mer intresserad av höga siffror på ett papper än att verkligen GÖRA något vettigt med pengarna:crazy:.

Helt rätt att ATG slutar "sponsra" ridsporten med miljoner. Speciellt med tanke på hur dom flesta inom ridningen ser ner på våran sport, även galoppen borde få klara sig själv.

KL*

Jag kan inte förstå varför ATG ska behöva sponsra ridhästaveln och ridhästsporten i Sverige. Ridhästfolket är ju så hemskt noga med att särskilja travhästen från ridhästen, varför ska det vara skillnad i just detta?

Tvivlar på att ridhästfolket skulle ha ställt upp med sina pengar om situationen varit omvänd. :grin:

DÄREMOT så håller jag med att det är otroligt tragiskt att det ska läggas ned på Flyinge.

Helt rätt att ATG slutar "sponsra" ridsporten med miljoner. Speciellt med tanke på hur dom flesta inom ridningen ser ner på våran sport, även galoppen borde få klara sig själv.

Det handlar inte om att sponsra "ridsporten" det är det ingen som nämnt något om, det som nämndes var att sponsra byggnaderna att bevara ett 350 år gammalt statsstuteri (där för övrigt även travare har verkat) alltså byggnaderna det är dessa som slukar enorma mängder pengar att underhålla och av någon anledning så har dessa utgifter för att underhålla dessa gamla K-märkta byggnader lagts på hästavelns bord vilket fått det orealistiskt att få det att gå runt, hade den sluppit bära hela kostnaden för att bevara denna gamla klenod så hade det säkerligen inte varit så svårt att få ekonomi i det.

Undra om en ny "hyresgäst" behöver ta över alla dessa underhållskostnader eller de får helt andra förutsättningar för avel att gå runt på stället.

KL*

Jag kan inte förstå varför ATG ska behöva sponsra ridhästaveln och ridhästsporten i Sverige. Ridhästfolket är ju så hemskt noga med att särskilja travhästen från ridhästen, varför ska det vara skillnad i just detta?

Tvivlar på att ridhästfolket skulle ha ställt upp med sina pengar om situationen varit omvänd. :grin:

DÄREMOT så håller jag med att det är otroligt tragiskt att det ska läggas ned på Flyinge.

Fast det där handlar ju om spelpengar dvs staten och inte travets egna pengar så lite långsökt att tala om omvänd situation. Hur tror du travet hade klarat sig utan spelpengarna?

Fast det där handlar ju om spelpengar dvs staten och inte travets egna pengar så lite långsökt att tala om omvänd situation. Hur tror du travet hade klarat sig utan spelpengarna?

Och vad spelar de på, inte är det fotbollen i alla fall. Tycker också att ridsporten får klara sig själv. Det är nog så tuft att få travhästarna att bära sig. De pengarna borde gå till travet och dess uppfödare samt ägare. Och glöm inte att om inte travhästarna skulle gå att spela på så skulle ingen hålla på med dem och massa skattepengar skulle försvinna.

Det märkligaste i denna historian är väl egentligen att det fanns ett krav från staten att avel SKA bedrivas på Flyinge när stiftlsen tog över. Stiftelsen fick hela Flyinge med ett värde på ca 100 miljoner med det som motkrav. Jag förstår inte var det kravet har tagit vägen? Stiftelsen har i sin tur krävt en massa investeringar från Flyinges sida (Craafordhallen enl mina källor) och i princip målat in Flyinges veksamhet i ett ekonomiskt krisande hörn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka