trafiksäker häst

Sv: trafiksäker häst

Min häst är inte riktigt trafiksäker, och såna där fyrhjulingar är han skräckslagen för. :eek:

Och det förstår jag, dom ser ju konstiga ut och låter som ett flygplan. Inte är det tillåtet att köra med dom heller för den delen. :mad:

Jag håller mig undan trafik så gott det går, men det händer ju att man träffar på bilar och traktorer och även såna där fyrhjulingar, helvetesfordon som vi brukar kalla dom... :smirk:

Oftast så är folk bra på att visa hensyn, men tyvärr inte alla. det ska väldigt lite till för att en känslig häst blir skrämd för livet av en hensynslös förare.

Klart att hästen ska klara av sånt annars ska man inte rida/köra i trafiken. MEN däremot, tycker jag det är rätt att skälla ut folk som inte visar nån som helst hänsyn och typ gasar förbi eller tutar och siktar in sig på hästen för att sen väja några meter före.. men jag antar att det är ovanligt med såna idioter.

min e helt trafiksäker,dock kan löv på fel håll och andra *livsfarliga* saker orsaka tillfälligt stopp

klarar inte hästen sådant ska man INTE ge sig ut på allmän väg,man tränar hemma!

Min häst är inte rädd för lasbilar, bilar mm. Men jag rider inte på stora vägar ändå. Jag väljer att leda hästen istället för oftast reagerar hästarna mindre och känner sig tryggare i ovana miljöer om man leder. Och jag riskerar inte lika lätt att bli överkörd om hästen hoppar ut framför en lasbil. Vet att min häst inte reagerar men en dag kan han reagera på något, bredvid vägen eller av något annat. En häst kan aldrig egentligen bli trafiksäker för saker bredvid vägen mm kan skrämma dem.

ja om man ser det såhär...hur ska man kunna få hästen trafiksäker om man inte leder eller rider den bland trafik..? Jag börjar rida ut med hästen så fort den kan några grund grejer så jag kan kontrollera den. ibland andra ritten...ibland kanske efter en vecka...beronde på hästen..
jag tycker klart att man ska sträva efter att ha en så lugn och säker häst som möjligt! men den måste ju utsättas för grejer den inte tycker om för att man ska nå det målet.
Jag ser det som bra träning för hästen, visst kan unghästar vara lite oroliga i början,men det blir ju inte bättre av att inte vistas bland trafik. Men som bilförare eller vad man nu är tycker jag man borde man visa respekt. som sagt, dom vet ju inte hur mkt just den hästen har varit bland trafik.
man kan ju visa hänsyn och sakta ner lite, reagerar inte hästen.. jättebra! men om den nu skulle få spel och flyger ut i vägen går det snabbare att stanna om man har lite saktare fart...

man kan nog säga att min häst är trafiksäker, men sen har hon sina dar hon är rädd för nästan allt som hon inte annars bryr sej om, kan komma stora lastbilar brevid henne utan att hon reagerar.
så de e lite olika, men skulle nog säga att hon är ganska säker endå.

sen är hon väldigt rädd för mopeder på smalare vägar..vet inte varför men hon får halvt panik.

*knapplån*

Att tvärsäkert säga att en häst är 100% säker är att ta i för stora ordalag. Ingen häst är så säker. Jag har själv erfarenhet av att en häst som i åravis har gått i trafik utan att klippa med öronen för vad än som dök upp till att helt plötsligt resa sig och gå omkull baklänges i asfalten (Aj, kan jag säga:crazy: ). Det är bra att hästarna hålls vana vid trafik men man ska alltid ha det klart för sig att plötsligt en dag kan det ändras.

I mitt fall kan jag bara gissa varför han ändrade sig så totalt över "en natt"... jag misstänker att hans pålagringar redan börjat ge sig till känna, att han börjat känna lite obehag i kroppen. Det blommade ut 4 år senare i hältor. Det behövs alltså inte mycket för att en till synes säker häst tappar självförtroendet.

Vi vet inte hur hästen uppfattar det fordon som kommer. Ibland kan ljud som vi inte uppfattar störa hästen och kanske rent av bli plågsamt i deras värld. Vi måste vara medvetna om detta. Själv undviker jag trafikerade vägar men måste jag nyttja den ser jag till att rida av vägen när det kommer bilar. Ofta räcker det med några meter.

Ta det lugnt där ute;)

Min tantfjanta skulle neligt dem förra ägarna vara 100% trafiksäker. Och det var hon, när hon mådde dåligt. Nu mår hon bra och är livrädd för traktorer, fyrhjulingar och allt som låter mycket.

Bilister verkar ju tro att hästar inte kan bli rädda och dem kan absolut inte fara ut i vägen av okänd anledning. Vem vet vad det är för spöken som lurar i dikena :smirk: Bilisterna borde tänka mer som att hästarna var älgar, för då går det långsamt minsann ;)

Har ridit min ponny de senaste tio åren utan att hon reagerat på något, inklusive ett gäng HD, närmöte med SLbuss osv.

Men de föds ju inte trafiksäkra. Och det finns ju inte så många sätt att öva på annat än ge sig ut i trafiken (med omdöme).

Patsy kastade sig i diket när det kom långtradare men det gick över med flitigt ridande/tömkörande på trottoaren bredvid 70vägen där de körde till och från Stockmos bla med långtradare.

Kunde tom hantera en flock cyklister som kom bakifrån och som jag blev rädd för...

Men har man en häst som blir okontaktbar så får man nog öva upp tåligheten någon annanstans än på vägarna.

drömmen och idealet vore väl att hästen ska vara 200% trafiksäker när man rider i trafiken. för sin egen, hästens och andras skull.
sen får man ju vara realistisk också.

min häst gick i hage precis bredvid stor riksväg, det var ständigt tung trafik och hon blev således ganska van.
var hon ute med flera andra hästar klarade hon det mesta. bilar, timmerbilar, traktorer och motorcyklar.
hon gillade dock inte vissa motorljud (bussar och deras lite mer "tjutande" fixade hon inte) och var hon uppspelt seninnan kunde tom. en vanlig motorcykel vara farlig, så vid dessa tillfällen gjorde hon heltom och försökte springa hem.. :crazy:
hon fixade inte heller riktigt cyklar och liknande, men mötte jag något och jag kände att jagi nte hade full koll så satt jag hellre av än försöka hantera det från hästryggen.

därför, när jag var tvungen att rida längs trafikerade vägar höll jag mig så långt från vägbanan som möjligt, helst ner ei ett dike etc där sannolikheten att hon skulle hoppa ut i vägen var mindre.

sen måste även medtrafikanterna ta ansvar. inget gör mig mer arg än idiotiska (bil)förare som drar förbi så fort dom kan och gärna varvar på lite extra för att "kolla vad som händer"(? enda anledninge jag kommer på iaf, förutom ren o skär dumhet :mad: )

nuvarande medryttarhästen är spiksäker i trafiken. hon rör knappt ett öra när det brummar förbi traktorer och lastbilar m.m. och jag är grymt imponerad :p dock måste jag ge en eloge till bilförarna runt det stallet som nästan helt utan undantag saktar ner ordentligt när man möter dom! :bow:

vet inte om jag svarade på frågan iofs.. :crazy:
kort sagt, jag tycker man får ge sig ut även om hästen inte är 100% trafiksäker. dock ska man ha lite koll och helst sällskap. man kan ju inte undvika det helt, men man ska inte utsätta sig själv o andra för onödig fara.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka